2. května 2003
„Místo toho, aby byly nařízení Evropské komise a směrnice
Evropského společenství přijímány a zapracovány do práva České republiky pokud možno v původním znění (čímž by podle našeho názoru vytvářely podmínky srovnatelné se zeměmi EU), úředníci některých resortů je mnohdy přepracovávají a mění natolik, že již nejsou v praxi realizovatelné, a tedy ani vymahatelné,“ prohlásil v dubnu na tiskové konferenci v Praze tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl.
Neodborné zpracování národních předpisů vede podle SDA k jejich častým změnám (většinou s krátkými legisvakančními lhůtami), což vytváří nepříznivé podmínky pro stabilitu podnikatelského prostředí. Příkladem takového přístupu mohou být podle SDA zákony o obalech či odpadech.
Také neustálé odkládání některých systémových řešení vede například v oblasti silniční dopravy a provozu na pozemních komunikacích k nedostatečné činnosti státních orgánů, tvrdí představitelé SDA. Ministerstvo dopravy v této oblasti zajišťuje jak koncepční činnost (tvorba předpisů), tak přímý výkon státní správy a státní odborný dozor. Tyto činnosti zajišťují stejné útvary a mnohdy i stejní pracovníci, i proto ne vše funguje tak, jak by mělo – názorným příkladem je podle SDA dlouhodobá absence jakéhokoli dozoru nad činností STK či SME.
„Standardní organizace státní správy (ministerstvo zajišťuje koncepční činnost a vrchní státní dozor, dopravní úřad pak zabezpečuje vlastní výkon státní správy a kontroluje nižší články) funguje v ostatních dopravních oborech jak v ČR (přičemž počet zúčastněných subjektů je oproti silniční dopravě minimální), tak ve většině zemí světa. Je s podivem, že ani při převodu kompetencí mezi ministerstvy vnitra a dopravy, v jehož rámci byly převedeny prakticky všechny zbývající dopravně-správní činnosti, takovýto úřad nevznikl,“ řekl Pavel Tunkl. (lan)