Česká republika/Německo/Rakousko

Proti rozhodnutí BAG o pokutě se lze odvolat do čtrnácti dnů

Součástí březnového semináře silničních dopravců v Kolíně nad Rýnem a ve Vídni (viz také str. 1 a 11) byly i informace o systému pokut a bezpečnosti silničního provozu.

Účastníci semináře se například dozvěděli, že proti rozhodnutí o pokutě, kterou dopravci v SRN vyměří pracovníci Spolkového úřadu pro silniční nákladní dopravu (BAG), se lze odvolat do čtrnácti dnů od jeho dodání (nikoli jeho převzetí). Za termín dodání považuje BAG automaticky čtrnáctý den od vystavení rozhodnutí. Na dotaz českých dopravců to na konci března v Kolíně nad Rýnem uvedl Robert Voss z pobočky BAG v Kielu.

Odvolání však musí být právoplatné, jinak jej úřad okamžitě zamítá (například je-li doručeno pozdě nebo se v něm dopravce vyjadřuje za řidiče). Pokud nelze z vážného důvodu lhůtu dodržet – například je-li plátce pokuty v této době v nemocnici – termín se prodlužuje. Robert Voss českým dopravcům doporučil, aby i po vstupu České republiky do Evropské unie podávali odvolání v němčině, neboť náklady na překlad v Německu jsou vysoké.

Že odvolání nemusí být zbytečné, podle něj dokládá skutečnost, že jen v loňském roce úřad po následné kontrole uznal, že zhruba 300 pokut českým dopravcům uložil neoprávněně.

Pokud je dopravci udělena pokuta vyšší než 200 € a rozhodnutí nabylo právní moci, informuje o tom centrála v Kielu také centrální registr v Berlíně. V případě, že se jedná o vysokou částku, může být danému dopravci dokonce zakázán vjezd do Německa.Má-li některý dopravce ke kontrole výhrady nebo domnívá-li se, že byl šikanován, je třeba, aby tento konkrétní případ oznámil, dodal Robert Maiworm z Kolínského ústředí BAG.

Upevňování nákladů

Jednotný předpis na upevňování nákladů v Německu neexistuje a každý zainteresovaný subjekt (pojišťovny, svazy dopravců, policie) na ně má jiný názor. BAG se proto s ni-mi snaží dohodnout na jednotném postupu a vytvořil za tím účelem příručku, která se již začíná používat v celém Německu, řekl Robert Maiworm.

Eurolicence

Na dotaz, zda bude v SRN možné odebrat zahraničnímu dopravci

eurolicenci, respektive její opis, odpověděl Robert Maiworm, že nikoli. Výjimkou budou případy, kdy se bude jednat o falzifikát.

Digitální tachografy

Podle Roberta Maiworma je již zřejmé, že do 5. srpna digitální tachografy zavedeny nebudou a původní termín se posune nejméně o devět, spíše však o dvanáct měsíců. V současné době ještě není ani schválen typ tachografu. Navíc tři měsíce před jeho zavedením se musí rozdat karty pro řidiče, dopravce, kontrolory a servisy. BAG již sestavuje příslušný školicí program, ale otázkou zůstává vybavení kontrolních orgánů přenosnými počítači s příslušným softwarem – BAG je sice má k dispozici, nikoli však německá policie, která na ně nemá ani potřebné finanční prostředky.

V Rakousku neexistuje jednotný sazebník pokut

Na rozdíl od Německa v Rakousku neexistuje jednotný sazebník pokut – každá spolková země si výši postihů upravuje různě, v mezích daných spolkovou vládou. České dopravce o tom ve Vídni informoval Gerhard Zotter z rakouského spolkového ministerstva vnitra.

Maximální sazbu pokuty pro řidiče spolková vláda stanovila na 726 €. Při porušení dohody ADR bývá pokuta několikanásobně vyšší a v případě požití alkoholu může dosáhnout až 4800 €.

