„Přenos dat při on-line sledování vozidel je cenově dostupný“

Pavel Šmejc (Tranis) pro DN

Česká firma Tranis, spol. s r. o., se zaměřuje na vývoj a tvorbu dopravního softwaru a v gesci ministerstva dopravy také zpracovává statistiku silniční nákladní dopravy. Na její novinky a plány do budoucna jsme se zeptali jejího obchodního ředitele Pavla Šmejce.

„Jaké novinky nabízíte silničním dopravcům?“ „Pro kamionovou dopravu v současné době dokončujeme vývoj nového systému Tracker, který vychází ze stávajícího systému Lupus Tranis, což je systém pro sledování a řízení provozu vozidel v reálném čase prostřednictvím mobilní jednotky GPS. Na základě pětiletých zkušeností s jeho provozem jsme u nového systému zlepšili uživatelské prostředí – vše podstatné, co uživatele zajímá (jako například seznamy vozidel), je přímo znázorněno na obrazovce. Dalším zlepšením je to, že jsme do systému Tracker zabudovali nové mapové podklady od firmy NAVTEQ, což je jeden z největších výrobců mapových podkladů. Díky tomu můžeme nabídnout nejpodrobnější mapové podklady Evropy, které umožňují zobrazovat i ulice ve všech větších obcích v Evropě. Systém jsme pojali tak, že je ote-vřen v podstatě jakémukoli standardnímu hardwaru. Dosavadní spolupráci v této oblasti s firmou Princip jsme rozšířili i o firmy Level, Radom a Torola – do systému tedy bude možné zapojit i jiné jednotky, čímž se možnosti jeho využití dále rozšíří.“

„Můžete systém Tracker trochu přiblížit?“ „Systém Tracker budeme nabízet jako aplikaci klient – server. K této aplikaci lze připojit i webovou aplikaci systému (tzv. aplikace ‚webový klient‘). Díky ní může dopravce svým zákazníkům poskytovat například informace o poloze vozidel, která přepravují jejich zásilku. S aplikací klient – server bude mít zákazník kdykoli k dispozici on-line polohu. Vzhledem k tomu, že v České republice je finančně výhodný přenos dat přes GPRS, lze dosáhnout toho, že pohyb vozidel se bude v podstatě neustále znázorňovat na mapě. V evropském měřítku by byl takový přenos dražší, takže stále využíváme SMS, podrobná trasa se ovšem zaznamenává do jednotky vozidla a po návratu do ČR lze data využít. Součástí systému je také kniha jízd, v níž jsou zapsány informace, jako je doba jízdy vozidla, kde se vozidlo pohybovalo či jakou jelo rychlostí (lze zařídit například i to, že se na obrazovce dispečera objeví každé překročení maximální povolené rychlosti). K dispozici je rovněž funkce, která zajistí, že vozidlo vyšle po příjezdu do místa určení SMS, takže dispečeři mohou dostávat důležité informace automaticky. Díky tomu, že součástí aplikace je i systém Kilometrovník, což je vlastně plánovač dopravy, si dopravce může nechat spočítat přibližnou cenu cesty (do výpočtu jsou zahrnuty i poplatky za mosty, tunely, dálnice, trajekty) a naplánovat optimální trasu. Kromě toho lze systém využít i pro vytěžování vozidel. Například má-li dopravce v terénu 50 vozidel a získá zajímavou zakázku, systém pro její vyřízení doporučí to nejvhodnější vozidlo. A všechny trasy a statistiky, s nimiž systém pracuje, si zákazník může prohlížet v přehledné formě na mapě.“

„Počítáte s tím, že budete nabízet i nějaké služby, které budou souviset s elektronickým mýtným?“ „V současné době ještě není rozhodnuto o tom, jaký systém pro výběr elektronického mýtného bude v České republice zvolen. Pokud by pracoval na principu GPS, systém Tracker by byl schopen po určitých úpravách s ním spolupracovat. Nicméně vše je zatím otevřené.“

