​Počet prodaných dálničních známek meziročně vzrostl o 200 tisíc

​Počet prodaných dálničních známek meziročně vzrostl o 200 tisíc

29.5. - Prodej elektronických dálničních známek za pět měsíců letošního roku meziročně stoupl, když od začátku roku do středy 24. května se prodalo přes 3,4 milionu vinět, což je proti stejnému období loni nárůst o 200 000 kusů. Největší zastoupení v prodejích mají roční známky, následují desetidenní. Informoval o tom státní podnik Cendis, který má systém elektronických známek na starosti. Tržby za prodeje vinět meziročně naopak klesly zhruba o 1,2 procenta na 3,27 miliardy Kč.

"Očekáváme silnou letní prodejní sezonu. Dosavadní čísla za letošní rok jsou už nyní mírně vyšší než loni," uvedla mluvčí Cendis Radka Nastoupilová. Celkový počet prodaných dálničních známek tvořily z 54 procent prodeje roční známky, ze 40 procent desetidenní, zbytek pak měsíční známky.

S blížícími se prázdninami lze podle Nastoupilové očekávat nárůst prodejů krátkodobějších vinět, a to kvůli turistům. "Obecně platí, že v období od prosince do února dominují v prodejích tradičně roční e-známky, což souvisí ještě s dřívějšími papírovými kupony, které platily vždy do konce ledna a většina řidičů na platnost papírových známek plynule s jejich elektronickou verzí navázala. Ve zbytku roku se ale poměr obrací – ve větší míře se prodávají desetidenní a třicetidenní známky, což je spojeno zejména s letním cestováním českých i zahraničních turistů," dodala Nastoupilová.

Roční dálniční známka se od března příštího roku zdraží na 2300 Kč, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 Kč místo 440 korun. Ministerstvo dopravy také od března zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč. Při stanovení cen se Česko od příštího roku muselo řídit evropskou směrnicí Euroviněta, která určuje, že měsíční známka musí být maximálně 19 procent ročního poplatku, desetidenní do 12 procent a denní do devíti procent. Celkový výnos z prodeje známek by se měl v příštím roce zvýšit o 1,3 miliardy korun z loňských zhruba 5,8 miliardy.

Řidiči podle Nastoupilové budou moct koupit ještě 29. února 2024 dálniční známku za starou nižší cenu 1500 Kč. Při nákupu dálniční známky online je nyní možné posunout začátek platnosti známky o 90 dnů. Od 1. ledna příštího roku se tato doba sníží na 30 dnů, uvedla Nastoupilová. V praxi to bude znamenat to, že v únoru bude možné zakoupit roční dálniční známku za 1500 Kč, která bude platná od 30. března 2025.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner