12. února 2009
Nejen ekonomická krize, ale také snahy omezit a více zpoplatnit silniční nákladní dopravu v současné době ohrožují existenci mnoha silničních dopravců. O tom, jak na současnou situaci reaguje Sdružení ČESMAD Bohemia, jsme hovořili s jeho generálním tajemníkem Ing. Martinem Špryňarem.
„Jak hodnotíte činnost vašeho sdružení v loňském roce?“
„Pokud se zaměřím pouze na interní činnost našeho sdružení, hodnocení roku 2008 bude velice pozitivní. Především proto, že jsme po několika letech opět prorazili magickou hranici dvou tisíc členů, a to dokonce za situace, kdy již v polovině roku začali dopravci pociťovat dopad slábnoucí ekonomiky. I když mnohé firmy měly velké starosti s vlastní činností, předsednictvo ČESMAD Bohemia přijímalo každý měsíc v průměru několik desítek nových členů.
Výrazný úspěch jsme zaznamenali také v oblasti služeb pro dopravce. Podařilo se nám totiž rozšířit naše výhradní zastoupení pro rezervaci trajektů společnosti P&O Ferries v České republice i na Slovensku.
Pokud bych však měl hodnotit oblast ochrany zájmů našich členů, tedy naše působeni na poli legislativy, musím bohužel říci, že na něm jsme již tak úspěšní nebyli.“
„Můžete to přiblížit?“
„Nejen loni, ale téměř již dva roky v oblasti legislativy neděláme prakticky nic jiného, než že se neustále bráníme stále nesmyslnějším nápadům týkajícím se pátečních zákazů jízdy nákladních vozidel. Návrhů, studií a zkreslených statistik byla za poslední měsíce předložena celá řada. Vyvracení všech pseudoargumentů nás zaměstnávalo takřka na plný úvazek, a i z tohoto důvodu se nám v ostatních legislativních záležitostech nepodařilo postoupit příliš kupředu.
Snad jediné, co dospělo ke zdárnému konci, byla novela zákona o silniční dani, kde se nám podařilo vyjednat změnu systému daňových úlev pro ekologická vozidla. Nyní se výhoda přiznává podle stáří vozidla a ne podle emisní normy, takže již není nutné při každém zpřísnění emisních limitů měnit předpisy. Navíc se nám podařilo dojednat, že přestože zákon vyšel ve Sbírce zákonu až v polovině roku, změny byly platné pro celé zdaňovací období roku 2008.
V ostatních oblastech, které jsme chtěli změnit, jsme však tak úspěšní nebyli. Týkalo se to například lepší specifikace objektivní odpovědnosti dopravce za řidiče při porušení doby odpočinku nebo zavedení spoluodpovědnosti odesílatelů za hmotnost nákladu, aby nebyl ve všech případech pokutován pouze řidič, který nemůže příliš ovlivnit, co mu zákazník naloží. V těchto úkolech jsme příliš nepokročili a řešení těchto problémů bude letos patřit k našim prioritám. Také věříme, že nový ministr dopravy Petr Bendl nám v tom bude více nápomocen.“
„V jakém stadiu je váš spor s ministerstvem dopravy ohledně zpoplatňování vozidel s hmotností do 12 tun s přívěsným zařízením jedoucích sólo elektronickým mýtným?“
„Co nás loni trápilo snad nejvíce, byla arogance zástupců státní správy. Musím říci, že za poslední léta jsem se s něčím takovým ještě nesetkal. A právě přístup ministerstva dopravy ke zpoplatňování vozidel do dvanácti tun s přívěsným zařízením je toho dokladem.
Tato vozidla, přestože v soupravě mohou dvanáctitunovou hmotnost přesáhnout, jsou podle výkladu ministerstva dopravy povinna platit mýtné, i pokud jedou sólo. Několik měsíců jsme se marně snažili ministerstvo přesvědčit, že nemá pravdu, až jsme nakonec byli nuceni takové vozidlo si půjčit, nechat se s ním přistihnout jako neplatiči a celou záležitost nechat dojít až k soudu. A přestože se tak stalo již téměř před dvěma lety, Městský soud v Praze v naší kauze kupodivu ještě nerozhodl.
