Německo

Odpůrci velkých souprav přecházejí do protiútoku

Zatímco jedni o výsledcích již uskutečněných testů hovoří v superlativech, jiným je představa větších a delších kamionů na silnicích silně proti mysli. V Německu, kde právě vrcholí diskuse o jejich budoucnosti, jejich odpůrci v srpnu vytvořili společnou frontu. Dopravní a ekologické svazy společně s odboráři chtějí zabránit tomu, aby obří kamionové soupravy s návěsy, které se většinou pracovně označují jako soupravy Eurokombi nebo také jako „gigalinery“, dostaly k provozu na německých silnicích povolení. Jaké jsou jejich argumenty?

V kampani Keine Monstertrucks (Ne obřím kamionům) spojily síly ekologické iniciativy Bund für Umwelt und Naturschutz (BUND) a Naturschutzbund Deutschland (NABU), dopravní klub Verkehrsklub Deutschland (VCD), dopravní odbory GDBA, železniční odborářské centrály TRANSNET a sdružení Aliance pro železnici.

Všech šestnáct zúčastněných neziskových svazů dohromady sdružuje více než dva miliony členů. Na svých internetových stránkách informují o negativních důsledcích, které by podle jejich názoru vpuštění obrovských „silničních vlaků“ na německou a evropskou silniční síť přineslo.

„Touto kampaní chceme definitivně zastavit dezinformace, kterými lobby silničních dopravců mate veřejnost. Není možné přehlížet rizika spojená s provozem naddimenzovaných souprav,“ uvedl ředitel Aliance pro železnici Dirk Flege.

O vpuštění souprav Eurokombi na německé silnice by měli ministři dopravy jednotlivých spolkových zemí rozhodnout již během podzimu. A německý přístup budou nejspíš bedlivě sledovat i v ostatních zemích Evropské unie, protože přijaté rozhodnutí časem ovlivní budoucí podobu celého evropského dopravního trhu. „Chceme hovořit o všech nebezpečích, která hrozí. Máme také zájem na tom, aby se diskuse vedené dosud pouze v odborných kruzích dostaly na veřejnost, protože téma se dotýká všech. S gigalinery na silnicích dostane člověk a životní prostředí další těžkou ránu,“ tvrdí Dirk Flege.

Zastánci: plus pro přírodu

Zastánci mohutných souprav ovšem naopak argumentují pozitivním dopadem na životní prostředí. Soupravy o délce až 25,25 metru a maximální hmotnosti 60 tun by podle nich měly snížit počet kamionů na silnicích, což se příznivě projeví v omezení emisí.

Prezident ekologického svazu NABU Leif Miller je ovšem vůči jejich argumentům skeptický. „Gigalinery počet těžkých nákladních

vozidel na silnicích nesníží. Naopak převezmou zakázky ekologicky přijatelnější železnici a provoz na silnicích bude podstatně intenzivnější. To povede ke zvýšení emisí CO2, zhoršení kvality ovzduší a nárůstu hladiny hluku. Ve svých důsledcích to jde proti záměrům spolkové vlády i Evropské unie snižovat produkci skleníkových plynů,“ řekl.

Ředitel svazu BUND Gerhard Timm poznamenává, že silniční nákladní doprava je na tunokilometr třikrát energeticky náročnější než železnice. „Velké kamionové soupravy

nepřinesou méně jízd nákladních vozidel. Gigalinery se s ohledem na své rozměry a svou hmotnost nedostanou úplně všude, bude tedy nutné náklad překládat z nebo do menších kamionů. Ochrana klimatu ovšem není bez podstatného přeložení toků zboží ze silnice na železnici myslitelná,“ řekl.

Bezpečnostní rizika?

Předseda VCD Michael Gehrmann poukazuje zase na bezpečnostní rizika obřích souprav. „Již dnes je situace taková, že pravděpodobnost smrtelné dopravní nehody je dvakrát vyšší, pokud je jejím účastníkem nákladní vozidlo. Obří soupravy budou kvůli své délce a hmotnosti hůře ovladatelné a nebezpečně se prodlouží jejich brzdná dráha. Jízda za gigalinerem bude vysoce riziková, protože výhled dopředu přes soupravu bude omezen, předjíždění bude ještě nebezpečnější manévr než dnes. Riziko nehody se po povolení provozu gigalinerů podstatně zvýší,“ řekl.

Německé spolkové ministerstvo dopravy si podle svého prohlášení bezpečnostní rizika uvědomuje.

Podle studie, kterou si nechalo vypracovat, bude nutné do silniční infrastruktury investovat více než osm miliard €. Prostředky by měly jít na přestavbu mostů, aby zvládly zvýšenou hmotnost, i na rozšíření a zpevnění některých silničních

úseků. „Podobné investice dále prohlubují propast mezi silniční a železniční dopravou. Silnice by znovu dostala nepřijatelnou konkurenční výhodu,“ prohlásil v této souvislosti předseda svazu GDBA Klaus-Dieter Hommel. „Sazby mýtného v Německu nejsou diferencovány podle hmotnosti a délky vozidla.

Dopravci by nasazením gigalinerů výrazně ušetřili a do státního rozpočtu by z provozu silniční infrastruktury přiteklo méně prostředků,“ dodal.

Hrozící přesun ze železnice na silnici kritizuje rovněž předseda odborového svazu TRANSNET Norbert Hansen. „Povolením obřích souprav stát uměle zlevní silniční nákladní dopravu. To nelze označit jinak než za totální úder ekologicky přijatelnější železniční dopravě, která se v minulých letech konečně propracovala k většímu růstu. Pokud by spolková vláda vyslyšela lobbistické tlaky příznivců gigalinerů, znamenalo by to rezignaci na deklarovaný cíl přenést provoz ze silnice na železnici,“ zdůraznil.

n

www.gueter-auf-die-schiene.de

spinner