26. dubna 2012
Vláda v březnu vydala nesouhlasné stanovisko k novele poslanců ČSSD, podle níž by se přetáčení tachografů stalo trest-ným činem. Přetáčení tachografů je tak v České republice stále legální. Na konci března na to upozornila společnost Cebia, spol. s r. o.
Poslanec Stanislav Huml zhruba dva roky připravoval a letos v březnu podal návrh na novelizaci trestního zákoníku, podle níž by manipulace se stavem tachometru byla klasifikována jako trestný čin. Poukazoval nejen na skutečnost, že přetočením tachometru vznikají kupujícím značné finanční škody (cena vozidla je výrazně vyšší), ale rostou rizika také pro bezpečnost silničního provozu. Pokud totiž kupující nezná skutečné opotřebení automobilu a neprovede potřebný servis, může v důsledku špatného technického stavu vozidla způsobit vážnou dopravní nehodu.
Návrh, jako každý poslanecký návrh, posoudila vláda a vydala k němu nesouhlasné stanovisko. Poukázala přitom na různé formální vady předlohy a novelu trestního zákoníku označila za nekoncepční, uvedla Cebia.
Ve hře je označení přetáčení za přestupek
„První pokus řešit v České republice přetáčení tachometrů zákonem zatím nedopadl dobře. Další návrh, který se nyní ve hře, je novela zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Tu připravuje Ministerstvo dopravy ČR a novela kvalifikuje přetáčení tachometrů jako přestupek. Pokud tento návrh projde (podle našich odhadů to však nebude dříve než za rok), tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není v ČR ošetřená vůbec,“ uvedla ve svém prohlášení společnost Cebia.
Z dlouhodobých statistik Cebia vyplývá, že 42 procent vozidel v České republice má přetočený tachometr. Jen v roce 2011 společnost přes on-line systém Autotracer zkontrolovala 250 tisíc vozidel a zjistila, že téměř u poloviny z nich byl přetočený tachometr, a to v průměru o 100 až 200 tisíc kilometrů. „Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v České republice, lze říci, že v ČR jezdí celkově jeden milion vozidel s přetočeným tachometrem,“ poznamenala Cebia.
Mezi další nejčastější praktiky „omlazování“ a vylepšování stavu vozidel patří falšování roku výroby, respektive data uvedení do provozu.