20. května 2010
Nákladový index silničních dopravců se v prvních třech měsících letošního roku zvýšil oproti čtvrtému čtvrtletí loňského roku o 1,6 procenta. V meziročním srovnání vzrostl o 3,2 procenta. Na konci dubna to oznámil zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. Sdružení ČESMAD Bohemia hodnotu nákladového indexu vypočítává za každé čtvrtletí pro modelovou čtyřicetitunovou soupravu tahače Euro 1 s návěsem.
Kurz koruny vůči euru se v prvním čtvrtletí držel zhruba na stejné hladině jako v druhé polovině loňského roku – na průměrné hodnotě 25,868 Kč/€. Více česká měna oslabila vůči americkému dolaru – na průměr 18,711 Kč/USD – a vůči polskému zlotému – na 6,490 Kč/PZL.
Větším problémem pro nákladový koš však byla podle Vojtěcha Hromíře rostoucí cena nafty. „Pokud by toto mělo být výrazem mírného ekonomického oteplení, pak se bez růstu cen za přepravu nůžky v nákladech firem ještě dále rozevřou. Zřejmým domácím vlivem je nárůst spotřební daně o jednu Kč na litr nafty – i proto byla cena naf-ty v České republice v porovnání s koncem roku 2009 vyšší o devět procent, což je větší nárůst, než jaký jsme zaznamenali v ostatních zemích Evropské unie,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Náklady na řidiče se snížily
Náklady dopravců na řidiče ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím loňského roku klesly o 2,6 procenta. Podle Vojtěcha Hromíře to představuje v prvním čtvrtletí roku obvyklý jev, novinkou je však nárůst těchto nákladů v meziročním srovnání, a to o 0,8 procenta. Překvapivý byl podle něj také další pokles úrokových měr, byť šlo ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2009 pouze o 0,6 procenta.
Výhodou pro dopravce je, že stagnují ceny pojistného. Podle Vojtěcha Hromíře lze dokonce zaznamenat jejich mírný pokles, protože pojišťovny jsou v důsledku úbytku vozidel pod značným konkurenčním tlakem. Totéž lze podle něj pozorovat i u nákladů na pneumatiky, jejichž obnova je plánována ještě pečlivěji než dříve. „Existují však náznaky, že v dohledné době by mohlo dojít k zdražení téměř všech druhů pneumatik pro profesionální dopravu,“ upozornil Vojtěch Hromíř.
Změny v mýtném systému
V Rakousku se v lednu zvýšilo mýtné pro modelovou soupravu o deset procent, což přineslo v této relaci zvýšení indexu o tři procenta. Česká republika pak od února zavedla diferencované sazby mýtného, jejichž vliv bude sdružení hodnotit až ve druhém čtvrtletí. „Pokud by přinesly zamýšlené třicetiprocentní snížení intenzity kamionové dopravy v pátek odpoledne, měl by být jejich dopad neutrální,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
(lan) www.prodopravce.cz