12. srpna 2004
Mezinárodní kamionová doprava je hlavním nositelem dopravního výkonu při realizaci českého exportu a importu. Klíčovým bodem červnového jednání pracovní skupiny silniční spedice Svazu spedice a logistiky (SSL) proto bylo logicky i hodnocení vývoje v silniční nákladní dopravě za období několika prvních týdnů po vstupu České republiky do Evropské unie.
Předseda pracovní skupiny Petr Prokop (Jipocar) v této souvislosti ministerstvu dopravy doporučil, aby aktivně monitorovalo provoz kamionů na hlavní dálniční tepně D1. Provoz na dálnici podle něj v poslední době výrazně narůstá, a to z několika důvodů. Jedním z nich je skutečnost, že tranzit přes Českou republiku je pro zahraniční dopravce levnější než přes Rakousko. Odstavná stání a parkoviště pro kamiony kolem dálnice D1 již začínají být naplněna a řidiči mohou brzy narazit na problém, kde absolvovat povinné přestávky v jízdě.
Vedoucí nákladní dopravy při odboru silniční dopravy ministerstva dopravy Ladislav Němec zrekapituloval situaci ve vydávání eurolicencí pro české dopravce. Přiblížil také problematiku třetizemních přeprav v nových podmínkách a dopravních povolení v relacích do nečlenských zemí EU. Zvláštní pozornost věnoval vztahu k Rakousku. V neposlední řadě informoval také o (recipročních) možnostech kabotáže ve Slovinsku.
Mýto v zahraničí a nové poplatky
Sekretariát SSL informoval skupinu o poplatcích v několika zemích.
Německo
Se zavedením mýtného se počítá k 1. lednu 2005.
Bulharsko
Bulharsko od 1. dubna zpoplatnilo silniční síť pro nákladní vozidla, autobusy a lehká užitková vozidla formou známky – viněty. Zpoplatnění se vztahuje na vozidla registrovaná v tuzemsku i zahraničí, známku lze zakoupit při vstupu do země na 27 prodejních místech. Roční nálepka pro nákladní vozidlo s přívěsem stojí 191 €, pro sólo kamion, autobus a lehké užitkové vozidlo zhruba 96 €. Úměrně levnější jsou známky měsíční a týdenní. Jízda bez známky se pokutuje částkou od 128 do 500 €.
Švýcarsko
Od ledna příštího roku se o 50 procent zvýší silniční poplatky odvozené od jízdního výkonu nákladních vozidel. Svazu spedice a logistiky to oznámily svazy ASTAG a SpedLog-Swiss.
Rakousko
Na rozdíl od Německa v Rakousku nejsou technické problémy s výběrem dálničního mýtného, uvedl provozovatel systému, společnost Europass. Reagoval tak na výroky německého svazu silniční dopravy BGL, že se vyskytují problémy s infračervenou komunikací mezi mos-tovými částmi a přístroji v kamionech. Podle provozovatele řidiči žádné takové závady neoznámili – ani na jeho horkou servisní linku (0800/40011400).
Za první čtyři měsíce letošního roku přineslo silniční mýtné do rakouské státní pokladny kolem 240 milionů € (zhruba 7,5 miliardy Kč). To odpovídá příjmu, který předpokládal provozovatel dálnic ASFINAG. Počet neplatičů se podle výsledků kontrol vozidel od počátku roku snížil z 1,8 na 1,6 procenta. Pro letošní rok ASFINAG počítá s příjmy kolem 720 milionů €.
Úpravy silničního provozu
Dánsko
Na většině úseků dánské dálniční sítě se od května zvýšila nejvyšší povolená rychlost pro osobní automobily a nákladní vozidla do 3,5 tuny, a to ze 110 na 130 km/hod. Vláda tak splnila jeden ze slibů z volebního programu. Podle dánského ředitelství správy státních silnic zvýšení limitu umožňuje současný stav komunikací. Nový maximální rychlostní limit platí pro trasu E 45 od německo-dánské hranice až po severní špici Dánska, s výjimkou několika dopravních uzlů. Obdobně je tomu i na trase E 20 z Kodaně na západ.
Bělorusko
Od června byla na komunikace dálničního typu připuštěna pětinápravová nákladní vozidla o celkové hmotnosti do 42 tun (doposud 38 tun). Jedná se především o komunikace M1/E30 Brest – Minsk – ruská hranice a M12. Může jít o přívěsové a návěsové soupravy s dvounápravovou přípojnou technikou. Pro soupravy se šesti či sedmi nápravami se zvýšil hmotnostní limit na 44 tun. Trasa M1 je součástí transevropského dopravního koridoru č. 2 Berlín – Varšava – Minsk – Moskva – Nižnij Novgorod. Běloruský úsek měří 610 kilometrů.
(ja)