​Nová generace vozidel Volvo přijíždí do Česka

​Nová generace vozidel Volvo přijíždí do Česka

Společnost Volvo Group Czech Republic představila v září v české premiéře novou modelovou řadu těžkých nákladních vozidel Volvo. A minulý týden jsme si je mohli vyzkoušet i přímo v provozu mezi Loděnicemi a Nýřany u Plzně. K jízdám byla přistaveno pět vozidel – FH16 750 4 x 2, FH 460 TC 4 x 2, FMX 8 x 4 Tridem, FM 420 4 x 2 a FM 460 6 x 2.

Nová generace vlajkové lodi značky Volvo, model FH16, byla představena s novými bezpečnostními prvky, technologiemi pro vyšší produktivitu a pracovním prostředím, které bylo navřeno s maximálním ohledem na potřeby řidiče. Je to patrné již při vstupu do kabiny, v tomto případě typu Globetrotter XL. Barevné kombinace a čalounění působí na první pohled kvalitně, exkluzivně a vyvolávají příjemný pocit. Palubní deska má nové praktické úložné prostory a plně digitální dvanáctipalcový displej s vysokým rozlišením. Řidič si může vybírat mezi čtyřmi různými typy zobrazení na displeji podle aktuální situace a podle toho, jaké informace chce zobrazit.

Přistavená vozidla měla i devítipalcový boční dispej, který umožňuje přístup k infosystému, navigačnímu systému, dopravním informacím a kameře na straně spolujezdce zobrazující okolí po pravé straně vozidla při zapnutém ukazateli odbočování. Volvo FH16 je vybaveno také systémem rozpoznávání dopravního značení, který se zobrazuje na digitálním displeji. Tento systém rozpoznává značení, jako jsou zákaz předjíždění, typ silnice a rychlostní limity.

Nová nákladní vozidla disponují řadicí pákou převodovky I‑Shift, která se po přepracování stala prémiovým standardem. Obsahuje podsvícené symboly pro výběr rychlostních stupňů a nabízí nové jízdní režimy pro optimalizovaný výkon.

Adaptivní dálková světla

Volvo FH16 je také vybaveno adaptivními dálkovými světly, která zvyšují bezpečnost všech účastníků silničního provozu tím, že automaticky vypínají vybrané segmenty dálkových LED světel, když se nákladní vozidlo přiblíží k protijedoucímu vozu nebo k vozu, který jede před ním. K regulaci dálkových světel dojde, když kamera a radar rozpoznají jiné vozidlo nebo když kamera zaznamená změnu množství světla kolem nákladního vozidla.

Bezpečnost zvyšuje také tempomat pro jízdu z kopce, který nastavením maximální rychlosti pomáhá předcházet nežádoucímu zrychlení při jízdě z kopce a adaptivní tempomat (ACC), který nyní pracuje při všech rychlostech, dokonce až do 0km/h.

K dispozici je také systém Volvo Dynamic Steering pro snazší řízení, u kterého si řidič může nastavit citlivost podle své potřeby a vozidlo si jím nastavené hodnoty pamatuje podle jeho karty do tachografu.

Pohon představeného vozidla zajišťoval motor D16K750, Euro 6D s výkonem 552kW (750 k) a točivým momentem 3550Nm při otáčkách 950 – 1400 min‑1.

Systém I‑Save ušetří až deset procent paliva

Volvo FH se systémem I‑Save přichází nyní na trh v ještě úspornější verzi, která dokáže snížit náklady na palivo až o deset procent. Oproti předchozí generaci jde o výrazné zlepšení o tři procentní body.

Systém I‑Save zahrnuje řadu řešení zaměřených na úsporu paliva, z nichž tím nejdůležitějším je samotný motor Volvo D13TC. Třináctilitrový motor Volvo s technologií Turbo Compound, který byl uveden na trh na začátku roku 2019, je dosud nejúspornějším motorem společnosti.

U nové generace modelu Volvo FH se systémem I‑Save se technikům společnosti Volvo Trucks podařilo dosáhnout ještě výraznějšího snížení spotřeby paliva. Pomocí aktualizací softwaru na základě analýzy uživatelských dat byla vyladěna a optimalizována rovnováha mezi spotřebou paliva a jízdními vlastnostmi, což vedlo k dalšímu snížení spotřeby paliva při řízení v režimu Eco.

Kromě aktualizace systému I‑Save má nové Volvo FH lepší aerodynamické vlastnosti. Kvůli ještě větším úsporám paliva je nyní systém I‑See vybaven novou funkcí, jež umožňuje vozidlu určit, kdy je pro motor efektivní mírně zvýšit otáčky a následně běžet na volnoběh, a to dokonce i na silnicích, které lidské oko vyhodnotí jako rovinu.

Nové Volvo FH se systémem I‑Save nepředstavuje významný krok vpřed pouze z hlediska úspory paliva. Optimalizace točivého momentu v širokém rozsahu otáček umožňuje plynulou jízdu a dodává sílu potřebnou k udržení vysoké a konstantní průměrné rychlosti, a to i v náročných topografických podmínkách.

Modely FM a FMX

Mnohé z toho, co bylo uvedeno o vozidlech FH a FH16 platí i o řadách FM a FMX. Tyká se to především nové kabiny, která nezapře příbuznost s kabinami vozidel FH. A to jak co se týče prostornosti a vzhledu, tak i funkcí. Změna je tak velká, že vozidla FH mohou najít snadno uplatnění i v dálkové dopravě.

Jízdní vlastnosti

Na testovací trase, jež vedla po dálnici z Loděnic do Nýřan jsme si postupně mohli vyzkoušet všechna přistavená vozidla. Změna v kabině byla skutečně patrná. Všechny ovládací prvky byly snadno a intuitivně dosažitelné, nastavení funkcí informačního panelu snadné a nízká hlučnost kabině dosažená novou aerodynamickou koncepcí byla překvapivá. Rovněž tak výkon vozidel byl v terénu s mnoha táhlými stoupáními dostatečný a i u naložených souprav byla patrná ještě rezerva.

(lan)

Foto: LAN

spinner