9. května 2008
Součástí testů spotřeby, které na okruhu v německém Papenburgu v dubnu uskutečnil testovací tým německého odborného periodika DVZ, bylo i ověřování vlivu správně nahuštěných pneumatik. Měření proběhlo ve spolupráci s výrobcem pneumatik Continental.
To, že dopravci a jejich řidiči podceňují správné huštění pneumatik, prokázal již průzkum, který společnost Continental provedla na parkovištích u německých dálnic. Zhruba 12 procent vozidel podle něj jezdí s podhuštěnými pneumatikami. Správný tlak v pneumatikách přitom zvyšuje bezpečnost silničního provozu (zkracuje brzdnou dráhu vozidla, zlepšuje jeho stabilitu a ovladatelnost), prodlužuje životnost pneumatiky a snižuje spotřebu vozidla. Zároveň se však ukázalo, že i řidiči, kteří dbají na správné nahuštění pneumatik tahače, podceňují význam správného nahuštění pneumatik návěsu.
Nesprávný tlak v pneumatikách je velmi častý, přestože podle Jörgeho Lehmanna se společnosti Continental dopravcům přináší nemalé dodatečné náklady. Jako příklad uvedl soupravu s hmotností 31 tun, která ujede ročně 120 tisíc kilometrů při průměrné ceně nafty 1,05 € bez daně. Při podhuštění o 10 procent se ztráta pohybuje zhruba kolem 550 €, při tla-ku nižším o 25 procent se vyšplhá až na 2500 €.
Opomenout nelze ani náklady na prasklou pneumatiku, které se pohybují v rozmezí od 600 do 1000 € v závislosti na ceně pneumatiky a servisu a délce vynucené přestávky. K neopravitelnému poškození pneumatiky dochází jen ve třech procentech případů ztráty tlaku v pneumatice, většinou až při pozvolném úniku vzduchu. K takovému úniku dochází v 97 procentech defektů, ale běžným způsobem jej lze jen těžko zjistit.
Monitoring tlaku v pneumatikách
Řešením je Systém monitorování tlaku v pneumatice (TPMS – Tire Pressure Monitoring System), který se skládá z detekčních modulů (tzv. Tire Modul), přijímače a displeje na palubní desce, případně externího displeje.
V každé pneumatice je zevnitř namontován (přilepen) jeden modul napájený vlastní baterií. Jeho životnost je stejná jako životnost pneumatiky, v případě jejího poškození jej však lze přeinstalovat do jiné pneumatiky; jeho použi-telnost je limitována kapacitou baterie, která je jen na jedno použití. Moduly sledují tlak a teplotu pneumatik tahače i návěsu, případně autobusu, a zhruba každé dvě minuty vysílají informace prostřednictvím CAN Bus. Odhalí-li v některé pneumatice pokles tlaku, okamžitě varují řidiče.
Vzhledem k tomu, že pro zprovoznění systému je třeba naprogramovat jednotku tahače, lze TPMS využít jen u novějších vozidel.
Systém od ledna testují někteří zákazníci společnosti Continental. Výrobce přepokládá, že by jej mohl uvést na trh v roce 2010. Systém lze použít i na pneumatiky jiných výrobců. Moduly jsou vyvinuty tak, že nemají žádný vliv na montáž či demontáž pneumatiky či celého kola.
Vliv správného tlaku na spotřebu
Předmětem testu na okruhu v Papenburgu bylo srovnání spotřeby vozidel se správně nahuštěnými standardními regionálními (Continental HTR) a dálkovými pneumatikami (Continental HTL) a s podhuštěnými dálkovými pneumatikami (viz tabulku). Ukázalo se, že při dodržení předepsaného tlaku mělo vozidlo s pneumatikami pro dálkovou dopravu spotřebu nižší o 0,8 litru na 100 kilometrů (konkrétně 28,9 litru). Při podhuštění o 26 procent (z 9,5 na 7,0 baru) se však tato výhoda vytratila, a spotřeba se oproti pneumatice HTR dokonce zvýšila – o 0,1 litru.
Z výsledků testu je zřejmé, že ani použití speciálních pneumatik nemusí v mezinárodní dopravě přinášet očekávané výsledky, pokud nebudou přesně a pravidelně kontrolovány hodnoty, při nichž pneumatiky vykazují optimální vlastnosti.
Milan Frydryšek