Konec dohadů: mýtné se začne vybírat 1. ledna

Mýtný systém

Spuštění systému elektronického výběru mýta od 1. ledna již nic nebrání v cestě. Ministerstvo dopravy se minulý týden dohodlo se zástupci společnosti Kapsch na uzavření nového dodatku smlouvy, která rovnoměrněji rozloží rizika spojená s případnou nefunkčností systému mezi stát a firmu Kapsch. S mýtem to v posledních týdnech vypadalo jako na houpačce. Kapsch sice do konce listopadu vybudoval všechny potřebné mýtné brány, ale když požádal ministerstvo dopravy o povolení ke startu testovacího provozu, začaly se nad celým projektem stahovat černé mraky. Ministerstvo dopravy v čele s Alešem Řebíčkem z ODS, tedy strany, která volbu mikrovlnného systému výběru mýtného kritizuje, zveřejnilo dodatek ke smlouvě podepsaný exministrem Milanem Šimonovským. Ukázalo se, že dodatek je pro stát značně nevýhodný, a začala horečná jednání. „Byla to tvrdá bitva,“ zhodnotil minulý týden výsledek jednání náměstek současného ministra Jiří Hodač. Nefunkčnost zaplatí Kapsch Minulý týden uzavřený dodatek ke smlouvě počítá s tím, že Kapsch zaplatí státu až 14 milionů Kč za každý den, kdy nebude systém elektronického mýtného fungovat. Částka je součtem nové šestimilionové smluvní sankce a osmimilionové náhrady škod za ušlé mýtné. Na sankce Kapsch státu poskytl bankovní záruku ve výši 660 milionů Kč, což je 21 procent ceny dodávky první etapy (v původní smlouvě to bylo 7,5 procenta). Kapsch zatím ministerstvu dopravy stále nedodal všechny potřebné dokumenty k systému. „Jde například o certifikáty k použitým materiálům nebo testovací protokoly. Bez těchto garancí by stát nemohl takový systém vůbec převzít,“ uvedl Jiří Hodač. Garance i za agregáty Kapsch také musí státu dodat seznam vad a nedodělků, které zatím systém vykazuje, ale které mu nebrání v provozu. Na základě tohoto prohlášení stát systém převezme k 1. lednu 2007. Právě datum převzetí systému bylo nejisté, neboť stát se v létě v zájmu urychlení výstavby vzdal kolaudačního řízení. Mýtné brány tak Kapsch stavěl v režimu ohlášení drobných staveb. Na datum kolaudace se však původní smlouva často odvolávala, například při výpočtu sankcí za zpoždění. Pokud stát systém skutečně převezme k plánovanému datu, začnou platit sankční ustanovení nového dodatku. Během dalších třiceti dnů po předání systému do rukou státu může Kapsch seznam vad doplňovat. Další pokuty za vady Za nedodělek se považuje také každé náhradní řešení, tedy i to, že technologie na některých bránách budou dočasně pohánět naftové agregáty. Za jejich provoz převzal Kapsch plnou zodpovědnost. Pokud do jednoho roku firma neodstraní 90 procent vad, zaplatí za každou z nich 20 tisíc Kč denně. Jestliže však Kapsch vady neodstraní do roka a půl, hrozí mu sankce tři miliony Kč za každý den a každé náhradní řešení. „Podařilo se nám tak získat pro stát dostatečné záruky, že systém bude 1. ledna v plném provozu nebo že ztracené příjmy z nefunkčního mýtného systému budou státu nahrazeny,“ uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček. Druhá etapa je stále nejistá Zatímco zpoplatnění 970 kilometrů dálnic a rychlostních silnic se již téměř jistě podařilo vyřešit, začátek druhé etapy, kdy by se mýtné mělo vybírat i na silnicích prvních tříd, je v nedohlednu. Tým expertů, který vede profesor ČVUT Petr Moos, totiž ministru dopravy doporučil, aby byla v další etapě využita satelitní technologie na bázi GPS. „Architekturu systému vybuduje tým ČVUT a Kapsch by měl zajistit jeho výstavbu a integraci s mikrovlnným systémem,“ uvedl Jiří Hodač. Nejdříve však musí Úřad na ochranu hospodářské soutěže rozhodnout, zda změna technologie není zároveň změnou zadávacích podmínek tendru o mýtné. „Zkušební provoz satelitního systému by byl spuštěn nejdříve koncem roku 2007,“ řekl Petr Moos. Kapsch takové rozhodnutí údajně akceptuje. Dopravci si stěžují na čas Podle sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia se situace kolem mýta vyjasnila velmi pozdě, což zkomplikovalo