11. listopadu 2011

Každý Evropan spotřebuje ročně v průměru kolem 22 tun zboží a plné čtyři pětiny evropské populace žijí ve městech. Bez kvalitního zásobování za pomoci nákladních vozidel je tak již život v moderních městech prakticky nemyslitelný. Souběžně se zvyšujícími se nároky na zásobování ovšem rostou i požadavky měst na zdravé životní prostředí. Je na výrobcích vozidel, aby se oba tyto protikladné požadavky snažili skloubit. Jak k tak těžkému úkolu přistupuje francouzský výrobce Renault Trucks, nastínil v září v Lyonu a jeho okolí.
Podle viceprezidenta Renault Trucks pro rozvážkovou a dodávkovou řadu Jeana Marca Langeho bude budoucnost patřit především větší diverzifikaci pohonů. Zatímco v případě vozidel pro dálkovou dopravu se výrobci budou muset i nadále zaměřovat především na zlepšování současných vozidel se vznětovými motory, technika na obsluhu městských aglomerací jim dává daleko větší možnosti pro nejrůznější inovativní řešení, a to nejen v podobě alternativních pohonů.
Mezi hlavní úkoly patří vedle omezování emisí, boje proti kongescím a zajištění maximální bezpečnosti především snižování hlučnosti, řekl Jean Marc Lange. To se týká jak vozidel pro zásobování, tak i další městské techniky – třeba pro udržování veřejných prostor nebo pro odvoz odpadu. K dosažení tohoto cíle slouží vedle konstrukčních úprav vozidel mimo jiné i využití nejnovějších informačních technologií pro řízení dopravy a výměnu informací v reálném čase.
Alternativní pohony do center měst
Alternativy klasického pohonu vznětovými motory Renault Trucks vyvinul již před několika lety; nabízí je pod souhrnným označením Clean Tech. Zahrnují například elektrickou verzi dodávky Maxity s maximální rychlostí 90 km/h a dojezdem 100 kilometrů s novými Li-Ion bateriemi. Dosud byl model v provozu jen v Paříži pro distribuci nápojů; od září jej výrobce v několika evropských zemích zařadil do běžného prodeje. Hybridní model Premium Distribution Hybrys Tech 4×2 spojuje výhody vznětového a elektrického motoru a šetří až 20 procent paliva. Ve zkušebním provozu jej využívala například francouzská spediční společnosti Norbert Dentressangle; od září je rovněž součástí standardní nabídky Renault Trucks. Nejstarší model s alternativním pohonem – Premium Distribution NGV na stlačený zemní plyn – se prodává už deset let. Nyní výrobce pod značkou Clean-Tech buduje i odpovídající kvalitní poprodejní služby pro uživatele této techniky.
Snižování spotřeby = nižší emise
Pro snížení spotřeby vozidel se vznětovými motory Renault vyvinul systém opatření s označením Opti-fuel. V konstrukční oblasti zahrnuje kombinaci úsporných motorů Euro 5 a automatických převodovek (Opti-tronic nebo Optidriver+), u těžších modelů také systém kontrolovaného volnoběhu Optiroll. Nadstavbu tvoří kurzy hospodárné jízdy pro řidiče, software k vyhodnocování údajů o jízdě a výměna informací o možnostech úsporné jízdy. Celý program v Evropě využívá již přes tři sta podniků s 14 tisíci řidičů; potenciál úspor výrobce v závislosti na kvalitách řidiče Renault Trucks odhaduje až na 15 procent (viz DN 22/11). Ve verzi Optifuel nabízí i rozvážkové modely Premium Distribution a Midlum.
Projekty městské logistiky
Na možná ještě významnější úspory však francouzský výrobce doporučuje recept v podobě lepší organizace jízd; hlavní zásada zní používat vozidla optimálně přizpůsobená zcela konkrétnímu účelu použití. Čím více jízd s plně naloženým velkým vozidlem, tím lépe. Malé dodávky – v případě Renault Trucks modely Maxity a Master s celkovou hmotností od 2,8 do 4,5 tuny – by měly být nasazeny až na „poslední kilometr“ po konsolidaci zboží v městských logistických a distribučních centrech. Renault Trucks zkoumá možnosti takového modelu například v rámci tří projektů v regionu Rhône-Alpes.
