29. května 2008
Značka Mitsubishi Fuso loni v Evropě poprvé překročila hranici deseti tisíc prodaných vozidel. Odbyt celkem 10 200 vozidel modelové řady Canter představoval meziroční zvýšení o téměř deset procent a rekord od spojení Mitsubishi Fuso s německou společností Daimler v roce 2001. Zvýšení odbytu v Evropě přispělo i k rekordním prodejním výsledkům celého koncernu Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) na exportních trzích.
Podle Alexandera Müllera, vedoucího odboru Sales & Marketing Mitsubishi Fuso Europe (MFTE) z německého Stuttgartu, značka v prvním čtvrtletí letošního roku evidovala další meziroční zvýšení počtu uzavřených objednávek o zhruba 40 procent. „Mitsubishi Fuso Canter se v Evropě stále lépe etabluje a přesvědčuje o svých kvalitách nejen jednotlivé, ale stále častěji také flotilové zákazníky,“ řekl.
Fuso znamená ibišek
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) se sídlem v japonském Kawasaki patří mezi nejvýznamnější asijské výrobce užitkových vozidel. Jméno Fuso (v překladu ibišek) je jednak starý název, jenž pro Japonsko používali Číňané, jednak označení prvního autobusu automobilky z roku 1932.
V pozici strategického partnera Mitsubishi při výrobě užitkových vozidel v roce 2001 automobilku Volvo nahradil německý Daimler (tehdy ještě DaimlerChrysler), který pak postupně zvyšoval svůj podíl až na současných 85 procent. Zbylých 15 procent MFTBC zůstává ve vlastnictví japonské Mitsubishi Group.
Loni společnost vyrobila celkem 188 700 lehkých, středních a těžkých nákladních vozidel a autobusů Mitsubishi Fuso. Na konci ledna letošního roku i do Evropy dodala první vozidla Mitsubishi Fuso Canter Eco Hybrid, která budou jako první využívat Německá pošta v Německu a DHL Express ve Velké Británii.
Nejdůležitějšími odbytišti v Evropě jsou vedle obou těchto zemí také Francie, Španělsko, Portugalsko a Itálie, kde loni odbyt modelu zaznamenal nejvyšší meziroční zvýšení ze všech evropských zemí. Letos Mitsubishi Fuso rozšíří aktivity na nových trzích ve východní Evropě a zahájí prodej vozidel Mitsubishi Fuso Canter v Maďarsku, Bulharsku, Slovinsku, Chorvatsku, Bosně, a také v Srbsku a Černé Hoře. Evropská prodejní síť značky tak pokryje celkem třicet zemí.
Výroba v Tramagalu zatím jen v jedné směně
Model Mitsubishi Fuso Canter je představitelem segmentu lehkých nákladních vozidel s celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 tuny. Patnáct vozidel pro pokrytí evropských potřeb sjíždí každý den z linky výrobního závodu Mitsubishi Fuso Trucks Europe v portugalské obci Tramagal (viz rámeček).
V Portugalsku mají užitková vozidla s třemi diamanty ve znaku bohatou tradici. V době největšího hospodářského rozmachu země, v polovině devadesátých let, prodej modelu Canter na portugalském trhu kulminoval s ročním objemem kolem čtyř tisíc vozidel. A dosud si na něm značka se zhruba 1600 vozidly ročně udržuje podíl mezi 20 až 25 procenty.
Jak při květnové návštěvě skupiny českých novinářů uvedl prezident a výkonný ředitel Mitsubishi Fuso Trucks Europe Jorge Rosa, vozidla se čtyřmi typy motorů (zatím jen Euro 4) a čtyřmi převodovkami se v Tramagalu v nejrůznějším provedení montují z dodávek z Japonska a od přibližně osmdesátky evropských subdodavatelů.
Cesta rozložených součástek v podobě kitů CKD („completely knocked down“) z Japonska přes přístav Setúbal jižně od Lisabonu trvá dva měsíce, proto musí mít
závod dostatečné skladové zásoby. O něco více než polovina dílů přichází od evropských výrobců – zejména z Pyrenejského poloostrova, ale i třeba z České republiky (jedním z dodavatelů je plzeňská společnost Czech Precision Forge – CPF).
I když letos MFTE v Tramagalu plánuje výrobu 12 tisíc vozidel, maximální roční kapacita 15 tisíc kusů zatím zůstane nevyužita a závod bude nadále pracovat jen v jednosměnném provozu. Omezení nepředstavuje nedostatek pracovníků, nýbrž limitované prostory pro přípravu dílů pro montáž. Na případnou nutnost dalšího zvýšení výroby se ovšem závod již nyní připravuje a staví pro tento účel novou halu.
Hotové výrobky denně rozváží dvacet speciálních nákladních vozidel. Většina – 53 procent – produkce ovšem pokračuje k zákazníkům opět přes přístav Setúbal.
Mitsubishi Fuso na českém trhu
Na českém trhu bylo podle údajů Svazu dovozců automobilů v prvních čtyřech měsících letošního roku registrováno celkem 46 nových vozidel Canter. Podle vedoucího prodeje Mitsubishi Fuso v České republice Jakuba Řehounka se tak značce na rostoucím českém trhu daří udržovat její tržní podíl. Zvýšení odbytu v dalších měsících si slibuje mimo jiné od rozšiřování poprodejních služeb. Například od 1. dubna se na všechna nová vozidla Mitsubishi Fuso začal vztahovat závazek zajištění garanční opravy nejpozději do 48 hodin, na nějž jsou zvyklí zákazníci značky Mercedes-Benz.
Na veletrhu Autotec 2008 se Mitsubishi Fuso představí v expozici společnosti Mercedes-Benz ČR na stánku číslo 9 v pavilonu V a na volné ploše u pavilonu A2. Magnetem vlastní expozice Mercedes-Benz bude mimo jiné nová, třetí generace osvědčeného modelu Mercedes-Benz Actros (viz DN 12/08).
Luboš Spálovský
Mitsubishi Fuso Tramagal
Tramagal se nachází ve středním Portugalsku v provincii Médio Tejo asi 150 kilometrů severovýchodně od Lisabonu proti proudu řeky Tejo a na její pravé straně. Místní závod byl založen v roce 1964 pod názvem MDF původně jako joint-venture místního rodinného podniku a francouzské automobilky Berliet na výrobu vojenských vozidel. Když Portugalsko v roce 1974 vzdalo třináct let se vlekoucí koloniální válku se svými bývalými africkými koloniemi, přestala být po vojenských vozidlech poptávka. Závod byl v důsledku změn poptávky přestavěn a v roce 1980 se v něm začaly vyrábět všechny nákladní modely značky Mitsubishi pro portugalský trh. Po plném převzetí podniku společností Mitsubishi je do něj od roku 1996 soustředěna výhradní výroba modelu Canter pro celou Evropu.
Posledním významným milníkem v historii závodu se stalo zavedení výroby nového modelu Canter (TD) – první sjel z výrobní linky 5. dubna roku 2005.
Závod zaměstnává zhruba pět set pracovníků, kteří pracují v jedné směně. Do konce loňského roku vyrobil 101 362 kusů modelu Canter pro všechny evropské trhy, včetně českého. V současné době se připravuje na další zvýšení produkce rozšiřováním výrobního zázemí a na příchod další generace vozidla.