18. března 2004
Francouzský Renault Trucks je jedním z nemnoha evropských výrobců nákladních vozidel, kteří vyvíjejí vlastní systémy aktivní bezpečnosti. Vedle čistě asistenčních systémů se francouzský výrobce soustředí i na řešení celkového zvyšování bezpečnosti provozu na silnicích. Ne všechny zpracovávané projekty však již byly dostatečné odzkoušeny, aby mohly být připraveny pro sériovou výrobu.
Z hlediska bezpečnosti je velmi užitečný například systém ACC (Adaptive Cruise Control), který automaticky udržuje dostatečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Tento systém podrobil Renault důkladným testům v rámci mezinárodního projektu Promote Chauffeur před třemi lety. Základem systému je radarová jednotka sledující odstup od vozidla jedoucího vpředu. V případě nebezpečného zkrácení vzdálenosti nebo po výpočtu možnosti zkrácení vzdálenosti dokáže systém samostatně upravit rychlost vozidla aktivací brzdové soustavy, případně pomocí motorové brzdy, retardéru či přeřazení automatické převodovky na nižší stupeň.
Řidič je o vzdálenosti a přijatých opatřeních informován prostřednictvím velkého informačního displeje na přístrojové desce. Vývojáři Renault Trucks jsou přesvědčeni o tom, že ACC profesionální řidiči systém dobře přijmou. V řídkém provozu totiž slouží i jako standardní tempomat, v hustém provozu pak snižuje pracovní zátěž řidiče a dokáže mu poskytnout větší pocit bezpečí.
Proti vybočení z pruhu
Zátěž řidiče snižuje také systém Lane-Keeping, který využívá dvou bočních kamer pro sledování levého a pravého značení jízdního pruhu. Jejich záznam průběžně vyhodnocuje palubní počítač, a pokud vozidlo začne vybočovat z dráhy, aniž by řidič zapnul směrovky, začne vydávat varovný akustický signál. Automatika současně vrátí řízení do původního směru pomocí digitálního řízení Steer-by-Wire.
Na zkušebním okruhu se kamion Renault díky asistenčnímu systému Lane-Keeping udrží ve zvoleném jízdním pruhu zcela samostatně, aniž by řidič vůbec musel položit ruce na volant.
Automatické řízení si poradí i s mírnějšími zatáčkami, které jsou na dálnicích obvyklé. Řidič nicméně musí silnici sledovat a převzít řízení v případě, že se na komunikaci objeví nečekaná překážka.
Inter Vehicle Hazard Warning
Výzkumné oddělení Renault Trucks se dále zabývá možnostmi zapojení nákladního vozidla do řídicího systému bezpečnosti provozu. Projekt Inter Vehicle Hazard Warning (IVHW) je založen na principu vzájemného sdílení informací mezi všemi kamiony na silnici. Dojde-li k nehodě nebo vytvoří-li se kolona pomalu jedoucích či stojících vozidel, vyšle vozidlo varování ostatním vozidlům, která se k problematickému místu blíží. Podmínkou funkčnosti systému je ovšem to, aby bylo vysílacími a přijímacími jednotkami vybaveno co nejvíce vozidel. Při využití satelitního navigačního systému GPS jednotka udává přesnou polohu poškozeného vozu, případně místo vzniku kongesce, a systém sám pak navrhne objízdné trasy. Projekt je zatím ve fázi testování a Renault Trucks nezveřejnil žádné podrobnosti o možnostech jeho vy-užití v praxi.
Pro bezpečnost v tunelech
Větší šance na brzké uvedení do provozu má projekt Safe Tunnel, na jehož vývoji se podílí řada provozovatelů silničních tunelů a telekomunikačních firem. V pozadí zrodu systému stálo několik tragických nehod vedoucích k rozsáhlému požáru, jež v uplynulých letech v tunelech způsobily kamiony.
Projekt se rozvíjí ve dvou rovinách. Preventivní složka předává automaticky přes GSM aktuální informace o vozidle vjezdové kontrole tunelu. Pokud některé parametry nevyhovují a bezpečnostní riziko je veliké, kontrola kamionu zabrání pokračovat v jízdě. Současně je řidič o všech hodnotách informován na centrálním displeji na přístrojové desce. Pokud všechny kontrolky zůstávají v „zeleném“ režimu, aktivuje se provozní režim, který při průjezdu kontroluje jako distanční asistent vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a upravuje automaticky rychlost jízdy. Podobné systémy by podle odborníků mohly výrazně přispět ke snížení počtu těžkých nehod v silničních tunelech. Ulehčilo by se především alpskému tranzitu — odpadla by opatření, jako je omezení počtu vozidel pro průjezd Svatogotthardským tunelem.
Ačkoli práce vývojářů Renault Trucks i dalších automobilek je v případě všech těchto systémů již prakticky na konci, jejich praktické využití v praxi je zatím hudbou budoucnosti. Bude záležet hlavně na tempu, jakým budou postupně všechna vozidla v provozu vybavována jednotlivými technickými zařízeními.
A