20. února 2012

Ještě nevyjely, ale už dlouhé měsíce se o nich vedou vzrušené debaty. Řeč je o obřích nákladních silničních soupravách, známých také pod označením gigalinery. Mezi jejich nejhlasitější odpůrce v Německu patří sdružení na podporu železnice Allianz pro Schiene. Místopředseda sdružení Michael Ziesak v lednu upozornil na skutečnost, že na zkušební provoz souprav o délce až 25,25 metru nejsou na německé železniční síti náležitě nastaveny signalizační a zabezpečovací prvky.
„Světelná signalizace na semaforech a frekvence sklápění závor na chráněných železničních přejezdech jsou uzpůsobeny pro soupravy o délce maximálně 18,75 metru. Když se extrémně dlouhé kamiony objeví na některých spolkových silnicích, můžeme očekávat vážné komplikace. Hrozí i těžké dopravní nehody,“ uvedl Michael Ziesak.
Příliš malé označení
Michael Ziesak je přesvědčen i o tom, že obří soupravy budou způsobovat potíže i řidičům. „Spolkové ministerstvo dopravy od 1. ledna letošního roku udělilo gigalinerům provozní výjimku. Výstražný nápis vzadu na soupravě má být podle předpisu 13 centimetrů vysoký. To je však naprosto nedostatečné, mnoho řidičů informaci přehlédne a teprve v polovině předjíždění zjistí, jak nepřiměřeně dlouhou soupravu má vedle sebe. A to může být i pozdě,“ řekl Michael Ziesak.
Allianz pro Schiene se obává i toho, že obří soupravy se nebudou držet pouze silnic přesně vymezených pro testovací provoz. V minulosti se podle sdružení při některých zkušebních jízdách ukázalo, že řidiči s obřími soupravami nejezdí pouze po stanovených komunikacích, ale využívají i běžné silnice, na něž nemají povolen vjezd.
Zkušební provoz o půl roku dříve
Německý spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer původně hovořil o spuštění zkušebního provozu v termínu „někdy na jaře“, realitou však je, že nařízení vstoupilo v platnost již 1. ledna. Z německých spolkových zemí jízdy gigalinerů umožnily Šlesvicko-Holštýnsko, Hamburk, Dolní Sasko, Hesensko, Duryňsko, Sasko a Bavorsko, Bádensko-Württembersko a Sasko-Anhaltsko účast na zkušebním provozu obřích souprav odmítly, spolková vláda nicméně rozhodla, že na federálních dálnicích budou moci gigalinery jezdit. V Bádensku-Württembersku se to týká 133 kilometrů komunikací, v případě Saska-Anhaltska 144 kilometrů. Bádensko-Württembersko podalo proti postupu vlády žalobu k ústavnímu soudu.
Výhody versus nevýhody
Zastánci obřích souprav si od jejich nasazení slibují úsporu paliva v silniční dopravě až o 30 procent, úsporu jízd kamionů, snížení emisí CO2, omezení hluku a tvorby kolon na silnicích. Nejaktivnějšími podporovateli jsou německý svaz automobilového průmyslu VDA, spolkový svaz velkoobchodu a zahraničního obchodu BGA a také svazy silničních dopravců.
Jejich odpůrci se naopak obávají odlivu zakázek od ekologicky příznivějších druhů dopravy (železnice, vnitrozemská vodní doprava) zpět na silnici. Nárůst silničního provozu podle nich zcela převáží ekologickou úsporu a způsobí potíže v oblasti bezpečnosti, ekologie i v samotném provozu. Mezi nejvýznamnější odpůrce patří vedle Allianz pro Schiene ekologické svazy, sdružení železničních podniků, Svaz německých měst a Policejní odborová centrála. Poslanci SPD (němečtí sociální demokraté) a Zelených chtějí nařízení spolkové vlády napadnout ústavní žalobou s tím, že při tak důležitém rozhodování obešla obě komory parlamentu.