30. listopadu 2009
Nákladový index silniční nákladní dopravy, který pravidelně vypočítává Sdružení ČESMAD Bohemia, klesl mezi druhým a třetím čtvrtletím o 0,8 procenta; ve srovnání s třetím čtvrtletím loňského roku byl nižší o 5,3 procenta. Minulý týden to oznámil zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
V porovnání s bází z roku 2001 byl index ve třetím čtvrtletí na úrovni 122,4 procenta (119,5 procenta bez započtení vlivu mýtného v České republice), uvedl Vojtěch Hromíř. Hodnotu indexu sdružení zpracovává pro modelovou soupravu tahače Euro 1 s návěsem o celkové hmotnosti 40 tun.
Co se týče směnného kurzu, česká koruna podle Vojtěcha Hromíře ve třetím čtvrtletí oproti € a USD dále posilovala. Poněkud naopak ztratila vůči polskému zlotému. „Podobně, jako se cena ropy na světových trzích usadila těsně nad hranicí 70 USD/barel, také průměrná cena nafty na českých čerpacích stanicích se ve třetím čtvrtletí pohybovala kolem hodnoty 22 Kč za litr bez DPH. Pro zbytek roku převládají prognózy růstu cen pohonných hmot vyvolaného jinými důvody než zvýšenou poptávkou po palivech samotných v důsledku oživení ekonomiky,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Přestože vývoj nejdůležitější položky indexu – nákladů na palivo – nebyl oproti předchozímu čtvrtletí příliš významný, v meziročním srovnání se ceny paliva snížily zhruba o dvacet procent, upozornil Vojtěch Hromíř. „Není bez zajímavosti, že pořizovací náklady na palivo tankované v západoevropských zemích (kombinace ceny nafty v EUR a kurzu CZK/EUR) jsou po osmi letech téměř totožné,“ dodal.
Náklady na řidiče se oproti druhému čtvrtletí snížily o 3,5 procenta. Jedinou položkou, která vykázala výrazný pokles oproti základu roku 2001, byly náklady na leasing a odpisy, které se snížily se o 9,9 procenta. „I nadále mírně klesají úrokové sazby, přestože analytici se shodují na tom, že právě nízké úrokové sazby byly hlavní příčinou globální krize,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
(lan) www.prodopravce.cz