Renault Trucks

Renault Trucks představil alternativy pro budoucnost dopravy ve městech

Renault Trucks představil alternativy pro budoucnost dopravy ve městech

Každý Evropan spotřebuje ročně v průměru kolem 22 tun zboží a plné čtyři pětiny evropské populace žijí ve městech. Bez kvalitního zásobování za pomoci nákladních vozidel je tak již život v moderních městech prakticky nemyslitelný. Souběžně se zvyšujícími se nároky na zásobování ovšem rostou i požadavky měst na zdravé životní prostředí. Je na výrobcích vozidel, aby se oba tyto protikladné požadavky snažili skloubit. Jak k tak těžkému úkolu přistupuje francouzský výrobce Renault Trucks, nastínil v září v Lyonu a jeho okolí.

Podle viceprezidenta Renault Trucks pro rozvážkovou a dodávkovou řadu Jeana Marca Langeho bude budoucnost patřit především větší diverzifikaci pohonů. Zatímco v případě vozidel pro dálkovou dopravu se výrobci budou muset i nadále zaměřovat především na zlepšování současných vozidel se vznětovými motory, technika na obsluhu městských aglomerací jim dává daleko větší možnosti pro nejrůznější inovativní řešení, a to nejen v podobě alternativních pohonů.

Mezi hlavní úkoly patří vedle omezování emisí, boje proti kongescím a zajištění maximální bezpečnosti především snižování hlučnosti, řekl Jean Marc Lange. To se týká jak vozidel pro zásobování, tak i další městské techniky – třeba pro udržování veřejných prostor nebo pro odvoz odpadu. K dosažení tohoto cíle slouží vedle konstrukčních úprav vozidel mimo jiné i využití nejnovějších informačních technologií pro řízení dopravy a výměnu informací v reálném čase.

Alternativní pohony do center měst

Alternativy klasického pohonu vznětovými motory Renault Trucks vyvinul již před několika lety; nabízí je pod souhrnným označením Clean Tech. Zahrnují například elektrickou verzi dodávky Maxity s maximální rychlostí 90 km/h a dojezdem 100 kilometrů s novými Li-Ion bateriemi. Dosud byl model v provozu jen v Paříži pro distribuci nápojů; od září jej výrobce v několika evropských zemích zařadil do běžného prodeje. Hybridní model Premium Distribution Hybrys Tech 4×2 spojuje výhody vznětového a elektrického motoru a šetří až 20 procent paliva. Ve zkušebním provozu jej využívala například francouzská spediční společnosti Norbert Dentressangle; od září je rovněž součástí standardní nabídky Renault Trucks. Nejstarší model s alternativním pohonem – Premium Distribution NGV na stlačený zemní plyn – se prodává už deset let. Nyní výrobce pod značkou Clean-Tech buduje i odpovídající kvalitní poprodejní služby pro uživatele této techniky.

Snižování spotřeby = nižší emise

Pro snížení spotřeby vozidel se vznětovými motory Renault vyvinul systém opatření s označením Opti-fuel. V konstrukční oblasti zahrnuje kombinaci úsporných motorů Euro 5 a automatických převodovek (Opti-tronic nebo Optidriver+), u těžších modelů také systém kontrolovaného volnoběhu Optiroll. Nadstavbu tvoří kurzy hospodárné jízdy pro řidiče, software k vyhodnocování údajů o jízdě a výměna informací o možnostech úsporné jízdy. Celý program v Evropě využívá již přes tři sta podniků s 14 tisíci řidičů; potenciál úspor výrobce v závislosti na kvalitách řidiče Renault Trucks odhaduje až na 15 procent (viz DN 22/11). Ve verzi Optifuel nabízí i rozvážkové modely Premium Distribution a Midlum.

