11. dubna 2012

Segment lehkých užitkových vozidel obohatila již na počátku letošního roku řada novinek. Patří mezi ně například lehká modernizace střední řady užitkových automobilů Citroën a Peugeot či změna proslulého robustního pick-upu Isuzu D-Max.
Zvyšující se tlak na atraktivitu designu užitkových vozidel přivedl francouzský koncern PSA ke kultivaci řad Berlingo/Partner a Jumpy/Expert. Pro omlazené menší modely prodávané nejen jako užitkové, ale také osobní, je typická nová příď a zejména modernizace pohonných řetězců.
Výrobci je dovybavili systémem e-HDI, jenž zahrnuje i systém stop & start poslední generace, který opětovné startování neprovádí klasicky, ale pomocí reverzibilního alternátoru a řemenice. Díky tomu se výrazně prodloužila životnost startovacího ústrojí a zvýšila úspora elektrické energie a paliva. Pro opětovný start je část elektřiny odebírána z velkokapacitního kondenzátoru, který se nabíjí při jízdě se zařazeným rychlostním stupněm a uvolněným plynovým pedálem.
Pro přídě vozidel Citroën Berlingo a Peugeot Partner platí, že nejsou odlišné pouze logem výrobce. Pro berlingo je typická širší a oblejší maska chladiče s integrovaným logem značky. Jeho světlomety si zachovaly původní tvar, ale změnilo se jejich uspořádání. Směrovky jsou na boční straně a podtrhují je modré pásky, které vozu dodávají důraznější vzhled.
Peugeot Partner se od svého koncernového sourozence odlišuje horní částí masky chladiče a logem umístěným na rovné ploše. Další drobnou designovou odlišnost přídí lze spatřovat v lehce modifikovaném tvaru předních světlometů.
Drobná změna boku se shodně týká obou řad a spočívá v novém vzhledu zpětných zrcátek, která dostala poněkud menší a aerodynamičtější tvar, takže snižují odpor vzduchu, spotřebu paliva a emise CO2.
Upravené modely Berlingo/Partner lze poznat i zezadu podle loga s novým ztvárněním. Koncové svítilny u verzí vybavených otevíratelným víkem nákladového prostoru mají působivé kouřové zabarvení.
Důraz na profesionální využití
Designéři přizpůsobili i malé dodávky potřebám profesionálních řidičů. Například model Berlingo je k dispozici s několika druhy tažných zařízení. V nabídce výrobce je i verze Extenso se sklopitelným sedadlem spolujezdce a prodlouženým nákladovým prostorem na pravé polovině až k přístrojové desce.
Vyšší úroveň bezpečnosti přináší statické přisvěcování do zatáček během odbočování na křižovatkách, které je spojené s mlhovými světlomety. Trakční schopnosti obou inovovaných sourozeneckých modelů umocňuje systém Grip Control s částečnou elektronickou uzávěrkou hnané přední nápravy. Rozjezd do kopce zpříjemňuje hill holder.
Motory sice zůstaly stejné jako u předchozích verzí řad Berlin-go/Partner, ale díky aerodynamickým úpravám se emise CO2 motoru HDi 75 snížily ze 136 na 113 g/km.
V případě mikrohybridní technologie e-HDi 90 spojené se šestistupňovou robotizovanou převodovkou emise klesly dokonce na 123 g/km. Nový pohon poskytuje vedle ekologického přínosu také více místa v interiéru, protože klasickou řadicí páku nahrazuje kolečkový volič. Veškeré úpravy se týkají i osobních provedení těchto dodávek.
Větší řady Jumpy a Expert
Změna ve stylu obou vozidel je patrná zejména na přídi. Citroën podobně jako u menší řady Berlingo využil svého loga k estetickému propojení obou předních světlometů. Peugeot kontruje větší maskou chladiče a méně výrazným logem. Z praktického hlediska je zřejmé, že u Peugeotu Expert půjde k motoru větší množství chladicího vzduchu, Citroën Jumpy bude zase útočit vzhledem. Nový tvar stylizovaných šípů u modelu Jumpy je nově k vidění i na zadní straně vozidla.
Peugeot Expert přebírá nové stylistické principy značky, nabízí nové prvky příslušenství a řadu motorů Euro 5. Vozidlo s moderním vzhledem bude pokračovat jako užitkový furgon i jako osobní provedení Tepee, které s motorem 2,0 HDi o výkonu 120 kW dostalo šestistupňovou automatickou převodovku. Furgon se stejnou motorizací a šestistupňovou manuální převodovkou učaruje velmi nízkou průměrnou spotřebou, která podle výrobce činí 6,4 l / 100 kilometrů.
Výrobci využili facelift i k vylepšení vybavení vozidel, především co se týče komfortu a bezpečnosti. Podobně jako menší řady Berlingo a Partner dostaly Jumpy a Expert pomocníka pro rozjezd do kopce.
Lepší trakce
Pro zajištění lepší dopravní obslužnosti hornatých oblastí jsou vozidla nově vybavena technologií Grip Control. Protiprokluzový systém reaguje podle aktuální situace přibrzďováním kol s menší trakcí a optimalizuje pohyblivost vozu. Řidič může voličem na palubní desce zvolit mezi čtyřmi režimy podmínek sjízdnosti, v nichž se pohybuje (normální, terén, sníh nebo písek).
Úsporu paliva by měl přinést za příplatek dodávaný systém sledování tlaku v pneumatikách, protože jízda s nižším než výrobcem předepsaným huštěním nejen zvyšuje spotřebu, ale také omezuje životnost pneumatik.
Novinky prošly i dalšími úpravami, jejichž cílem bylo snížit provozní náklady. Do nabídky se dostaly aerodynamické kryty pod karoserii a „volt-control“ zajišťující optimalizované nabíjení akumulátoru pomocí alternátoru.
Vozidla v osobním i užitkovém provedení jsou k dispozici ve dvou délkách i výškách. Nákladový objem furgonu se pohybuje mezi pěti a sedmi metry krychlovými. Výška nákladové hrany díky zadnímu pneumatickému odpružení činí pouhých 49 cm, což usnadňuje nakládku i vykládku zboží.
Nová generace Isuzu D-Max
Proměny se dočkal také pick-up Isuzu D-Max, vyhlášený zejména mimořádně robustní rámovou konstrukcí, která je vhodná pro nejrůz-nější nástavby. Nová generace na-hrazuje původní model, který je na trhu již od roku 2002. Kromě nového vzhledu vůz D-Max obdržel také odlišnou paletu pohonných jednotek. Čtyřválcové turbodiesely s přímým vstřikováním paliva mají objem válců 2,5 a 3,0 litru a výkon 85, respektive 100 kW. Méně objemná jednotka je spojena se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, třílitrový agregát spolupracuje s automatickou převodovkou o stejném počtu stupňů.
(la)