ČESMAD Bohemia

On-line přístup k nedoplatkům mýtného má řadu nedostatků

Dopravci si po nespočtu reklamací mohou od července konečně on-line zjišťovat, zda mají nedoplatky za mýtné, případně je také rovnou uhradit. Nová služba však má podle viceprezidenta pro kamionovou dopravu Sdružení ČESMAD Bohemia Jiřího Povolného řadu nedostatků.

V loňské smlouvě mezi tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou a zástupci sdružení se resort dopravy mimo jiné zavázal, že dopravcům zajistí větší uživatelský komfort v systému elektronického mýtného. Její součástí byl i závazek, že dopravci získají od letošního 1. července přímý přístup k identifikaci incidentů u svých vozidel registrovaných v systému a případné nedoplatky budou moci hradit pomocí bankovních platebních karet přímo z firmy, tedy bez nutnosti cestování na kontaktní místa. „Je to samozřejmě pokrok, ale naše očekávání zdaleka splněna nebyla. Přestože jsme celý systém před spuštěním testovali a na řadu nedostatků upozorňovali, některé zůstaly,“ řekl téměř dva měsíce po naplnění dohody Jiří Povolný.

Za hlavní závady označil to, že portál nezobrazuje incidenty za posledních sedm dní, že nezobrazuje incidenty typu 2, že nenabízí k danému incidentu kontext událostí a že v případě špatně nastavených náprav vždy dopočítává k hodnotě čtyři a více náprav.

Dalším problémem je podle Jiřího Povolného to, že platbu nedoplatků lze provádět pouze platební kartou, což je pro dopravce poměrně drahá záležitost. Při operaci navíc nezískají žádný relevantní doklad – pouze jednoduchý doklad bez názvu firmy. Dopravci by uvítali, kdyby bylo možné nedoplatky doplácet fleetovými kartami, to však není možné. „Ještě bych podotkl, že máme k dispozici jen údaje z kontrolních bran a na jiné incidenty nemáme náhled,“ dodal Jiří Povolný.

Databáze si často protiřečí

Za asi největší nedostatek však dopravci považují skutečnost, že údaje na portálu IWP, k nimž mají dopravci přístup, nesouhlasí s údaji, s nimiž pracují celníci při výkonu služby. „To je zcela zásadní problém, protože poctivý dopravce, který vše ihned platí a podle nám přístupného portálu je bez přestupků, může být na silnici sankciován jako neplatič. Musíme proto řadu událostí řešit a opět doplácet na kontaktních místech,“ řekl Jiří Povolný.

Na kontaktním místě podle něj dopravci navíc často zjišťují, že dokonce ani data, která má k dispozici kontaktní místo, nejsou identická s údaji Celní správy. Ale ani tím potíže dopravců zdaleka nekončí. „Dalším problémem je to, že i po doplacení na kontaktních místech zůstávají některé incidenty nadále v databázi celních orgánů. Jsme tedy zase téměř na začátku. Vydali jsme se správnou cestou, ale současné řešení není ani zdaleka optimální, neboť dopravce stále nemá ani při maximální snaze jistotu, že má vše doplaceno a že po čase nedostane od nějaké advokátní kanceláře výzvu k úhradě dluhu, o kterém nemůže vědět,“ uvedl Jiří Povolný.

(lan)

spinner