Rakouská policie podle Gerharda Zottera vlastní 1300 laserových měřičů rychlosti a stacionární i mobilní radary. Disponuje také zařízeními pro měření hluku a zjišťování zatížení náprav, systémy pro vyhodnocování tachografických kotoučků, softwarem pro kontroly přeprav podle dohody ADR, 1650 přístroji na zjišťování alkoholu (digitální tester a rozbor krve mají stejnou váhu) a civilními automobily a motocykly s cejchovaným měřičem rychlosti (některé z nich jsou vybaveny i videokamerou).

Kontrolu dopravy mají v Rakousku podle informací Wernera Zottera na starosti jednotlivé spolkové země a ministerstvo vnitra jim dodává potřebnou exekutivu. V celém Rakousku však existuje jednotná platforma kontrol nákladních vozidel.

Za porušení předpisů se podle závažnosti přestupku ukládají sankce – od napomenutí přes okamžité pokuty (platba je možná hotově i kartou), kauce, odebrání řidičských průkazů a klíčků od vozidla a odstavení vozidla až po umístění zábran a zabavení SPZ a oznámení přestupku příslušným správním orgánům.

SPZ lze podle rakouských předpisů odebírat i zahraničním vozidlům, která nesplňují technické podmínky a jsou nebezpečná. Podle vedoucího regionálního pracoviště Brno Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěcha Máši však Ministerstvo dopravy ČR sdružení oznámilo, že žádné zahraniční orgány nemají právo odebírat SPZ vozidlům českých dopravců.

Bezpečnost provozu v Rakousku

Podle Martina Vergeinera z kuratoria pro bezpečnost silničního provozu se během uplynulých 40 let počet zraněných při haváriích v Rakousku prakticky nezměnil, snížila se však úmrtnost, a to i přes nárůst počtu vozidel. Rakousko uplatňuje program bezpečnosti silničního provozu od roku 2002; program prakticky koresponduje s cíli Evropské unie – snížit do roku 2010 počet smrtelných nehod o 50 procent a nehod se zraněním o 20 procent. Důraz přitom i v Rakousku kladou na lidský faktor, infrastrukturu a technický stav vozidel.

Liberalizace povolovacího řízení

Na česko-rakouské mezinárodní smíšené komisi, která se sešla na konci března v Praze, obě strany potvrdily, že od 1. května budou veškerá povolení pro bilaterální, tranzitní a třetizemní přepravy na území Evropské unie zrušena. Provádění těchto přeprav se od tohoto data začne řídit platnými předpisy EU, takže dopravcům bude stačit eurolicence. Totéž bude platit i pro třetizemní přepravy mimo Evropskou unii, povede-li trasa přes území státu registrace vozidla. Bez tranzitu bude dopravce potřebovat třetizemní povolení nebo povolení CEMT. Podle vedoucí odboru nákladní a osobní dopravy Sdružení ČES-MAD Bohemia Jaroslavy Černé nevyhověla rakouská strana českému požadavku na roční kontingent ve výši minimálně jednoho tisíce kusů, takže byl nakonec dohodnut předběžný kontingent 300 povolení pro vozidla Euro 2 a vyšší. Povolení budou vyměněna do 1. května.

Systém ekobodů

Na základě nařízení Evropské komise byl sice systém ekobodů pro vozidla Euro 1 a 2 v Rakousku prodloužen do 31. prosince roku 2006, avšak podle názoru rakouských odborníků má předpis tolik nedostatků, že jej prakticky nelze uvést v platnost, a v praxi se tak nepoužívá. Od 1. května proto budou moci i čeští dopravci Rakouskem projíždět bez ekobodů.

Milan Frydryšek

(Bližší informace o kontrolách vozidel českých dopravců v Německu a Rakousku včetně německého sazebníku pokut lze získat na regionálním pracovišti Sdružení ČESMAD Bohemia v Brně.

E-mail: brno@cesmad-bohemia.cz)

spinner