​Nedostatek řidičů brání silničním dopravcům v expanzi

​Nedostatek řidičů brání silničním dopravcům v expanzi

6.5. - Polovina evropských provozovatelů nákladních vozidel nemůže expandovat kvůli nedostatku řidičů. Vyplývá to z nové zprávy Mezinárodní unie silniční dopravy IRU o nedostatku řidičů nákladních vozidel v Evropě.

Více než polovina evropských dopravních společností není schopna rozšířit své podnikání, protože kvůli nedostatku řidičů nákladních vozidel nemůže najít kvalifikované pracovníky, uvádí studie IRU z roku 2023, která vyšla z dotazování více než 1 000 evropských provozovatelů silniční nákladní dopravy.

Mezi další důsledky nedostatku řidičů patří snížení produktivity u téměř 50 procent společností a pokles tržeb u 39 procent.

V EU, Norsku a Spojeném království dohromady chybí více než 233 000 řidičů nákladních vozidel. Předpokládá se, že pokud nebudou přijata žádná významná opatření, do roku 2028 tento počet překročí 745 000, neboť řidiči průběžně odcházejí do důchodu.

Profesionální řidiči v Evropě stárnou, jejich průměrný věk je 47 let. Jedna třetina řidičů nákladních vozidel je starší 55 let a očekává se, že v příštích deseti letech odejdou do důchodu, zatímco méně než 5 procent je mladších 25 let.

Více než 70 procent evropských společností proto zavádí opatření k udržení a přilákání řidičů. Například vVíce než polovina provozovatelů poskytuje odměny za výkon a zvyšuje platy, aby si lépe udržela a přilákala řidiče. V Evropě je hrubá mzda řidiče kamionu v průměru o 55 procent vyšší než národní minimální mzda, v Nizozemsku dosahuje až 233 procent.

Mezi další opatření, která provozovatelé zavádějí, patří investice do lepších vozidel (44 procent), pokrytí nákladů na přístup k profesi (35 procent) a poskytování příležitostí ke zvyšování kvalifikace (25 procent).

Vysoké náklady na získání řidičského průkazu pro nákladní automobily a odborné kvalifikace v Evropě, které jsou v průměru 3,7krát vyšší než průměrná měsíční minimální mzda, představují významnou překážku pro přilákání lidí k této profesi, zejména mladých lidí.

Raluca Marian, ředitelka sekce IRU pro prosazování zájmů dopravců při EU, uvedla: „Nejnovější zpráva IRU o nedostatku řidičů nákladních vozidel v Evropě jasně ukazuje, že silniční nákladní společnosti, a následně i obchod EU, jsou poškozovány nedostatkem řidičů. Je také zřejmé, že společnosti dělají vše pro to, aby přilákaly a udržely více řidičů. I když příčiny nedostatku řidičů jsou různé, EU a vlády musí sehrát svou úlohu při odstraňování překážek vstupu na trh a podpoře atraktivnějších pracovních podmínek.“

Pokud jde o překážky, měla by podle ní být například překlenuta mezera mezi školou a profesí řidiče tím, že by 17letým bylo umožněno získat řidičské zkušenosti společně s vyškoleným řidičem, a uznávání řidičských průkazů a kvalifikací ze třetích zemí by mělo být harmonizováno na úrovni EU. Měly by se také zlepšit podmínky odpočinku řidičů, mimo jiné vybudováním bezpečnějších a zabezpečenějších parkovišť.

Navíc pouze 4 procenta evropských řidičů nákladních vozidel jsou ženy. Německo (7,2 procenta), Rumunsko (6,1 procenta) a Francie (4,5 procenta) mají nejvyšší podíl řidiček nákladních vozidel. Dostupnost bezpečných pracovních podmínek a přístup k dobře vybaveným odpočinkovým zónám jsou pro ženy prvořadé. Jejich zlepšení je podle IRU klíčové při přilákání většího počtu žen do této profese.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner