17. října 2015

Odboráři v Jablonci nad Nisou vyzývají k boji proti dumpingovým cenám ve veřejné dopravě. Vyhlásili stávkovou pohotovost a žádají změny v zadávání zakázek. Tlak na nejnižší cenu podle nich odnášejí hlavně řidiči, na které pak nezbývají peníze. Žádají proto, aby už v zadání zakázek byly jasně stanoveny minimální mzdy řidičů. Pokud neuvidí ze strany zadavatelů a státu nějaký náznak zájmu o změnu, jsou připraveni jít v listopadu do stávky. Minulý týden to řekl předseda jablonecké základní odborové organizace Bus Line Jiří Kuchynka.
U veřejných zakázek je nyní podle Jiřího Kuchynky rozhodující nejnižší cena. Když se však cokoli stane a zvýší se náklady, jsou to právě řidiči, na nichž se dopravci snaží ušetřit. I to je podle něj důvod, proč lidé odcházejí jinam a hrozí, že nebude mít kdo jezdit. Už dnes chybí podle Jiřího Kuchynky na pracovním trhu v Česku 8000 řidičů. „A kdo by to šel za ty peníze dělat,“ poznamenal. Řidiči autobusů v Jablonci berou podle něj 72 Kč na hodinu, jejich průměrná mzda se sice pohybuje kolem 23 000 Kč, ale jen díky přesčasovým hodinám.
„Dnes už není nepřítelem náš zaměstnavatel, ale ti, kteří o tom rozhodují na krajských úřadech. Ti, které nezajímají finanční modely, ze kterých by se dozvěděli, za jaké výdělky bude ve finále řidič autobusu tuto práci vykonávat. Ti, kteří nedokážou ze strachu z osobního postihu vyřadit nabídku s mimořádně nízkou nabídkovou cenou, přestože to zákon zcela jednoznačně umožňuje. Pro ně je důležité prezentovat médiím úsporu,“ řekl Jiří Kuchynka. Bezhlavý tlak na co nejnižší cenu ohrožuje přitom podle něj kvalitu veřejné dopravy i její bezpečnost.
Odboráři proto zveřejnili výzvu, v níž žádají změny v zadávání veřejných zakázek na zajištění dopravy. Součástí zadání by podle nich měla být i garance mezd řidičů. „Chceme důstojnou progresivní mzdu, která bude smluvně zajištěna a kontrolována státem. Aktualizujme vyšší kolektivní smlouvu, do které bude implementována minimální mzda řidiče autobusu, a to ve formě 1,75násobku základní minimální mzdy. Vyzýváme Odborový svaz dopravy, aby o tom začal jednat se Svazem dopravy ČR a využil k dosažení cíle všech odborových prostředků,“ zdůraznil Jiří Kuchynka.
Řidiči žádají také revizi veřejných zakázek, kde byla jediným kritériem nejnižší cena. Vyzývají k dialogu na úrovni odborového svazu, krajských úřadů a vedení firem. Chtějí mít možnost podílet se na tvorbě kritérií veřejných zakázek a také na ně dohlížet. „Nechceme nereálné platy, chceme, aby mzdy řidičů byly rozumné, a to vzhledem k náročnosti a odpovědnosti jejich práce. Vždyť vozíme lidi a vozíme naše děti,“ uvedl Jiří Kuchynka. Řidiči se podle něj nechtějí bát, že kvůli konfliktu na druhém konci světa, kvůli náhlé změně ceny nafty přijdou s malou výplatou. „Nechceme být stále otloukánky, pro které je vždy důvod, proč nemohou mít víc, zatímco zadavatelé mají cenu garantovanou,“ dodal odborový předák.
Jablonečtí odboráři se se svou výzvou obrátili na všechny své kolegy a vyzývají je, aby případný souhlas s výzvou vyjádřili oblečením reflexní vesty, s níž od 15. října zasednou za volant svého autobusu.
(čtk)