20. března 2003
Na počátku letošního roku dostala skupina odborných motoristických novinářů příležitost seznámit se formou dvoudenního kurzu s virtuálním simulátorem závad elektronických systémů nákladních vozidel společnosti
Iveco. Simulátor se nachází ve školicím středisku českého zastoupení značky Iveco v Hustopečích a do provozu byl uveden loni v květnu.
Iveco provozuje v Evropě celkem čtrnáct školicích středisek a centrum v Hustopečích, které má na starosti odbornou úroveň pracovníků servisních pracovišť v České republice a na Slovensku, patří podle jeho vedoucího Zdeňka Urbana k těm s vyšší úrovní. Přípravu a zdokonalování zaměstnanců servisů usnadňuje mimo jiné to, že školitel může při výuce plynně přecházet od teoretické k praktické části (učebna a dílna spolu sousedí).
K dalšímu zkvalitnění výuky přispěl právě virtuální simulátor. Výuka se simulátorem je podle Zdeňka Urbana mnohem rychlejší než při použití diagnostiky na skutečném vozidle. Určité závady totiž nelze na vozidle, které bude posléze prodáno zákazníkovi, pro výuku připravit. Některé ze závad na elektronických systémech se totiž ukládají do černé skříňky vozidla a zákazník by se tak mohl, například při uplatňování záruky, dostat do problémů.
V České republice a na Slovensku působí v současné době ve značkových servisech Iveco na 350 mechaniků, z toho zhruba 70 elektromechaniků. Pro všechny z nich musí Iveco zajistit natolik kvalitní přípravu, aby byli schopni provádět diagnostiku a opravy i tak složitých vozidel, jako je třeba tahač Stralis. Virtuální simulátor podle Zdeňka Urbana neslouží pouze pro výuku diagnostiky a odstraňování závad, ale také jako nadstandardní didaktické zařízení. Aby bylo možné zajistit dostatečně kvalitní výuku, probíhají většinou třídenní školení zhruba 130 dní v roce.
Práce na simulátoru je pro osoby zvyklé na práci s počítačem velice snadná a celý postup prakticky kopíruje práci se skutečnou technikou. Účastníci školení si na monitoru postupně vyvolávají fotografie konkrétního vozidla a jednotlivých agregátů, stejně jako diagnostických zařízení – počínají si tak, jako by byli přímo v dílně, ale díky počítači je jejich činnost podstatně rychlejší. K navození dojmu práce na skutečném vozidle slouží například i zvuk motoru odpovídající dané závadě nebo možnost pustit si ve „vozidle“ rádio.
Počítač přesně zaznamenává, kolika chyb nebo zbytečných kroků se osoba dopustila, než se jí podařilo závadu odstranit.
Přestože „školení“, jehož se novináři zúčastnili, bylo značně zjednodušené, výsledný dojem všech účastníků byl jednoznačný – virtuální simulátor závad elektronických systémů, kterým je vybaveno školicí středisko Iveco v Hustopečích, pracovníkům servisů umožňuje, aby se rychle a v dostatečné míře seznámili s technologií oprav stále složitějších elektronických zařízení moderních nákladních vozidel. (lan)