S cílem snížit spotřebu paliva nákladní dopravy v centrech měst kombinací několika technologií včetně inteligentních systémů řízení dopravy se francouzský výrobce účastní také nadnárodního projektu Freilot (urban FReight Energy efficiency pILOT). Do tříletého projektu, který skončí příští rok v březnu, jsou zapojena čtyři města – Bilbao, Krakov, Lyon a nizozemský Helmond, která se zavázala, že na zvláště exponovaných trasách upraví činnost systému řízení dopravy tak, aby se zvýšila plynulost provozu rozvážkových vozidel. V některých městech je jeho součástí i elektronicky řízená rezervace místa pro přijíždějící dodávku. Renault Trucks ve flotile 140 vozidel zařazených do projektu vedle dílčích technických úprav vozidel zajišťuje například instruktáž řidičů ohledně co nejhospodárnější jízdy.
Pro „chytré“ telefony
Neobyčejné možnosti otevírá při organizaci zásobování internet, který se pomocí „chytrých“ telefonů přesunul z kanceláří až na sedadlo řidiče. Renault Truck pro ně vyvinul řadu pokročilých aplikací. Například navigace NavTruck pro telefony iPhone a telefony s operačním systémem Android řidiče po nastavení parametrů vozidla a nákladu upozorňuje na úzké silnice, výšková omezení nebo omezení daná platnými předpisy. Zařízení v ceně 150 € navrhuje nejrychlejší a nejbezpečnější trasu pro jakékoli nákladní vozidlo, a to dokonce i v českém jazyce. V případě zpoždění nebo poškození zásilky řidiči ocení aplikaci Deliver Eye. Díky fotografii s přesným určením polohy a času mohou nadřízeným nebo zákazníkovi jednoduše prokázat, že uvízli v zácpě nebo že za poškození zboží nenesou vinu.
Na správném místě ve správnou dobu…
Průměrná hlučnost užitkových vozidel se za posledních třicet let snížila velmi významně – z 91 pod 80 dB. Pro noční zásobování, které je díky minimálnímu provozu velmi úsporné, to však ještě rozhodně nestačí. Prakticky nulovou hlučnost ovšem už dnes nabízejí vozidla s elektrickým nebo hybridním pohonem vybavená bezhlučnými kryogenickými chladicími jednotkami na bázi tekutého dusíku. Renault Trucks tuto moderní technologii již v praxi uplatnil v modelech Premium Distribution Hybrys Tech, které od začátku října používá francouzská skupina Geodis pro zásobování hypermarketů řetězce Carrefour.
Luboš Spálovský
V lehké řadě Renault Trucks nabízí od roku 2007 kompaktní lehké užitkové vozidlo Maxity s trambusovou kabinou a celkovou hmotností od 2,8 do 4,5 tuny. Nově je na trhu s motorem Euro 5 a o výkonu až 110 kW (150k). Distribuční řadu vedle něj tvoří model Master s celkovou hmotností od 2,8 do 4,5 tuny; na trhu je v provedení skříňového vozidla, podvozku s kabinou nebo jako autobus s předním nebo zadním pohonem a objemem nákladového prostoru až 17 m3. V rozvážkové řadě se v segmentu od 7,5 do 26 tun celkové hmotnosti navzájem doplňují modely Midlum s lehkým podvozkem a kompaktní kabinou a Premium Distribution s větší kabinou a výkonnou motorizací. V některých zemích sortiment Renault Trucks doplňuje i model Access s podvozkem s nízkým rámem, který je vhodný například pro odvoz odpadu. Všechny modely výrobce podrobil kompletní obnově v roce 2006 (viz DN 4/06).