Itálie

Nová móda od společnosti Benetton: placené dálnice

Provozování zpoplatněných dálnic v Itálii je vysoce ziskové podnikání. I proto rodinný podnik Benetton letos neváhal zvýšit prostřednictvím své dceřiné společnosti Schema28 svůj podíl v největší firmě v oboru, Autostrade SpA, z dosavadních 30 na 84 procent, i když jej majorita stála celých 6,5 miliardy €.

Podle expertů nyní čeká italský trh ostrý konkurenční boj provozovatelů dálnic. Rubem tohoto boje ovšem bude zřejmě výrazné omezení ambiciózního investičního plánu Autostrade, který do roku 2010 předpokládal náklady až 10 miliard €. Minoritními společníky Autostrade SpA jsou španělská Acesa a portugalská Brisa (obě provozují dálnice ve svých zemích), pojišťovna Generali a dvě banky.

Autostrade již připravila řadu investičních projektů. Podnik by se měl i s novými vlastníky zapojit do výstavby 5. panevropského dopravního koridoru, který spojí Španělsko s ukrajinskou metropolí Kyjevem. Koncern je rovněž připraven podílet se na privatizaci francouzské dálniční společnosti Autoroutes du Sud. Oba projekty by měly přispět k vybudování hustší sítě dálnic podél středomořského pobřeží. Autostrade se intenzivně zajímá i o privatizaci rakouského provozovatele Asfinag.

Zastaralá italská dálniční síť potřebuje naléhavě modernizaci. Itálie má ve srovnání s Francií, Německem a Španělskem nejméně rozvinutou síť rychlostních komunikací (při porovnání ve vztahu k počtu obyvatel). Dálnice se neobejdou bez rozsáhlých finančních injekcí do bezpečnostních opatření jako jsou svodidla, osvětlení a stanice s nouzovým voláním.

Investice se vyplácejí

Investice do dálnic se vyplácejí i přesto, že italská vláda ani po roce diskusí neschválila zvýšení dálničních poplatků, jejichž výše se nezměnila od roku 2000. I proto je v Itálii ve srovnání s Francií, Portugalskem a Španělskem mýtné podstatně nižší.

Autostrade provozuje 3407 z celkem 6500 kilometrů italské dálniční sítě a je tak s odstupem největším provozovatelem dálnic v zemi. Zbytek trhu je rozdělen mezi dvacet dalších firem. Experti považují takovou roztříštěnost za nebezpečnou a očekávají, že se již brzy nastartuje proces koncentrace sil. Není vyloučeno, že by v něm Autostrade svou pozici mohla dále posílit. Podnik má mimo jiné zájem o dálnici Milán-Janov v délce 177 kilometrů, kterou zatím kontroluje milánská provincie.

Největším konkurentem Benettonu je rodinný podnik Gavio, který v severozápadní Itálii provozuje dálnice v celkové délce 973 kilometrů, mimo jiné úseky Milán-Turín a Janov-Parma. Gavio usiloval rovněž o získání většinového podílu v Autostradě, ale nakonec svou nabídku na odkup stáhl kvůli nedostatečnému finančnímu krytí.

Benetton se stále více deklaruje jako univerzální podnik. Prodej oblečení, který koncern proslavil, se na obratu firmy podílí již jen ze 40 procent. Rodinný podnik se rozhodl soustředit svou pozornost na dálnice i proto, aby tak vyrovnal pokles tržeb z výroby konfekce – loni poprvé ve své historii v této oblasti vykázal ztrátu.

A

spinner