19. února 2010

Řidiči nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun loni zavinili celkem 3022 dopravních nehod (čtyři procenta z celkového počtu), při nichž usmrtili čtyři osoby, o čtyři méně než v roce 2008. Při silničních kontrolách dodržování tzv. sociálních předpisů však výsledky již tak uspokojivé nebyly. O tom, do jaké míry řidiči nákladních vozidel a autobusů dodržovali své povinnosti v této oblasti, jsme hovořili s pplk. Bc. Pavlem Noskem, radou Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.
„Jedna z častých výtek vůči řidičům kamionů je, že nedodržují předepsané doby řízení a odpočinku. Jak tomu bylo podle vašich poznatků v loňském roce?“
„Policie ČR dohlíží nad dodržováním tzv. sociálních předpisů na základě zákona č. 111/1994, o silniční dopravě, s tím, že kontroluje jak řidiče nákladních vozidel, tak autobusů. Kontroly provádí podle jednotných postupů a jednotných hodnotících kritérií stanovených evropskou směrnicí 2006/22/ES.
V osobní dopravě, tedy u autobusů, jsme loni zkontrolovali celkem 1746 vozidel. To bylo sice o 109 vozidel méně než v roce 2008, ale zjistili jsme 133 závad, tedy o 14 více. Větší počet závad – 24 (o tři více než v roce 2008) – byl zjištěn také u zahraničních dopravců.
Při kontrole dodržování sociálních předpisů se samozřejmě zaměřujeme na porušování jednotlivých režimů práce, to znamená doby řízení, bezpečnostní přestávky a doby odpočinku. A ve všech těchto kategoriích došlo k nárůstu počtu zjištěných porušení, což přičítáme výraznému zkvalitnění silničních kontrol.“
„Myslíte si, že například nedodržení denní doby řízení je dáno tím, že řidiči jezdí ,na doraz‘, nebo spíš tím, že nemají kde zaparkovat?“
„To nejsem schopen odhadnout, mohu jen na základě statistiky říci, že loni jsme například v osobní dopravě zjistili nedodržení denní doby řízení u 106 řidičů, což představuje nárůst o 38 přestupků. Vzhledem k tomu, že ke zvýšení došlo i u zahraničních řidičů – o čtyři na 24 přestupků (a v nákladní dopravě to bylo mnohem více), mám za to, že to sice vypovídá o jejich určité nekázni, ale spíše je to výsledek toho, že kontroly jsou kvalitnější a díky zvyšujícímu se počtu digitálních tachografů i efektivnější.“
„Jak dopadly kontroly sociálních předpisů u nákladních vozidel?“
„Přestože jsme loni zkontrolovali 50 013 vozidel kategorie N2 a N3, o 10 894 méně než v roce 2008 (-22 procent), počet vozidel se závadou vzrostl o 946 na 5181 (+18 procent). To je více než výmluvné – ač se počet kontrol snížil přibližně o dvacet procent, stejnou měrou se zvýšil počet závad.
A musím říci, že nás dost zarazilo, že třeba v oblasti dodržování doby řízení počet porušení předpisů vzrostl o 31,5 procenta (1157) na 3682 případů! A nárůst byl i ve všech ostatních kontrolovaných oblastech.
Pro upřesnění k terminologii v našich statistikách – hovoříme o závadách na vozidle, ale u jednoho vozidla můžeme zjistit více porušení (například jedno porušení doby řízení, jedno bezpečnostní přestávky a jedno doby odpočinku). U 5181 nákladních vozidel jsme tak loni zjistili celkem 16 713 porušení a u 133 autobusů se závadou celkem 392 porušení předpisů.
