11. srpna 2005
Obor silniční nákladní dopravy v Německu nehodlá nečinně přihlížet invazi zahraničních nákladních automobilů, ke které došlo po rozšíření Evropské unie směrem na východ. Na jedné straně kvantifikuje vliv rozšíření na dopravní trh (vychází z předpokladu, že zahraniční dopravci mají k dispozici levnější pracovní sílu a pohonné hmoty) a na druhé straně hledá východiska z obtížné situace. V následujícím textu přinášíme část informace, kterou na toto téma pro své členy připravil Svaz spedice a logistiky ČR. Řešení, které nabízejí teoretici (zaměřit se na specializaci služeb a jejich větší přidanou hodnotu), zřejmě nebude dlouhodobě perspektivní. Podle vyjádření vedení německého Spolkového svazu silniční nákladní dopravy BGL na červnové dopravní konferenci v Neussu by spolková vláda měla být velkorysejší vůči možnosti zaměstnávat v německé mezinárodní dopravě řidiče z východoevropských zemí. Nemají-li němečtí dopravci ztrácet po rozšíření EU směrem na východ zakázky, bude takový krok podle BGL nezbytný. Po-dle svazu lze uvažovat například i o tom, že práce těchto „levnějších“ řidičů by byla nějak omezena, například na padesát dní v roce.
Přeregistrace vozidel mimo Německo Problematice přeregistrace se věnovala i červnová konference autodopravců v Hannoveru, kde její účastníci probírali různá pro a proti týkající se přesunů autoparků (či jejich částí) do zemí s výhodnějšími podmínkami pro podnikání. Hovořilo se například o Kypru, Lucembursku a také o Polsku. Právě v Polsku panuje obava z toho, že příliv nových vozidel ještě zvýší konkurenční tlak na dopravním trhu; přitom investiční karavana, ovlivňující hospodářskou prosperitu, se údajně již přesouvá dále na východ. Jednoznačnou odpověď na otázku „Zů-stat, nebo jít?“ si účastníci konference neodnesli. Jedno je však zřejmé – tím, kdo na převlajkování vozidel ztratí nejvíce, bude německý stát – každé vozidlo mu totiž ročně přináší v průměru 77 tisíc €. Tachov centrem západní kamionáže? Přeregistrace celého nebo části vozového parku má dopravcům snížit riziko červených čísel v podnikání. Na tento trend zareagovala německá společnost Alpen Leasing AG a vypracovala koncepci pro převlajkování zahraničních vozidel do České republiky. Je založena na tom, že vozidla zde budou koncentrována v jednom místě – Alpen Leasing již v současné době nabízí balíček „Rundum-Sorglos-Paket“ ušitý přímo na míru pro podnikání v ČR. Jeho předností má být to, že je soustředěn na jediný region – okres Tachov v západních Čechách, s centrem vzdáleným pouhých dvanáct kilometrů od německého přechodu Waidhaus. To přináší německým dopravcům další výhody – mohou totiž vytvářet nákupní společnosti na principu italských „consorzios“, využívající rabatů při nákupu vozidel a pneumatik. Dopravcům se zde tedy nabízejí (kromě nižších mezd, daní a sociálních dávek) i možnosti dalších úspor v pořizovací fázi. Firma případným zájemcům dále sděluje, že Tachov má výhodnou dopravní polohu při dálnici na Plzeň a Prahu – 2,5 kilometru od dálničního výjezdu se nacházejí velkorysé odstavné plochy s možností ostrahy, čerpací stanice a téměř všechna zařízení potřebná pro běžný provoz dopravních firem. Kromě toho osmdesát procent obyvatel mluví vzhledem k historickému vývoji i německy. Podle Alpen Leasing lze navíc kalkulovat s nižšími platy (kancelářská síla vyjde zhruba na 400 €, řidič přibližně na tisíc € za měsíc), levnějšími pohonnými hmotami, pružnějšími úřady a výhodnějšími sociálně-politickými aspekty.
Začít raději s částí autoparku Společnost doporučuje zájemcům, aby svá pracoviště v západní Evropě nezavírali, nýbrž aby nejprve přeregistrovali do ČR dvacet až třicet procent svých autoparků a otestovali si tak, zda a nakolik nová společnost ladí s dosavadní strukturou jejich firmy. Časové období pro založení vlastní české společnosti s ručením omezeným Alpen Leasing odhaduje pro středního dopravce/speditéra na zhruba šest týdnů, a to při základním kapitálovém vkladu šest tisíc €; podnikatel také musí počítat s tím, že v této fázi stráví v ČR zhruba 2,5 dne. Bude-li mít zájem, leasingová společnost mu pro novou firmu zajistí i potřebný personál. Alpen Leasing se ve své nabídce odvolává i na zkušenosti svých zákazníků, kteří se již v Tachově usídlili – úspory, které tímto přesunem získali, jim skutečně pomáhají dostat se do černých čísel. Paleta zájemců o přeregistraci je různorodá: od podniků s pěti plachtovými soupravami po firmy se speciální technikou, jako jsou třeba chladírenské návěsy či vozidla pro přepravu automobilů. Všechny tyto firmy používají české stanoviště nejen jako odrazový bod pro podnikání směrem na východ, ale zjišťují také, že o logistiku a dopravu „Made in Germany“ je velký zájem v takových průmyslových centrech, jako jsou Plzeň, Praha či Mladá Boleslav. Alpen Leasing také informuje o tom, že české svazy a politici již byli na „německou kolonii“ v Tachově upozorněni a kriticky ji pozorují. Alpen Leasing a němečtí logistici z Tachova v německém tisku upozornili na to, že „lobbisté a politici jako dopravně-političtí teoretici by měli důkladně pohlédnout za hranici ve Waidhausu, aby zjistili, že místní politika a práce pro dopravce se nemá dělat verbálně a teoreticky, ale prakticky…“ A dodávají: „Dopravní podnikání v Německu a Rakousku musí zůstat nejen konkurenceschopné, ale musí i ožít.“ Většina dopravců nově zakotvených v Tachově nyní může opět získávat nové zakázky, protože je schopna své služby nabízet za nákladově výhodnějších podmínek. (jk)