27. dubna 2010

Poslanecká sněmovna minulý týden, pár týdnů před volbami, schválila vládní návrh nového zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. Zákon kromě jiného upravuje pravidla tendrů na dopravní obslužnost, které vyhlašují kraje nebo stát. Stanoví také standardy kvality autobusů i vlaků. Páteří veřejné dopravy má být podle navrhovatelů železnice, z čehož musí vycházet plánování ostatních druhů dopravy.
Zákon se připravoval několik let, ministerstvo dopravy se muselo vypořádat s několika tisíci připomínek. „Byl to mimořádně náročný proces,“ řekl ministr dopravy Gustav Slamečka.
Podle ministra zákon poprvé jasně vymezuje postavení objednatelů veřejné dopravy, zavádí institut plánování dopravy a určuje zodpovědnost za kvalitu cestování. V zákoně je rovněž zakotvena povinnost veřejných rozpočtů kompenzovat dopravcům náklady vzniklé rozhodnutím státu. To se týká například zvýšení daně z přidané hodnoty. Naopak o financování krajských vlaků a autobusů se zákon nezmiňuje, tuto problematiku řeší memorandum mezi ministerstvy dopravy a financí.
Zadavatelé mohou ovlivňovat i stáří autobusů
Zákon se týká pouze dopravy, kterou si objednává stát nebo samospráva a která je hrazena z veřejných zdrojů. Tito zadavatelé budou mít právo například stanovit nejvyšší průměrné stáří vozového parku dopravce. Vlaky i autobusy budou podle návrhu také muset mít hlasové zařízení pro informování cestujících. Autobusy budou muset mít podle schváleného zákona označení cílové zastávky, a to takové, aby bylo vidět i v noci. Zmizí naopak povinnost označovat je názvem výchozí zastávky. Další pravidla se týkají například přepravy dětských kočárků, míst pro cestující se zdravotním postižením, míst pro vodicí psy, stanoveného poměru bezbariérových vozidel nebo stáří vozů.
Někteří dopravci mají výhrady
Nový zákon, který do českého práva převádí evropské směrnice, podpořili podnikatelé na nedávné valné hromadě Svazu dopravy ČR. Někteří dopravci k němu však mají výhrady. „Zákon se připravoval velice dlouhou dobu, takže jsme rádi, že konečně došlo k jeho schválení. Nicméně nám vadí, že i přes naše protesty neustále zachovává nerovné postavení mezi jednotlivými druhy dopravy a bezdůvodně v některých oblastech zachovává monopol pro železnici,“ uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
V současné době stát podle Martina Felixe objednává dálkovou dopravu osob výhradně u drážních dopravců. Autobusoví dopravci jsou ze soutěže vyloučeni, přitom v mnoha případech by byli schopní nabídnout vyšší kvalitu služby za nižší cenu, a to i s využitím autobusů, které jsou z hlediska ekologických dopadů na životní prostředí příznivější než drážní doprava. Podobný postup údajně mnohdy uplatňují také kraje.
Zákon řeší i povinnosti nástupců
Poslanci podpořili návrhy poslance ČSSD Cyrila Zapletala, které mají ochránit investice dopravních firem podnikajících ve veřejné dopravě. Dopravce, který se uchází o zakázku, bude moci požadovat, aby jeho případný nástupce měl povinnost odkoupit jeho vozidla. Zákon stanoví, jaká vozidla bude muset nový dopravce odkoupit i kolik za ně bude muset zaplatit. Povinnost nebude platit například v případě, že objednatel vypoví smlouvu, protože dopravce závažně porušil své povinnosti.
(čtk)