18. března 2010

Dopravci ekonomickou krizi již v průběhu loňského roku zaplatili řadou těžkých obětí, ale ani v příštích měsících nemohou s ohledem na celkový ekonomický vývoj v Evropě i ve světě očekávat výraznější úlevu. Jako vážnou zhodnotil situaci v dopravním oboru minulý týden ve své zprávě na valné hromadě Svazu dopravy ČR v Praze prezident organizace Ing. Jaroslav Hanák.
Prezident podnikatelského svazu dopravců podle svých slov přesto neztrácí optimismus: ačkoli se podniky dopravního sektoru budou muset stále více potýkat například s narůstající platební neschopností svých odběratelů, ty z nich, které dokáží pokračovat v započaté restrukturalizaci, podle něj přejdou do budoucího období ekonomického růstu posíleny. Na opravdu lepší časy si však podle Jaroslava Hanáka počkají ještě zhruba dva roky.
Za jeden z mála příkladů pozitivního vývoje Jaroslav Hanák označil kombinovanou dopravu, která i v loňském krizovém roce dokázala růst. Členové svazu dopravy na závěr valné hromady i z tohoto důvodu přijali společnou rezoluci, v níž stát vyzvali ke skutečně důsledné podpoře tohoto dopravního odvětví (viz str. 2).
Ekonomická krize nekončí
„Jsme si vědomi toho, že krize ještě zdaleka neskončila. Nevidíme, že by se lepšila ekonomika například v Německu, ve Francii, ve Spojených státech či kdekoli jinde. Česká ekonomika je vysoce exportní a jsme nesmírně závislí na Německu. Problémy budou zůstávat a situace nepřestane být i nadále vážná,“ řekl shromážděným dopravcům, speditérům a logistikům Jaroslav Hanák.
Přestože obrat silničních doprav-ců klesl v některých případech až o 40 procent, podle Jaroslava Hanáka zatím žádná z členských firem svazu nepadla ani se nedostala do neřešitelných problémů. „Jsme střední, velké a silné firmy, které mají i přes existující krizi dobře diverzifikovatelná rizika, a řada firem má zahraniční majitele,“ řekl Jaroslav Hanák.
Pro celý obor silniční dopravy bude mít velký význam zrychlené projednání zákona o veřejných službách. „Je to pro budoucnost dopravy v České republice naprosto zásadní, principiální norma, protože nastavuje nejen pravidla pro výběr dopravce, ale také pro kvalitu služeb a poprvé v dějinách veřejné dopravy u nás i pravidla pro integrované dopravní systémy a řadu dalších věcí. Dou-fám, že politici budou tentokrát odpovědní a tento zákon přijmou,“ řekl Jaroslav Hanák.
Prezident Svazu dopravy hodnotil kladně situaci v železniční dopravě, pro kterou vytvořil dobré podmínky vznik ČD Cargo a Správy železniční dopravní cesty v uplynulých letech. Podle něj nyní záleží již jen na jejich šikovnosti, jak zvládnou samostatnou činnost a dokáží najít strategické partnery. Podnikatelé podle něj ocenili i to, že ministerstvo dopravy dokázalo zklidnit veřejnou dopravu desetiletými smlouvami s Českými drahami. Nové smlouvy považují za racionální rozhodnutí, které dokázalo významně stabilizovat situaci.
Tradičně velmi nedobře se vede vnitrozemské vodní dopravě, které chybí odpovídající infrastruktura. Za jednoho z viníků označil Jaroslav Hanák Stranu zelených. „Bránili výstavbě jezů a komplikují provozní podmínky pro podnikání ve vnitrozemské vodní dopravě. Bohužel tak slabá byla koalice a tak málo průrazná opozice, že si to nechaly líbit – a těchto pár lidí nyní rozhoduje o tom, jestli v České republice vůbec bude existovat vodní doprava,“ řekl.
Valná hromada odsouhlasila přijetí výzvy na podporu kombinované dopravy
(viz rámeček „Společná výzva…“). Dokument společně připravili
silniční a železniční dopravci, před přijetím však zazněl také
požadavek, aby se dokument týkal i vodní dopravy jako třetího prvku
multimodálního systému a toto upřesnění valná hromada schválila.
Prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák v této souvislosti zdůraznil
multifikační efekty, které kombinovaná doprava přináší pro rozvoj
ekonomiky. V diskusi rovněž zaznělo, že existence silné kombinované
dopravy přinese v rámci Evropy nezanedbatelnou konkurenční výhodu celé
České republice.
Pavel Toman