Silniční kontroly

Počet zjištěných technických závad se stále zvyšuje

Počet zjištěných technických závad se stále zvyšuje

Počet závad, které kontrolní orgány odhalují při silničních kontrolách, se neustále zvyšuje. Je to dáno jednak tím, že provozovatelé nákladních a užitkových vozidel méně dbají o vozový park, ale také zkvalitňováním silničních kontrol. Minulý týden to uvedl vedoucí odboru silniční kontroly Centra služeb pro silniční dopravu Ing. Pavel Bergman.

Jeho slova potvrzují i dopravci. Například podle viceprezidenta a předsedy sekce nákladní dopravy Sdružení ČESMAD Bohemia Jiřího Povolného sice mají dopravní firmy nyní relativně dost zakázek, ale jejich marže jsou na minimální úrovni a neumožňují potřebnou obnovu vozového parku. Mnozí dopravci proto snižují a odkládají investice do údržby a oprav techniky (viz DN 36/11).

Skutečnost, že po českých komunikacích se pohybuje velký počet vozidel, která nevyhovují předpisům, potvrdila také zářijová trilaterální kontrolní akce v Pardubickém kraji pod záštitou Euro Controle Route (ECR). Vedle mobilních expertních jednotek CSPSD a Policie ČR se jí zúčastnili také zástupci německých a polských kontrolních úřadů. Celkem při ní zkontrolovali 172 vozidel, u nichž shledali 71 porušení předpisů. Více než třetina vozidel byla přetížena a u více než poloviny byla odhalena závada v technickém stavu. Celkem kontrola zjistila porušení předpisů 41,3 procenta kontrolovaných vozidel. Ani výsledky další zářijové kontrolní akce s maďarskými partnery nebyly podle Pavla Bergmana nikterak uspokojivé.

Kontroly se zkvalitňují

„Mohu konstatovat, že ze strany provozovatelů nákladních a užitkových vozidel zřejmě není věnována potřebná a dostatečná pozornost péči o vozový park v obecné rovině. Na reálném technickém stavu provozovaných vozidel se silně projevuje snaha o jejich maximální pracovní nasazení a vytížení, nedostatek času na běžnou údržbu a preventivně-technickou péči a mnohdy i diskutabilní technické zázemí provozovatelů vozidel. Na druhé straně však permanentní nárůst odhalovaných technických prohřešků a nedostatků musíme přičíst i zkvalitňování průběhu silničních technických kontrol,“ uvedl Pavel Bergman.

Zkvalitňování silničních technických kontrol je podle něj dáno odstraněním rutinního a formálního přístupu ke kontrolám ze strany oprávněných orgánů a jejich neustálým odborným proškolováním. Přínosem bylo i nasazení vyškolených a akreditovaných techniků STK, kteří působí v rámci mobilních expertních jednotek CSPSD a odborně podporují policisty při kontrolní činnosti.

Stále více nebezpečných závad

„Nejenže roste počet zjišťovaných závad, ale zvyšuje se i počet závažných a nebezpečných závad. A závady technického charakteru jsou kontrolami zjišťovány napříč celým spektrem provozovatelů nákladních a užitkových vozidel v dopravním proudu České republiky, zahraniční dopravce nevyjímaje,“ uvedl dále Pavel Bergman.

„Pokud bychom chtěli obecně kategorizovat provozovatele, jejichž vozidla jsou provozována s technickými nedostatky, lze je rozdělit do tří skupin. Nejvíce závad bývá zjištěno u nákladních automobilů provozovaných na vnitrostátních trasách a jezdících nejčastěji lokálně. Pak následují autobusy na vnitrostátních linkách a po nich nákladní automobily v mezinárodní dopravě a autobusy příležitostné mezinárodní dopravy registrované na území České republiky, Polska, Řecka, Maďarska a Německa,“ řekl Pavel Bergman.

Kontrola autobusů je obtížnější

U autobusů podle Pavla Bergmana technické kontroly velice ztěžuje jejich nízká světlost. „Z konstrukčního hlediska nelze u autobusů při silniční kontrole provést bez speciálních technických prostředků kontrolu v rozsahu srovnatelném s kontrolou nákladního vozidla. Nejčastěji zjišťované závady u autobusů se proto týkají pneumatik, brzd, řízení, osvětlení, úniku provozních kapalin, koroze a zpětných zrcátek,“ řekl.

Běžným jevem je podle něj také překračování povolené celkové hmotnosti u dvounápravových autobusů. V souvis-losti s kontrolami autobusů je nebezpečně často zjišťován i jejich provoz při používání poddimenzovaných pneumatik. „V podstatě jde o to, že výrobce například povolí na přední nápravu zatížení 9,5 tuny. Pokud je vozidlo na této nápravě opatřeno pneumatikami, které svou konstrukcí tomuto zatížení odpovídají, anebo ještě lépe, když snesou vyšší zatížení, je to v pořádku – řidič i kontrolní orgán to snadno poznají podle kódu na pneumatice. V praxi je však časté poddimenzování, tedy osazení kol nápravy pneumatikami, jejichž konstrukční zatížení nedosahuje ani technického limitu, který je pro dané vozidlo stanoven. Tento postup a praxe je o to závažnější, že zpravidla se jedná o první, tedy řiditelnou nápravu vozidel přepravujících lidi. Co se asi stane, když pneumatika reálný tlak nevydrží?“ dodal.

Více než čtvrtina autobusů neprošla

Prázdninové kontroly zaměřené právě na autobusy, zejména pak celostátně koordinovaná kontrolní akce na provoz autobusů v příležitostné dopravě, přinesla podle Pavla Bergmana nelichotivé výsledky. „Ze 114 autobusů podrobených technické kontrole jich neprošlo 32. U 64 zkon­trolovaných autobusů s registrací v České republice bylo zjištěno 14 závad, u 47 autobusů registrovaných v ostatních státech Evropské unie to bylo 17 závad a u tří autobusů s třetizemní registrací byla závada zjištěna u jednoho,“ řekl dále.

„Bohužel právě pro svá specifika jsou kontroly autobusů na okraji zájmu kontrolních orgánů. Přesto bylo při letní koordinované kontrolní akci s celostátní působností zjištěno u řidičů autobusů registrovaných v České republice 88 případů provinění proti pravidlům stanoveným sociální legislativou a 33 provinění u řidičů autobusů registrovaných v ostatních státech Evropské unie,“ uzavřel Pavel Bergman.

Mezi nejčastější prohřešky řidičů lze podle něj zařadit praktické nezvládnutí „dvanáctidenního pravidla“, nedoložení záznamů o jiné práci nebo pracovní pohotovosti, chybějící záznamy o době řízení, nedodržení denní doby povinného odpočinku a nezvládnutí pravidel pro jízdu v osádce.

(pb)

spinner