Projekty městské logistiky

Na možná ještě významnější úspory však francouzský výrobce doporučuje recept v podobě lepší organizace jízd; hlavní zásada zní používat vozidla optimálně přizpůsobená zcela konkrétnímu účelu použití. Čím více jízd s plně naloženým velkým vozidlem, tím lépe. Malé dodávky – v případě Renault Trucks modely Maxity a Master s celkovou hmotností od 2,8 do 4,5 tuny – by měly být nasazeny až na „poslední kilometr“ po konsolidaci zboží v městských logistických a distribučních centrech. Renault Trucks zkoumá možnosti takového modelu například v rámci tří projektů v regionu Rhône-Alpes.

S cílem snížit spotřebu paliva nákladní dopravy v centrech měst kombinací několika technologií včetně inteligentních systémů řízení dopravy se francouzský výrobce účastní také nadnárodního projektu Freilot (urban FReight Energy efficiency pILOT). Do tříletého projektu, který skončí příští rok v březnu, jsou zapojena čtyři města – Bilbao, Krakov, Lyon a nizozemský Helmond, která se zavázala, že na zvláště exponovaných trasách upraví činnost systému řízení dopravy tak, aby se zvýšila plynulost provozu rozvážkových vozidel. V některých městech je jeho součástí i elektronicky řízená rezervace místa pro přijíždějící dodávku. Renault Trucks ve flotile 140 vozidel zařazených do projektu vedle dílčích technických úprav vozidel zajišťuje například instruktáž řidičů ohledně co nejhospodárněj­ší jízdy.

Pro „chytré“ telefony

Neobyčejné možnosti otevírá při organizaci zásobování internet, který se pomocí „chytrých“ telefonů přesunul z kanceláří až na sedadlo řidiče. Renault Truck pro ně vyvinul řadu pokročilých aplikací. Například navigace NavTruck pro telefony iPhone a telefony s operačním systémem Android řidiče po nastavení parametrů vozidla a nákladu upozorňuje na úzké silnice, výšková omezení nebo omezení daná platnými předpisy. Zařízení v ceně 150 € navrhuje nejrychlejší a nejbezpečnější trasu pro jakékoli nákladní vozidlo, a to dokonce i v českém jazyce. V případě zpoždění nebo poškození zásilky řidiči ocení aplikaci Deliver Eye. Díky fotografii s přesným určením polohy a času mohou nadřízeným nebo zákazníkovi jednoduše prokázat, že uvízli v zácpě nebo že za poškození zboží nenesou vinu.

Na správném místě ve správnou dobu…

Průměrná hlučnost užitkových vozidel se za posledních třicet let snížila velmi významně – z 91 pod 80 dB. Pro noční zásobování, které je díky minimálnímu provozu velmi úsporné, to však ještě rozhodně nestačí. Prakticky nulovou hlučnost ovšem už dnes nabízejí vozidla s elektrickým nebo hybridním pohonem vybavená bezhlučnými kryogenickými chladicími jednotkami na bázi tekutého dusíku. Renault Trucks tuto moderní technologii již v praxi uplatnil v modelech Premium Distribution Hybrys Tech, které od začátku října používá francouzská skupina Geodis pro zásobování hypermarketů řetězce Carrefour.

Luboš Spálovský

V lehké řadě Renault Trucks nabízí od roku 2007 kompaktní lehké užitkové vozidlo Maxity s trambusovou kabinou a celkovou hmotností od 2,8 do 4,5 tuny. Nově je na trhu s motorem Euro 5 a o výkonu až 110 kW (150k). Distribuční řadu vedle něj tvoří model Master s celkovou hmotností od 2,8 do 4,5 tuny; na trhu je v provedení skříňového vozidla, podvozku s kabinou nebo jako autobus s předním nebo zadním pohonem a objemem nákladového prostoru až 17 m3. V rozvážkové řadě se v segmentu od 7,5 do 26 tun celkové hmotnosti navzájem doplňují modely Midlum s lehkým podvozkem a kompaktní kabinou a Premium Distribution s větší kabinou a výkonnou motorizací. V některých zemích sortiment Renault Trucks doplňuje i model Access s podvozkem s nízkým rámem, který je vhodný například pro odvoz odpadu. Všechny modely výrobce podrobil kompletní obnově v roce 2006 (viz DN 4/06).

spinner