Navíc policie loni oznámila na příslušný dopravní úřad k projednání 4311 (+898) dopravců provozujících nákladní i osobní dopravu, z nichž 1229 (+392) bylo zahraničními dopravci.“
„Policii ČR se v minulosti často vytýkalo, že se vyhýbá udělování kaucí zahraničním dopravcům…“
„Čísla z loňského roku jasně ukazují, že tomu tak není. Loni jsme zahraničním dopravcům uložili 1218 kaucí (+378), tedy o 30 procent více než v roce 2008, a vybrali celkem 20 689 000 Kč (+5 802 500). Pro srovnání: v roce 2007 jsme uložili 457 kaucí a vybrali 9 067 000 Kč a v roce 2008 to bylo 840 kaucí za 14 886 500 Kč. Při pohledu zpět tedy vidíme, že došlo k výraznému nárůstu využívání institutu kaucí. Českou republikou už neprojede cokoli, jak si donedávna někteří zahraniční dopravci mysleli. Přestože nejvíce nedostatků bylo u vozidel z bývalého východního bloku, v naší síti uvízli i dopravci ze západní Evropy, kteří doufali, že naše kontroly nebudou tak důkladné.“
„Jak loni probíhaly kontroly silničních přeprav nebezpečných věcí?“
„Podobně jako při kontrolách sociálních předpisů i zde máme jednotné postupy a hodnotící kritéria, v tomto případě daná evropskou směrnicí 95/50/ES.
Také při kontrolách přeprav nebezpečných věcí podle Dohody ADR se počet kontrol snížil, a to o 283 na 1155 vozidel. Počet závad se snížil o šestnáct na 153 a odstaveno bylo 27 vozidel (v roce 2008 třicet vozidel), neboť závady u nich zjištěné byly natolik závažné, že jim neumož-ňovaly pokračovat v jízdě.
Na rozdíl od porušování sociálních předpisů můžeme přestupky při přepravě nebezpečných věcí v určitých případech řešit pokutou přímo na místě. Takto jsme vyřešili celkem 124 případů (-31) a celkem jsme vybrali 128 500 Kč, o 20 tisíc méně než v roce 2008. Počet podnětů do správního řízení se však nezměnil – také loni jich bylo 88, přestože jsme zkontrolovali o 283 vozidel méně.
Počet kaucí zahraničním dopravcům se snížil o pět na osm, ale protože se jednalo o velice závažná porušení, celková částka činila 280 tisíc Kč (+29 tisíc).
Každé porušení má určitou míru nebezpečnosti, která je podle evropských předpisů vyjádřena v rizikových kategoriích 1 až 3, kde kategorie 1 je nejnebezpečnější – jedná se o ohrožení obyvatelstva. Loni jsme zjistili 32 (-10) vozidel spadajících do této kategorie a 27 (-3) okamžitě odstavili.“
„Jaké byly vaše poznatky z kontrol technického stavu vozidel?“
„Policie tyto kontroly provádí samostatně, ale i ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu. Přesná čísla ještě nemáme z CSPSD k dispozici, ale mohu říci, že jsme provedli 3053 společných nasazení (téměř o tři sta více než v roce 2008) a zkontrolovali při nich 26 154 vozidel.“
„V souvislosti s uzákoněním tzv. vysokorychlost-ního vážení se loni hodně hovořilo o přetěžování vozidel…“
„Policie ČR se zabývá pouze statickým vážením. Chci však dopravce upozornit, že právě v oblasti kontrolního vážení jsme dostali s platností od 1. ledna účinný nástroj preventivně-represivního charakteru. Nejenže se prodloužily dojezdové vzdálenosti do místa kontrolního vážení z osmi na šestnáct kilometrů, ale policie může nyní v blokovém řízení uložit pokutu ne pět tisíc Kč, ale až patnáct tisíc.
Máme nyní také možnost pokutovat na místě až 30 tisíci Kč řidiče, který neuposlechne zákazu jízdy a s přetíženým vozidlem, které jsme odstavili, a odjede, což se v minulosti často stávalo. Stejná sankce hrozí, pokud řidič neuposlechne našeho pokynu, že má zajet na kontrolní místo k převážení nebo neuposlechne pokynů obsluhy při vážení. V těchto vysokých sankcích vidím účinný nástroj, jak vyloučit z provozu opravdu nebezpečná vozidla – můžeme jej uplatnit na veškeré nadměrné přepravy bez povolení.“
Milan Frydryšek