Česmad Bohemia

Radu ministrů doprovodí protesty

Během neformálního setkání ministrů dopravy členských zemí Evropské unie budou 29. dubna v Litoměřicích protestovat silniční dopravci. Rozhodli se tak proto, že odstupující premiér Mirek Topolánek odmítl splnit svůj slib z loňského roku týkající se zavedení množstevních slev na mýtném. Minulý týden to po jednání krizového štábu Sdružení ČESMAD Bohemia oznámil prezident sdružení Vladimír Starosta.

„To, že se doprava, která patří v současné krizi k nejpostiženějším oborům, nedočká na rozdíl od ostatních žádné státní pomoci, jsme již téměř očekávali, ale že premiér po půl roce odmítne dodržet veřejně daný slib zavést množstevní slevy na mýtném, je opravdu příliš. Proto by náš protest neměl nijak výrazně ovlivnit běžný denní provoz, ale svou nepřehlédnutelností upozorní přítomné evropské státníky, že v čele naší země dosluhuje premiér, který nedrží slovo,“ řekl Vladimír Starosta.

Slíbené množstevní slevy měly být odstupňovány až do třinácti procent, podle toho, jak v jaké míře by konkrétní vozidlo využívalo zpoplatněné komunikace.

Ministerstvo pokládá protesty za nepřiměřené

Ministr dopravy Petr Bendl pokládá chystané protesty za naprosto nepřiměřené gesto, které může dokonce vyvolat mezinárodní ostudu a posměch. Nejen česká, ale právě evropská legislativa podle něj brání požadované slevě na mýtném. „Není totiž možné, aby členská země zvýhodňovala jen své dopravce,“ pí-še se v prohlášení ministerstva do-pravy. Petr Bendl minulý týden také znovu upozornil na to, že se českému předsednictví podařilo dojednat podmínky kabotáže, které přinášejí všem dopravcům výhody při vytěžování kamionů v zahraničí. „Staré členské státy nakonec akceptovaly složitý kompromis.

Poděkování v podobě protestu dopravců by působilo opravdu špatně, nebo přinejmenším neomaleně. Dopravci rozhodně nemají právo tvrdit, že by český stát třeba právě v jednáních o kabotáži jejich problémy neřešil,“ uvedl ministr dopravy Petr Bendl.

Náměstek ministra dopravy a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka zdůraz-nil, že dopravci vznesli poprvé požadavek na slevu mýtného v době, kdy stát nebojoval s ekonomickou krizí

a neklesal jeho příjem z mýtného

a sami dopravci čelili enormnímu nárůstu cen pohonných hmot a hrozbě rozšíření zákazu jízdy kamionů.

Dopravci výhrady odmítají

Zástupci Sdružení ČESMAD BOHEMIA zdůraznili, že protest není namířen proti současnému vedení ministerstva, které se jednání neúčastnilo a naopak se zasadilo o dočasné ukončení debat o pátečních zákazech jízd. Vladimír Starosta proto na vyjádření rezortu dopravy reagoval překvapeně. „Lze ve slušné společnosti obhajovat jednání, když se uzavře dohoda, půl roku se zdržuje její naplnění a pak se odvolá s tím, že se změnila situace? Navíc resortní ministr musí velmi dobře vědět, že situace se opravdu změnila, ovšem ještě k horšímu a 350 milionů, o které by stát vybral na mýtném méně,

jsou jen kapkou v moři proti dotacím bezedným Českým drahám. Stejně tak zní neuvěřitelně tvrzení, že zavedení slev odporuje evropské legislativě, když naše české kamiony tyto slevy čerpají již v řadě evropských zemích, jako je Francie, Itálie, Španělsko a další,“ řekl.

Kabotáž není výhrou

Co se týče dojednaných podmínek pro kabotáž (viz DN 15/09), mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix uvedl, že ministerstvo dopravy by se jimi rozhodně chlubit nemělo. „Pouze přistoupilo na návrhy nejsilnějších zemí – Francie a Německa – a uznalo jejich výklad. Za úspěch by bylo možné považovat, pouze pokud by kabotáž byla uvolněna bez omezení,“ řekl Martin Felix. „Zároveň je však třeba si uvědomit, že tyto přepravy představují přibližně jen jedno procento ze všech přeprav, takže význam této dohody, i v případě, že by byla opravdu úspěšná, nelze přeceňovat,“ dodal.

Množstevní slevy měly být pro všechny

Martin Felix nesouhlasí ani s námitkou ministerstva dopravy, že množstevní slevy na mýtném by zvýhodňovaly jen české dopravce. „Takové zvýhodnění nikdo nechtěl. Od začátku požadujeme, aby slevy byly poskytovány všem dopravcům, včetně zahraničních. Jistě, tuzemské firmy by z tohoto opatření profitovaly v průměru o něco více, ale ne z toho důvodu, že by je stát chránil. Zvýhodněni by byli pouze proto, že se na celkových platbách mýtného podílejí zhruba z šedesáti procent,“ uvedl Martin Felix.

www.mdcr.cz

www.prodopravce.cz

spinner