21. srpna 2008
S nejvyšší pravděpodobností – kolem 90 procent – se na vzniku dopravních nehod podílí lidský faktor, tedy řidiči. U silniční infrastruktury je tato pravděpodobnost jen kolem 30 procent, v případě vozidla dokonce pouhých deset procent. Na setkání s novináři to v červnu v Praze uvedl ředitel oddělení bezpečnosti švédského výrobce Volvo Trucks Lars-Göran Löwenadler.
Dostupné statistické údaje podle něj ukazují, jak je důležité zaměřit se na výchovu a vzdělávání řidičů. Právě řidiči mají největší potenciál pro zvyšování bezpečnosti – nesmějí překračovat rychlost, musí si uvědomovat rizika požívání alkoholu a drog, jezdit odpočatí, používat bezpečnostní pásy a nepodceňovat zabezpečení nákladu, řekl Lars-Göran Löwenadler. Všichni dopravci by podle něj měli zpracovat vlastní bezpečnostní politiku a sledovat, jak se ji daří v hlavních oblastech plnit.
Lars-Göran Löwenadler připomněl, že si Evropská unie stanovila ambiciózní plán do roku 2010 snížit úmrtnost na silnicích na polovinu stavu roku 2001. Volvo se problematikou bezpečnosti zabývá dlouhodobě, a to nejen z hlediska konstrukce vozidel. Například již od roku 1969 monitoruje hlavní příčiny nehody a hledá cesty, jak i jako výrobce může přispět ke snížení negativního vlivu nejrizikovějšího faktoru – řidičů.
Školení řidičů
Pro řidiče švédský výrobce připravil vzdělávací programy zaměřené jak na bezpečnost, tak na snižování provozních nákladů a v neposlední řadě i na redukci nepříznivého vlivu vozidel na životní prostředí. Efektivita dopravy, její bezpečnost i ekologie jsou podle Larse-Görana Löwenadlera těsně propojeny. Všichni zákazníci chtějí účinně dopravovat zboží z bodu A do bodu B, tedy bezpečně a s nízkými náklady, což má příznivý dopad i na životní prostředí.
„Podle našich zkušeností provozovatelé vozových parků v různých regionech zaznamenali poté, co jejich řidiči absolvovali naše školení, dobré výsledky i ve snižování spotřeby. Celkem šlo o pokles o dvě až osm procent. Zároveň se snížily jejich náklady na údržbu vozidel, a to o pět až deset procent. Počet nehod poklesl dokonce o 40 až 60 procent,“ uvedl Lars-Göran Löwenadler. „Lépe motivovaní řidiči kromě toho zlepšují i image dopravce,“ poznamenal.
Bezpečné vozidlo
Jako výrobce klade Volvo velký důraz i na bezpečnou konstrukci vozidel, a to především v oblasti kabiny, stability vozidla, dobrých jízdních vlastností a ochrany ostatních účastníků provozu.
Například kabiny vozidel vyrábí z nehořlavých materiálů a jejich rám z vysoce pevnostní oceli; kabiny jsou důkladně testovány při nárazových testech. Jsou konstruovány tak, aby i při deformaci zůstal v centru kabiny prostor pro přežití. Energie nárazu se absorbuje v oblasti kolen řidiče i přímo prostřednictvím volantu. Budka je standardně vybavena ochranou proti podjetí.
Bezpečnostní systémy
Rozvoj elektronických systémů také zvyšuje možnosti, jak nehodám předcházet. „Samozřejmě ne každý zákazník využívá všechny prvky, které nabízíme, záleží na tom, jakému účelu jeho vozidla slouží,“ poznamenal Lars-Göran Löwenadler.
Základním prvkem aktivní bezpečnosti je systém ABS, který Volvo standardně dodává s brzdovým asistentem. „Usilujeme také o povinné používání stabilizačního systému ESP, jehož cena by se při hromadné výrobě snížila,“ řekl Lars-Göran Löwenadler.
K dalším moderním systémům, které zvyšují bezpečnost jízdy, patří například adaptibilní tempovat chránící před nárazem do vpředu jedoucího vozidla či systém upozorňující na vybočení z jízdního pruhu. Volvo dále vyvíjí také systém pro sledování nepozornosti a únavy řidiče. Pracuje tak, že vyhodnocuje pohyby očí řidiče a volantu a plynulost jízdy v jízdním pruhu.
Podpora velkých souprav
Volvo dlouhodobě podporuje povolení obřích souprav skandinávského typu po celé Evropě. „Cílem je nahradit dvě soupravy jednou a snížit tak spotřebu,“ řekl Lars-Göran Löwenadler. Současně však upozornil na to, že tyto soupravy nemohou být nasazeny na všechny komunikace, například i z toho důvodu, že jejich předjíždění trvá déle. Milan Frydryšek