uzavírání kontraktů se zákazníky na příští rok. „Nicméně předpokládáme, že pokud jednotky jsou na distribučních místech, jednotlivé dopravní firmy se jimi vybaví včas,“ uvedl mluvčí sdružení Martin Felix. Dopravcům se také stále nelíbí kauce 1550 Kč za jednotku, a to i z toho důvodu, že například v sousedním Rakousku se za totožné zařízení platí pouze pět €, tedy přibližně 145 Kč. Zprostředkovaně údajně nejistota postihuje i klienty z průmyslu a obchodu. Ti dlouho nevěděli, odkdy budou muset promítnout zvýšené náklady za dopravu do cen svého zboží. Palubní jednotky míří k řidičům Základem systému elektronického mýta jsou jednak mýtné brány, které budou registrovat projíždějící vozidla, jednak palubní jednotky umístěné přímo ve vozidle. Poplatník si může jednotku obstarat ještě před spuštěním systému. Již od října jsou řidičům a majitelům dopravních firem k dispozici kontaktní a distribuční místa (tzv. premid pointy) ve všech krajských městech České republiky. Pro obsluhu řidičů přímo na komunikacích budou distribuční místa umístěna především na čerpacích stanicích podél nebo v těsné blízkosti zpoplatněných komunikací. Zahraniční řidiči si budou moci palubní jednotku najmout poblíž hraničních přechodů. „Celkem bude v první fázi k dispozici kolem 200 distribučních míst,“ řekl generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Akustická signalizace Český elektronický mýtný systém pracuje na bázi moderní mikrovlnné technologie bez vlivu na životní prostředí. Mýtné se odečítá při průjezdu vozidla pod mýtnou stanicí (bránou). O zápočtu mýta se řidič dozví díky akustickému signálu palubní jednotky. Vozidlo přitom může jet v libovolném jízdním pruhu, nemusí snižovat rychlost jízdy, ani zastavovat. Mýto bude placeno čistě automaticky, bez nutnosti zásahu řidiče. Na tento způsob výběru tedy nemají vliv například ani částečné dopravní uzávěry, kdy je doprava svedena do jednoho pruhu. Řidič si bude moci před jízdou palubní jednotku „dobít“ na distribučních místech, nebo, pokud bude mít smlouvu s provozovatelem systému, může za mýtné platit až po projetí placeného úseku. Palubní jednotka pak bude v případě předplacení sama odečítat peníze za ujeté kilometry či registrovat ujetou vzdálenost pro následné vyúčtování. Podvodníky odhalí kontroly Řádný odvod mýtného a možnost zkontrolovat správně odvedené mýtné zajistí na síti zpoplatněných vybraných komunikací stacionární, přenosná a mobilní kontrolní zařízení. „Kontrolní systém bude v provozu 24 hodin denně. Automaticky identifikuje všechna vozidla, u nichž odečet mýtného neproběhl či proběhl jen částečně,“ zdůraznil Karel Feix. V případě vzniku nesrovnalosti bude ihned automaticky informována mobilní kontrola, tedy pracovníci Generálního ředitelství cel. Ti mají ze zákona oprávnění zastavovat vozidla označená mýtným systémem, ověřit nesrovnalosti a v případě jejich potvrzení požadovat pokutu nebo zahájit správní řízení. Případně mohou vyměřit dodatečné, citelně vysoké mýtné nebo vozidlo odstavit. Řidiči tak v případě nesrovnalostí musí počítat s významným zdržením a komplikacemi. Objíždět se nebude Důležitou otázkou, kterou si často pokládají zejména starostové měst a obcí v okolí zpoplatněných úseků, je to, zda nebudou řidiči nákladních vozidel placené úseky objíždět. Podle zástupců společnosti Kapsch i samotných dopravců tento nešvar rozhodně v masové míře nehrozí. Tranzitní doprava totiž musí striktně dodržovat časové zadání, aby mohla obstát ve velké konkurenci dopravců. „Nutnost maximálního využití automobilů s minimálními prostoji rozhoduje o přežití firem. Zpoždění způsobené jízdou po okresních silnicích je vážnou nevýhodou převyšující úspory za nezaplacené mýtné,“ je přesvědčen Karel Feix. To platí zejména v případě zboží podléhajícího rychlé zkáze. Pokud k objíždění placených úseků skutečně dojde, nabízí se podle něj obdobné řešení jako v sousedním Rakousku, tedy zákaz vjezdu pro nákladní vozidla na konkrétní úseky silnic nižších tříd.

Tomáš Johánek

spinner