9. května 2003
Ruská vláda v březnu splnila domácím silničním dopravcům a speditérům dlouholetý sen a výrazně snížila celní i daňové zatížení importovaných nákladních vozidel. Pořízení nového kamiónu pro mezinárodní dopravu tak v současné době vyjde až o 25 tisíc € levněji než dříve. Moskva očekává, že tímto krokem podpoří konkurenceschopnost domácích dopravců.
Již před dvěma lety dostal ředitel ruské celní správy od ruského svazu silničních dopravců ASMAP žádost o osvobození všech nových nákladních vozidel pořízených na leasing od poplatků. Svaz k tomu vedla skutečnost, že ruský vozový park je beznadějně zastaralý. Plných 61 procent z 18 tisíc kamiónů využívaných pro mezinárodní dopravu nesplňuje ani minimální emisní limity Euro 1. Jen 23 procent vyhovuje alespoň tomuto standardu a pouze 15 procent odpovídá normám Euro 2. Úroveň Euro 3 je dosažitelná pro pouhé jedno procento ruských kamiónů.
Konkurenti z pobaltských zemí a Běloruska již dříve těžili ze zvýhodnění dovozu nových i ojetých ekologických vozidel. Ruským domácím výrobcům nákladních vozidel se i přes vysoká ochranářská cla nepodařilo dodat na trh „čistší“ vozidla. Teprve nyní byla v automobilkách ZIL, MAZ a Kamaz zastavena sériová výroba kamiónů s motory emisního standardu Euro 0. Navíc jízda s nákladním vozidlem ruského výrobce po západní Evropě se rovná cestě do neznáma – na západ od hranic na Odře a Nise prakticky nelze počítat s jakýmkoli servisním zajištěním.
Vozidla pro MKD (tahače i návěsy) jsou nyní „přechodně“ osvobozeny od cla i daně z přidané hodnoty. Na tahače splňující normy Euro 3 je uvaleno pouze pětiprocentní clo, zatímco doposud byla běžná sazba deset procent. Vláda předpokládá, že domácí silniční dopravci v důsledku této změny v následujících dvou letech výrazně obmění svůj vozový park. Pokud by platily původní podmínky, obnova by se podle odhadu vlády dotkla pouhé desetiny kamiónů.
Pro ruské automobilky je zvýhodnění dovozu západní techniky těžkým úderem. „Stále se mluvilo o podpoře domácího automobilového průmyslu, náhle je vše zapomenuto,“ reagoval na změnu mluvčí automobilky Kamaz. Představitelé odvětví, které ročně produkuje několik tisíc zcela zastaralých nákladních vozidel, však nemohou popřít skutečnost, že efektivně fungující dopravní trh by byl schopen přinést ruskému hospodářství miliardové příjmy. A