8. března 2011

Na rozdíl od silničních dopravců mají zástupci železniční dopravy a některé další zájmové skupiny na zkušební provoz obřích souprav v Německu jednoznačně odmítavý názor. Odborová centrála německých policistů DPolG, automotoklub ACE Auto Club Europa a sdružení Allianz pro Schiene v lednu vydaly společné prohlášení, v němž dokonce varovaly před „nezodpovědným hazardem se životy účastníků silničního provozu“.
„Bezpečnost dopravy musí mít naprostou prioritu před ekonomickými zájmy jednotlivých speditérů,“ řekl prezident spolkové centrály DPolG Rainer Wendt s tím, že policisté i řidiči ostatních automobilů mají z nasazení extrémně dlouhých a těžkých souprav obavy. „Můžeme počítat s nárůstem počtu dopravních nehod,“ dodal. Rovněž předseda automotoklubu ACE Wolfgang Rose kritizoval testovací jízdy naplánované na počátek letošního roku v některých spolkových zemích. „Již nyní se na každé páté smrtelné nehodě podílejí kamiony. Řidiči menších, zejména osobních vozidel, se oprávněně bojí obřích souprav na našich dálnicích,“ uvedl Wolfgang Rose.
S většími soupravami provoz dále zhoustne
Podle sdružení Allianz pro Schiene bude nasazení „monstertrucků“ znamenat nikoli úbytek těžké silniční dopravy, ale pravý opak. „To, že delší soupravy odlehčí přetíženému silničnímu provozu, je dopravněpolitický mýtus,“ konstatoval prezident Allianz pro Schiene Dirk Flege. „Všechny seriózní studie ukazují, že provoz ještě zhoustne,“ dodal.
Policisté z DpolG upozorňují na to, že nástup „gigalinerů“ na německé silnice otevře novou etapu silničního provozu, v níž budou na ostatní účastníky kladeny obrovské nároky. „Žádné speciální označení, žádný doprovod ani policejní asistence, jak bývá obvyklé u přeprav nadměrných nákladů. Kontroly policie zaměřené na porušování předpisů ohledně maximálních povolených rozměrů a hmotností budou mít velmi omezené možnosti. Personální situace u policie je napjatá a těžko se najdou kapacity pro to, aby nad rámec běžných povinností policie poskytovala doprovod obřím soupravám při testovacích jízdách v ostrém provozu,“ řekl Rainer Wendt.
Za další problém DPolG označil kvalifikaci řidičů pro řízení nestandardních souprav. „Jejich způsobilost není jasně definována. Lze se domnívat, že dopravci budou z ekonomických důvodů školení řidičů zanedbávat. Nízké náklady dostanou přednost před bezpečností,“ varoval Rainer Wendt.
Další metry představují sekundy navíc
Podle ACE bude silniční provoz po nasazení megasouprav mnohem nebezpečnější. „Rizika jsou evidentní, na to nepotřebujeme testovací jízdy. Stačí selský rozum,“ nechal se slyšet předseda automotoklubu Wolfgang Rose. „Každé předjíždění dlouhé soupravy bude představovat nebezpečný manévr. Metry navíc reprezentují sekundy, které často rozhodují o životě a smrti. Zastánci testovacích jízd tvrdí, že 25 metrů dlouhé gigalinery budou jezdit výhradně na dálnicích. Jenže na tyto komunikace se vozidla nejprve musí nějak dostat. Navíc jakmile obří soupravy pustíme na naše silnice, bude těžké udělat krok zpět,“ zdůraznil Wolfgang Rose.
Zelenou plánům spolkové vlády na zahájení testování obřích
silničních souprav v běžném provozu v těch spolkových zemích, které
vysloví souhlas, dala loni v říjnu konference ministrů dopravy
jednotlivých spolkových zemí. Minimalistická varianta testů počítá
s tím, že letos na jaře vyjedou „gigalinery“ na dálnice v Hesensku,
Sasku, Durynsku, Dolním Sasku, Šlesvicku-Holštýnsku, Bavorsku a
Bádensku-Wirttembersku. Spolkové ministerstvo dopravy v dopise sdružení
Allianz pro Schiene uvedlo, že zkušební provoz by měl trvat pět let.
n www.allianz-pro-schiene.de