„Připravujete nějaké další novinky?“ „Naše společnost vyvíjí mimo jiné software pro kapesní počítače PDA. Do konce roku bychom chtěli vytvořit pro PDA terminál umožňující komunikaci vozidla s dispečerským pracovištěm, odkud by probíhala navigace v rozhodujících úsecích cesty. Vycházíme totiž z představy, že při cestě je na orientaci nejnáročnějších několik posledních kilometrů před cílem. A právě s pomocí našeho nového programu bude dispečer moci řidiči poslat potřebnou mapku do PDA a zjednodušit mu tak navigaci. Výhodou PDA je i to, že s jeho pomocí lze v kabině vozidla vytvořit menší kancelář, vybavenou například i tiskárnou.“

„Obdobné systémy však dnes nabízejí i výrobci vozidel, například Scania…“ „Rozdíl je v tom, že tyto systémy jsou pro konkrétní typy vozidel a pohybují se v jiné cenové relaci. Naše ceny jsou stále o polovinu nižší.“

„Můžete se o vývoji softwaru pro PDA zmínit podrobněji?“ „Pro Českou republiku a Slovensko vyvíjíme a vyrábíme software Pocket-KiM, který je v současné době na těchto trzích nejpopulárnějším a nejrozšířenějším systémem pro PDA určeným k navigaci osobních vozidel. Navigace probíhá obdobně jako s pomocí zařízení, která jsou v dražších vozidlech instalována napevno. Ovšem cena našeho systému se všemi nutnými doplňky je o tři čtvrtiny nižší. A navíc je PDA přenosný počítač, může být využíván jako zápisník, případně jako mobilní telefon.“

„Připravujete se na zavedení digitálních tachografů? Tato zařízení budou shromažďovat mnohé z údajů, s nimiž pracují vaše stávající systémy…“ „Samozřejmě počítáme i s možností, že budeme zpracovávat údaje z tachografů; odhaduji, že k této problematice se dostaneme během příštího roku. Chtěl bych však v této souvislosti upozornit na to, že v současné době pracujeme na systému, který by umožnil vyčíst informace, které zpracovává palubní počítač vozidla – náš systém bude umět tyto informace využít.“

„Jaké další produkty nabízíte?“ „Základem všech našich systémů je systém Kilometrovník. Jak jsem již uvedl, jedná se o plánovač tras, který na základě zadaných kategorií (osobní vozidlo, autobus, nákladní vozidlo atd.) vyhledá optimální trasu v České republice i Evropě a orientačně vypočte nezbytné náklady. V současnosti nabízíme i webovou aplikaci iMonitor.cz, která se poněkud liší od aplikace klient – server. Systém iMonitor.cz je šitý na míru firmám s referentskými vozidly. V podstatě umožňuje sledování a organizaci těchto vozidel z jakéhokoli počítače s připojením na internet. Je využíván většinou pro vozidla obchodních zástupců, jejichž šéfové mají díky systému iMonitor.cz on-line k dispozici například polohu vozidla, knihu jízd se všemi dosavadními údaji či informace o služebních a soukromých jízdách – odpadá jim tedy mnoho telefonátů. A v současné době dokončujeme funkci Alarm, která v případě potřeby ohrožení vyšle SMS. Chtěli bychom systém napojit také na pult centrální ochrany některých firem a nabízet jej zákazníkům, kteří si chtějí nechat hlídat vozidlo. Dále nabízíme systémy pro off-line sledování vozidel a vedení elektronické knihy jízd – potřebné údaje po příjezdu do firmy se odečtou z paměťového modulu vozidla. Přestože největší zájem je dnes již o on-line systémy, někteří zákazníci mají stále zájem i o off-line sledování. K většímu zájmu o on-line sledování přispívá i skutečnost, že se pro přenos dat používá velice levný způsob přenosu dat GPRS. Pro představu: pokud bude dopravce vyžadovat dvouminutový interval záznamu, za měsíc provozu zaplatí za jedno vozidlo zhruba 60 Kč, rozhodně ne více než 100 Kč. A při intervalu pět minut, což je standardní potřeba, může být poplatek nižší než 50 Kč. To jsou ceny, které jsou přijatelné pro každého.“ Milan Frydryšek

spinner