Zatím jsme se dočkali pouze morální satisfakce. Krajský soud v Ústí nad Labem totiž pracoval pružněji a loni v obdobném případu rozhodl, že ministerstvo dopravy nemá ohledně zpoplatňování těchto vozidel pravdu a správný je náš výklad. Bohužel ministerstvo dopravy nyní hraje mrtvého brouka a nemá ani tolik
slušnosti, aby dopravcům alespoň vrátilo nezákonně vybrané pokuty a mýtné.
Na verdikt soudu naštěstí zareagovala celní správa, která vydala vlastní neformální pokyn pro kontrolní jednotky, aby nerespektovaly metodický pokyn ministerstva dopravy, ale řídily se rozhodnutím soudu.
Vzhledem k tomu, že se jedná o konečný verdikt soudu, doporučili jsme všem dopravcům, ať jednoznačně přestanou mýtné za tato vozidla platit. Ministerstvo dopravy se k této záležitosti prostě musí vyjádřit a nemůže ignorovat rozhodnutí nezávislých soudů se zdůvodněním, že pan soudce tomu nerozumí.“
„Loni jste také jednali o zavedenítzv. množstevních slev na mýtném…“
„To je další příklad arogance ze strany státní správy, která je schopna ignorovat i dohodu s premiérem. V souvislosti s touto problematikou jsme loni absolvovali řadu jednání a nakonec jsme se v září na schůzce s premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem dohodli na tom, že ministerstvo dopravy zavede slevy na mýtném pro časté uživatele systému. Tím se nejen uleví dopravcům, ale dojde i k naplnění příslušné směrnice Evropské unie, která tyto slevy umožňuje, mimochodem i s ohledem na menší administrativní náročnost.
Po setkání s premiérem jsme tuto záležitost považovali za vyřešenou, neboť jsme se domnívali, že slovo premiéra má stále nějakou váhu. Konečná realizace se však opět zadrhla na ministerstvu dopravy. Přestože jsme se příslušných náměstků několikrát dotazovali, jak resort dopravy v této záležitosti pokročil, dostalo se nám pouze zástupných důvodů, proč slevy dosud není možné uplatňovat. Na začátku ledna jsme se proto opět obrátili na premiéra s tím, že z nám neznámých důvodů není dohoda, kterou jsme před několika měsíci uzavřeli, stále plněna.“
„Odkdy je podle vás reálné, že by dopravci slevy na mýtném mohli začít uplatňovat?“
„Původně jsme předpokládali, že slevy budou poskytovány již od začátku roku. Víme, že slevy nebude možné uplatňovat zpětně, a krajním termínem je pro nás nyní polovina roku.
