15. listopadu 2010

Mýtné se od ledna zvýší o 25 procent, stejný meziroční nárůst čeká silniční dopravce i od začátku roku 2012. Na začátku týdne to po jednání se Sdružením ČESMAD Bohemia uvedl ministr dopravy Vít Bárta. Příští rok by tak měly kamiony na dálnicích platit v průměru pět Kč za kilometr, což podle dopravců nutně zdraží cenu za dopravu. Ministerstvo zároveň uzavřelo s dopravci dohodu, jejíž součástí je kompenzace od státu ve výši 300 milionů Kč a množstevní slevy z mýtného.
Ministr Bárta označil jednání se Sdružením ČESMAD Bohemia za „krvavé“. „Nebojíme se dramaticky zvednout sazby, ale zároveň chceme podpořit konkurenceschopnost českých dopravců,“ uvedl ministr.
Vít Bárta očekává, že příjem fondu dopravy z mýtného se po odečtení všech nákladů a kompenzací příští rok zvýší o 1,2 miliardy Kč, v roce 2012 o další 1,4 miliardy Kč. Letošní výnos z mýtného se odhaduje na 6,6 miliardy, přičemž k začátku tohoto týdne se vybralo 5,54 miliardy Kč, tedy stejně jako za celý loňský rok. Zvýšení sazeb má podle minis-tra také regulační význam, Česká republika je podle něj často „zneužívána“ k tranzitu.
Podle prezidenta Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimíra Starosty se zdražení mýtného nutně musí projevit v růstu cen pro zákazníky. „Musím vyslat jasný signál, že všichni naši členové budou žádat u zákazníků o zvýšení ceny,“ uvedl Vladimír Starosta. Nechtěl přitom spekulovat, o kolik ceny vzrostou. Například běžný kamion jedoucí po západovýchodní ose z Rozvadova do Břeclavi zaplatí od ledna za tuto trasu 2142 Kč, zatímco dosud to bylo 1714 Kč.
Vít Bárta ovšem s nárůstem cen za dopravu nesouhlasí. „Budeme ostražitě sledovat, co se s cenami bude dít,“ uvedl. V případě nárůstu by údajně mohl smlouvu „přehodnotit“. Zvýšení mýtného podle něj představuje šanci pro nákladní železniční dopravce, kterým by se měl od příštího roku poplatek za užívání kolejí snížit. Zvýšení sazeb mýtného musí schválit vláda, ministr chce návrh předložit kabinetu v nejbližší době. Součástí návrhu bude i možnost dalšího zvyšování sazeb od roku 2013, ovšem pouze o inflaci. Ministr chce rovněž pro vozidla se třemi a více nápravami snížit mýtné v pátek odpoledne. Dnes v tuto dobu platí o polovinu více než v jiné dny a časy, nově budou platit jen o 40 procent více.
Kompenzace od dubna
Částku 300 milionů Kč budou moci dopravci čerpat od dubna například na tréninkové projekty pro řidiče. Návrh na zavedení množstevních slev by mělo ministerstvo dopravy předložit vládě do července, platit by mohly od ledna roku 2012. Podle Sdružení ČESMAD Bohemia návrhy neodporují pravidlům Evropské unie, neboť vycházejí z obdobných modelů v jiných členských státech.
Proti dohodě se už na konci minulého týdne vyjádřila nevládní organizace Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Za absurdní považuje především množstevní slevy z mýtného, podle organizace bude toto opatření sloužit jako motivace k co největšímu využívání kamionů. „Sleva má smysl tehdy, když se v rámci jedné operace, za jedny manipulační náklady, prodá více dané komodity. S tím, zda kamión najezdí po českých silnicích 50 nebo 75 tisíc kilometrů ovšem stát rozhodně nemá stejné náklady. Poškození komunikací a společenské dopady jako hluk, emise, nehody, či příspěvek ke kongescím (dopravním zácpám) je pří-mo úměrný počtu projíždějících kamionů,“ uvedl Vladimír Libý z CEDOP.
Pro nejekologičtější vozidla se sazby nezvýší
Zvyšování sazeb se netýká vozidel, která splňují emisní normu Euro 5 a vyšší, pro které ministerstvo dopravy vytvořilo novou skupinu mýtných sazeb. Snížení sazeb by se měly dočkat autobusy, a to od počátku září příštího roku. Vít Bárta rovněž ponese na vládu pilotní projekt pro moravskoslezskou silnici I/11, na níž by mělo být zave- deno takzvané plovoucí mýtné. To znamená, že nákladní vozidla budou na silnici platit vyšší sazby v dopolední a odpolední špičce.
Po vyhodnocení novinky by se podle Víta Bárty mohlo plovoucí mýtné rozšířit i na další přetížené silnice.
(čtk)