Mercedes-Benz

Nový Actros v září vyjel na první testovací jízdu

Nový Actros v září vyjel na první testovací jízdu

Výrobní závod v německém Wörthu se poslední měsíce intenzivně připravoval na spuštění výroby nové generace modelu Mercedes-Benz Actros. Do jeho vývoje a přípravy kapacit na výrobu první novinky v těžké řadě značky po patnácti letech koncern Daimler investoval již kolem jedné miliardy €. První vozidlo sjelo z výrobních pásů ve Wörthu 30. září. Ještě o dva týdny dříve dostali možnost si zhruba třicet předsériových vozidel vyzkoušet i novináři.

Se 700 tisíci prodaných vozidel ve více než stovce zemí je do-savadní Actros považován za jedno z nejúspěšnějších těžkých nákladních vozidel všech dob. Poprvé jej německý výrobce uvedl na trh v roce 1996 a od té doby s ním třikrát získal titul Truck of the Year.

Nový model, v němž nezůstal prakticky jediný původní díl, představitelé koncernu Daimler na jeho odhalení v červnu v Bruselu (viz DN 27/11) označili za nejsofistikovanější a nejnákladnější projekt v celé 115leté historii výroby užitkových vozidel Mercedes-Benz. Jeho uvádění na trh doprovázejí sloganem Vítejte v nové dimenzi. Co vše mohou budoucí uživatelé od novinky čekat, měla naznačit první testovací jízda. Kolona stříbrných nových vozidel v nejrůznějším provedení při ní vyrazila z nákladového centra u mnichovského letiště po dálnici a silnicích prvních tříd kolem jezera Ammersee do Ulmu. Během prvního dne cesty si mohli novináři přesvědčit o úspornosti nového modelu, ale také si v praxi vyzkoušet pohodlnou obsluhu vozidla v nové kabině.

Úspora paliva od tří do sedmi procent

Při červnové okružní testovací jízdě mezi Rotterdamem a Štětínem na trase dlouhé deset tisíc kilometrů zkušební a certifikační organizace Dekra naměřila o 4,5 (pro Euro 6) až 7,6 procenta (pro Euro 5) nižší spotřebu (viz DN 30–31/11) nových Actrosů s motorem OM 741 (viz DN 14/11) ve srovnání s modely dosavadní třetí řady (MP3).

My jsme na trase dlouhé 223 kilometrů naměřili průměrnou spotřebu standardně vybaveného vozidla s největší kabinou GigaSpace (srovnatelnou s dosavadní MegaSpace) v hodnotě 30,7 l / 100 kilometrů, vyhodnocení způsobu jízdy z údajů palubní jednotky FleetBoard pro nás ovšem nedopadlo nijak slavně. Při plném využití všech rad jejího systému EcoSupport bychom u sebe jistě našli velký potenciál úspor.

Telematický systém FleetBoard, který dosud výrobce nabízel na přání za příplatek, je v novém Actrosu již součástí sériové výbavy (provozovatelé vozidla jej mohou během čtyřměsíční zkušební doby využívat zdarma, poté jim jej výrobce dává k dispozici za jednorázový poplatek 800 €). Jeho součástí je i systém EcoSupport, který průběžně vyhodnocuje jízdu řidiče podle nejrůznějších kritérií a zobrazuje na displeji doporučené kroky pro zlepšení jeho stylu a snížení spotřeby. Taková zpětná vazba podle výrobce dokáže ušetřit dalších několik procent paliva.

V zájmu hospodárnosti

Vedle nové motorizace, optimalizace aerodynamiky a hodnoty valivého odporu a maximálního využití kinetické energie vozidla za pomoci systému Eco Roll výrobce podle Svena Ennertse, ředitele jednotky Strategic Future Trucks, v zájmu snížení spotřeby aplikoval celkem 23 technických zlepšení. Provozní náklady snižuje i prokazatelně nižší spotřeba aditiva AdBlue. Na redukci celkových nákladů během života vozidla (TCO) se zase podílí prodloužení životnosti pohonné soustavy o dvacet procent, které snižuje náklady na opravy a údržbu, a naopak zvyšuje zůstatkovou cenu vozidla. To se podle představitelů koncernu projeví i na atraktivních podmínkách, které zájemcům o novou techniku nabídne služba Mercedes-Benz Charterway.

Pohodlí v kabině

Atraktivní pracovní prostředí pro řidiče vytváří každá z celkem sedmi (v Evropě šesti) variant kabiny. Novinka GigaSpace je s výškou 2,13, šířkou 2,50 metru a o jeden metr krychlový větším objemem než dosavadní MegaSpace největší sériově vyráběnou budkou v Evropě. Pohodlí v kabině a výborné podmínky pro práci řidiči zajišťuje v každé z nich optimální ergonomie i nová generace sedadel poskytující nesrovnatelný komfort a dokonalé odpružení.

Nový Actros výrobce standardně vybavuje plně automatickou převodovkou PowerShift 3, která kratší dobou řazení významně přispívá k hospodárné, ale dynamické jízdě. Ovládá se pákou na sloupku volantu, jíž lze zvolit dva plně automatické programy – Economy pro maximálně úspornou a Power pro dynamičtější jízdu – nebo manuální řazení.

Třináct andělů strážných

Pro podporu řidiče v kritických situacích, usnadnění jeho práce v běžném provozu i ve vypjatých situacích a v neposlední řadě i k ochraně nákladu slouží tři brzdné, čtyři asistenční a šest bezpečnostních systémů. Polovina z nich prošla v novém modelu výraznou modernizací. Asistent odstupu udržuje stejně jako v současném actrosu nastavenou rychlost, kterou ovšem přizpůsobuje aktuální dopravní situaci. Nově tak vozidlo při popojíždění v koloně podle potřeby samočinně přibrzdí a opět rozjede. Aktivní brzdový asistent druhé generace zase hlídá dopravní proud před řidičem a při hrozbě kolize jej opticky a akusticky upozorní na nebezpečí. Pokud řidič nereaguje, začne sám brzdit a spustí zadní varovná světla.

Ve vojenském újezdu

Z Ulmu druhý den cesta kolony třiceti nových Actrosů pokračovala do Münsingenu a bývalého vojenského újezdu v pohoří Švábská Alba, kde si mohli účastníci prezentace vyzkoušet výbornou manévrovatelnost nového Actrosu a jeho jízdní vlastnosti v hornatém terénu.

V hornatém terénu mohlo vozidlo prokázat, jak spontánně díky novému motoru a optimalizované převodovce reaguje. Jízda do stoupání je dynamická. Přesvědčivý je pocit jistoty při jízdě v obtížném terénu, daný mimo jiné i tužším, o devět centimetrů širším rámem. Příčnou stabilitu zlepšuje nové vedení zadní nápravy. Při úhybném manévru vozidlo díky tomu sedí jako přikované, takže jsme zvládli o deset kilometrů vyšší rychlost než s dosavadním modelem, aniž by se aktivovaly systémy aktivní bezpečnosti.

(spa)

spinner