Problémů týkajících se elektronického mýtného je však více. Již od jeho zavedení bombardujeme ministerstvo dopravy požadavky, aby změnilo podmínky jeho provozu. Systém totiž zbytečně administrativně zatěžuje dopravce, a navíc je a priori je nastaven tak, že každý dopravce je zloděj, který chce systém podvést. Řada věcí by měla fungovat lépe, a přestože nám ministerstvo písemně slibovalo, že zjedná nápravu, k ničemu nedošlo.“
„Hovořil jste v úvodu o problematice pátečních zákazů jízd kamionů…“
„Spor o tom, zda páteční zákaz jízd kamionů rozšířit na celý rok či nerozšířit na celý rok, se táhne dva roky a myslím, že všechny strany z toho již musejí být unavené. Minulý týden začala schůze Poslanecké sněmovny, která má na programu projednávání jak vládního návrhu vypracovaného ministrem Martinem Bursíkem, tak návrhu poslankyně Věry Jakubkové. Vládní návrh se mi ani nechce komentovat, protože byl zpracován a předložen vládě naprosto nestandardním způsobem – neproběhlo připomínkové řízení a nebylo ani zpracováno posouzení dopadů na podnikatele a ekonomiku (tzv. studie RIA), k čemuž se vláda zavázala. Už to, že návrh předložil ministr životního prostředí, byť se týká dopravy, postrádá jakoukoli logiku. Přesto je v obou případech navrženo, aby byly návrhy schváleny v prvním čtení. Pevně doufáme, že se tak nestane a půjdou standardně do hospodářského výboru. Tam, jak věříme, zvítězí zdravý rozum nad populismem a najde se řešení, které nepoškodí ekonomiku ani dopravce.“
„Objevují se i názory, že v souvislosti ekonomickou recesí by rozšíření pátečních zákazů nebylo vhodné…“
„Ano, existují i zodpovědnější politici, kteří si uvědomují, že takové rozhodnutí by jen dále poškodilo ekonomiku i dopravce. Pro mne osobně je však ukončení kauzy zákazů jízdy v důsledku ekonomické krize nelogické, já si myslím, že zákazy musí každý rozumný politik odmítnout z toho důvodu, že jsou nesmyslné samy o sobě. Kdyby se tak nestalo, byli bychom raritou v celé Evropě – nikde jinde páteční zákazy neexistují, protože pro ně nejsou žádné racionální důvody. Pokud se rozšíření pátečních zákazů odsune jen kvůli současné krizi, pravděpodobně se tím nic nevyřeší a za dva tři roky se budeme bavit o tomtéž.
České předsednictví by mělo dořešit řadu priorit Evropské unie, které se týkají silniční dopravy
Co se týče krize v dopravě, dopravci vždy jako první pocítí jakýkoli pokles výroby a ekonomiky, protože chybí zboží k dopravě. Bez ohledu na to, jak je pro dopravce současná situace obtížná, mohla by mít na obor silniční dopravy i očistný vliv. Firmy se totiž mnohem více obracejí dovnitř, snaží se o zefektivnění vlastních procesů a redukci nákladů, takže pokud by na trhu zůstaly pouze slušné firmy, bylo by to přínosné. Bohužel se však zdá, že štěstí stále přeje méně poctivým dopravcům, kteří nedodržují předpisy, a to je špatné.
Příkladem, že státní odborný dozor stále nefunguje, mohou být povinná školení řidičů z povolání tak, jak je stanovuje nový zákon z loňského roku. My se snažíme tato školení provádět poctivě, ale máme signály o tom, že v mnoha regionech stále existují autoškoly, které zákon obcházejí. A dopravci, kteří jejich služeb využívají, získávají mimo jiné konkurenční výhodu v tom, že řidiči mohou čas nutný pro absolvování školení strávit za volantem.“
„Co si slibujete od českého předsednictví Evropské unii?“
„České předsednictví nás eminentně zajímá, neboť by mělo dořešit řadu priorit Evropské unie, které se týkají silniční dopravy. Například ohledně nové směrnice o eurovinětě jsou naše stanoviska naprosto jasná. Především je nutné bavit se o dopravě celkově, požadujeme, aby se internalizace externích nákladů týkala všech druhů dopravy, ne pouze silniční. Rovněž trváme na to, že pokud se do mýtného budou započítávat další položky, veškeré výnosy musí jít do silniční infrastruktury. Také odmítáme obecný princip ,ať platí znečišťovatel‘, protože takový přístup je příliš drahý. Naopak prosazujeme princip eliminace negativních dopadů za cenu nejnižších nákladů. Jen pro představu, pokud se do externalit má započítávat i hluk, bylo by rozhodně daleko levnější vybrat lokality, kde skutečně mohou být v důsledku většího hluku způsobeny škody, a investovat například do protihlukových stěn než celoplošně celý obor a všechny zákazníky za tyto dopady zpoplatňovat. Navíc v obecné kalkulaci je míra případných škod vždy obtížněji doložitelná.“
Milan Frydryšek