12. dubna 2010

V Praze se v březnu uskutečnila výroční konference Koordinace a kooperace: krok k bezpečnosti evropského silničního provozu. Její organizátor, Evropská asociace provozovatelů zpoplatněných silnic (ASECAP), na konferenci představil výsledky za období let 2000 až 2010. Počet smrtelných dopravních nehod na zpoplatněných dálnicích se podle něj snížil v průměru o padesát procent, což odpovídá cíli stanovenému Evropskou komisí.
Některým zemím se podařilo tuto hranici dokonce překročit, a to i přes rozrůstající se silniční síť a neustálé zvyšování počtu celkem najetých kilometrů. Úspěšně také pokračuje zavádění směrnic EU 2004/54, o bezpečnosti v tunelech, a 2008/96, o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury.
Čtvrtý evropský akční program
Součástí jednání byla rovněž informace o čtvrtém Evropském akčním programu bezpečnosti silniční infrastruktury, který bude zveřejněn v květnu. Jeho hlavní aspekty přiblížil Enrico Grillo-Pasquarelli, ředitel vnitrostátní dopravy při DG MOVE (dříve DG TREN). Budoucí strategie se podle něj budou zaměřovat na nejslabší články řetězu silniční bezpečnosti – na chování řidičů (formou vzdělávání a školení), nejvíce ohrožené účastníky silničního provozu, sekundární sítě, prosazování stávajících zákonů a předpisů a zlepšování situace v zemích s horšími výsledky. Náměstek českého ministra dopravy Tomáš Kaas v této souvislosti informoval o ambiciózním plánu České republiky na zvýšení bezpečnosti silničního provozu, který bude zaměřen především na prevenci, a to jak formou dohledu v návrhovém a technickém stadiu, tak formou školení účastníků silničního provozu a informačních kampaní.
Vliv lidského faktoru na nehodovost
Na konferenci vystoupil také zástupce Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, který informoval o Akademii IRU, jež pořádá školení pro profesionální řidiče. Akademie loni mimo jiné zpracovala studii příčin nehod těžkých nákladních vozidel, z níž vyplývá, že u 624 nehod způsobených těmito vozidly byl hlavní příčinou lidský faktor (85,2 procenta) a poté s velkým odstupem následovaly stav vozovky (5,1 procenta), technická závada (5,3 procenta) a počasí (4,4 procenta). Při nehodách nákladních vozidel s ostatními účastníky provozu byly hlavními příčinami nepřiměřená rychlost, porušení pravidel při průjezdu křižovatkou a nesprávné manévry při změně jízdního pruhu.
Uplatňování nových postupů
„V ASECAP zastupujeme Českou republiku od roku 2007 a výsledky konference, kterou jsme hostitelsky zajišťovali, hodnotím jako velmi zdařilé jak z hlediska odborné úrovně, tak i účasti mnoha zahraničních expertů a zástupců Evropské unie,“ řekl po jednání generální ředitel společnosti Kapsch Telematic Services Karel Feix. Významné úspěchy při zvyšování bezpečnosti silničního provozu jsou podle něj důsledkem uplatňování účinných technických postupů v oblasti výzkumu, návrhu, údržby a provozu. Jejich realizaci podle Karla Feixe umožňuje výběr mýtného v síti budované v rámci projektů PPP, což dovoluje vybrané mýtné okamžitě využít na zkvalitnění silniční sítě a zvýšení její bezpečnosti i šetrnosti k životnímu prostředí.
Evropská asociace provozovatelů zpoplatněných silnic ASECAP byla založena v roce 1993 a má 21 členů (17 řádných a čtyři přidružené), kteří provozují síť silnic a dálnic v celkové délce více než 40 tisíc kilometrů, z nichž zhruba tři čtvrtiny tvoří součást transevropské sítě.
Mezi největší provozovatele patří francouzská společnost ASFA (8500 kilometrů) a italská AISCAT (5700 kilometrů). Přidruženým členy jsou Německo, Maroko, Česká republika (zastupovaná společností Kapsch T. S.) a Slovensko.
Ing. Jaromír Hampl, CSc.