9. července 2012

Ministerstvo dopravy zodpovídá za kontroly dob řízení, bezpečnostních přestávek a odpočinku řidičů, přeprav nebezpečných věcí a dodržování dalších ustanovení zákona o silniční dopravě a mezinárodních předpisů na území České republiky. Aktuální praxi při kontrolách nám přiblížil ředitel odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy ČR Ing. Ladislav Němec.
„Jak jsou při kontrolách rozděleny kompetence mezi ministerstvo dopravy a další kontrolní orgány?“
„Provádění kontrol v oblasti provozování silniční dopravy je upraveno zákonem č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a dále je podrobně upraveno v jeho prováděcí vyhlášce č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě. Silniční kontroly vykonávají dopravní úřady, celní úřady a Policie ČR. Vedle toho probíhají také kontroly v provozovnách dopravců, které provádějí především pracovníci dopravních úřadů. Ministerstvo dopravy tuto činnost koordinuje, metodicky řídí a vede celkové statistiky.“
„Počet kontrol pracovní doby řidičů stanovuje evropská legislativa. Jak se toto číslo vypočítává?“
„Počty kontrol v oblasti režimu řidičů jsou stanoveny na tři procenta pracovních dnů řidičů. Prakticky to znamená, že nejprve musíme určit počet nákladních vozidel a autobusů a na tomto základě vypočítat, kolik je pracovních dnů řidičů. Z toho pak odvodíme potřebný počet kontrol.“
„Kolik pracovních dnů řidičů loni prošlo kontrolou?“
„Při silničních kontrolách bylo loni zkontrolováno celkem 2 316 286 pracovních dnů. To představovalo 6,88 procenta pracovních dnů řidičů, tedy více než dvojnásobek plánu daného požadavky Evropské unie. V roce 2010 to bylo 6,50 procenta, tedy 2 187 536 vozidel.“
„Jaký počet závad jste při těchto kontrolách zjistili?“
„Loni jsme zkontrolovali celkem 99 260 vozidel a u 9788 z nich (10,5 procenta) byla zjištěna nějaká závada. V roce 2010 to bylo nepatrně méně.
A nelze říci, že bychom kontrolovali převážně česká vozidla – těch bylo loni 62 procent. Třicet pět procent představovala vozidla dopravců z ostatních členských zemí Evropské unie a tři procenta patřila firmám z třetích zemí. Například při kontrole 3021 vozidel registrovaných v Německu jsme zjistili závadovost 21 procent; u 1007 rakouských vozidel to bylo 18,4 procenta. U vozidel registrovaných v České republice bylo toto procento podstatně nižší – u 60 141 vozidel to bylo 11,1 procenta. Takže tvrzení, že Němci a Rakušané mají vše v pořádku, se nezakládá zcela na pravdě. Naše statistiky svědčí spíše o opaku.
Patrný je rovněž soustavný nárůst počtu vozidel s digitálním tachografem, především u vozidel z Evropské unie.“
„Jak loni probíhaly kontroly ve firmách?“
„Loni jsme v provozovnách dopravců zkontrolovali 5054 řidičů a zjistili závadovost 20,8 procenta. Co se týče velikosti dopravní firmy, bylo zkontrolováno 230 dopravců s jedním vozidlem, 306 dopravců s jedním až pěti vozidly, 133 s šesti až deseti, 69 s jedenácti až dvaceti vozidly, 43 s 21 až 50, 16 s 51 až 200 a jedna firma s 201 a více vozidly. Je tedy vidět, že kontrolováni jsou všichni dopravci bez ohledu na jejich velikost. Snažíme se o dodržení poměrného zastoupení.
Chceme, aby se v budoucnu dopravní úřady kontrolám v provozovnách věnovaly ještě více. Připravili jsme proto novelu vyhlášky, podle které by mělo být posíleno provádění kontrol v provozovnách dopravců dopravními úřady, naopak silničním kontrolám by se měla věnovat spíše Police ČR, Celní správa ČR a mobilní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu.“
„Kolik se loni vybralo na pokutách a kaucích?“
„Celková výše sankcí uložených pravomocným rozhodnutím se z 31 543 632 Kč v roce 2010 loni zvýšila na 45 461 100. Roste i výše uložených sankcí. Nejsou ojedinělé pokuty ve výši několika set tisíc Kč ani návrhy na odnětí koncese v případech závažného a soustavného porušování zákona o silniční dopravě.
Také počet vybraných kaucí se každoročně zvyšuje, loni jich bylo 3412 a částka vybraná od zahraničních dopravců činila 57 108 500 Kč.
V případě zahraničních dopravců jsou časté také poplatky za vystavení náhradního povolení, pokud je zahraniční dopravce přistižen při jízdě bez povolení či se špatně vyplněným povolením. V současné době činí základní sazba 30 tisíc Kč a při opakovaném přestupku 50 tisíc Kč.“
(lan)