15. července 2004
V polovině května vláda rozhodla o tom, že do konce roku vypíše tendr na provozovatele systému elektronického mýtného pro nákladní vozidla. Ministři nestanovili, jaký způsob výběru mýtného preferují, takže zelenou zřejmě dostane systém navržený vítězem výběrového řízení. Vše zatím nasvědčuje tomu, že větší šance na úspěch bude mít systém na bázi osvědčené mikrovlnné technologie.
Základními požadavky na elektronické systémy výběru mýtného jsou především spolehlivost, dokonalá vynutitelnost placení a v neposlední řadě zaručený výnos na údržbu a rozšiřování stávající silniční infrastruktury. Dosud instalované elektronické systémy výběru silničních poplatků jsou téměř výhradně založeny na mikrovlnné technologii a existují již v 16 evropských zemích. První satelitní systém – v Německu – se zatím stále zprovoznit nepodařilo.
Rakouská zkušenost láká
České republice nejbližší funkční systém plošného mikrovlnného výběru mýtného byl spuštěn 1. ledna na rakouské dálniční síti. Odúčtování mýtného se provádí plně elektronicky a během jízdy. Všechna vozidla s povinností platit mýtné musí být vybavena přístrojem o velikosti cigaretové krabičky, který komunikuje s centrem prostřednictvím mikrovlnné techniky. Placení mýta podléhají asi dva tisíce kilometrů rakouských dálnic rozdělených do 800 částí, tedy úseků mezi jednotlivými nájezdy a výjezdy a dálničními uzly. Na každém z těchto úseků je portál s mikrovlnnou jednotkou, která registruje projetí vozidla se snímačem, takže se jedná o takzvaný otevřený systém. Pokud by se portály umístily na všech nájezdech a výjezdech z dálnice, jednalo by se o „uzavřený systém“.
Podstatnou součástí mýtného systému je centrála, na kterou se napojují všechny mýtné stanice a posílají do ní shromážděné mýtné transakce. V centrále se také spravují účty smluvních řidičů a stínové účty předplatitelů. Další významnou součástí mýtného systému je kontrolní systém, který zjišťuje, zda všechny vozy podléhající placení skutečně zaplatily. Ani tento systém však není bez drobných vad na kráse. Od začátku roku problémy s placením mýtného v Rakousku zaznamenalo údajně již na 50 tisíc nákladních aut a autobusů.
Minimální zkušenosti se satelitem
Se satelitním systémem vybírání mýtného jsou v Evropě zatím minimální zkušenosti a příklad Německa ukazuje, že jeho zavádění může být velmi problematické. Současná satelitní infrastruktura je náchylná k závadám a také poměrně nepřesná. Obtížná je podle odborníků i kontrola neplatičů. Na zemi se musí nainstalovat oddělená kontrolní stanoviště, což vede k vysokým instalačním a provozním nákladům. V Německu, které je vlastně průkopníkem satelitní technologie v tomto oboru, se mělo elektronické mýtné tímto způsobem vybírat již od 31. srpna loňského roku. Vzhledem k nepřipravenosti systému se však tento termín nepodařilo dodržet, stejně jako další – počátek roku letošního. Německá vláda se na začátku března dohodla s konsorciem Toll Collect, které systém buduje, na konečném termínu jeho spuštění, a to od 1. ledna příštího roku. V opačném případě hrozí konsorciu vypovězení smlouvy a výrazné finanční sankce, které však konsorcium musí platit již dnes. V současné době tak jezdí kamiony přes Německo zadarmo.
EU preferuje satelitní systém
Na druhou stranu je fakt, že orgány Evropské unie vidí budoucnost i přes problémy s jeho zaváděním v Německu právě v satelitním systému. Od roku 2008 do roku 2012 by podle současných představ unijních úředníků měly na takový systém přejít všechny evropské země. Bývalý ministr dopravy Antonín Peltrám se proto domnívá, že pro země, kde se v současné době elektronické mýto nevybírá, je neefektivní začít stavět mikrovlnný systém. „Mikrovlnný způsob již Evropská unie považuje za zastaralý a bez možností dalšího zdokonalení,“ tvrdí. V ČR by se mělo elektronické mýtné na první části komunikací spustit nejdříve na začátku roku 2006, tedy dva roky před tím, než by Evropa měla začít přecházet na satelitní systém. Podle současného ministra dopravy Milana Šimonovského by ČR měla zvolit takový způsob výběru elektronického mýta, který by umožňoval pokud možno bez větších problémů přejít na satelitní systém. „Brány z mikrovlnného systému by potom mohly například identifikovat dopravní přestupky,“ domnívá se Milan Šimonovský.
Podmínkou je kompatibilita
Možnosti dalšího využití mají však i satelitní systémy, které představují budoucnost měření ujeté vzdálenosti pro platbu mýtného v celé Evropě. Podle ministra by satelitní systémy mohly dokonce signalizovat blížící se srážku vozidla s překážkou nebo dalším automobilem za snížené viditelnosti.
Jaký systém výběru mýtného nakonec v ČR bude, tedy vyplyne asi až z výběrového řízení. Základní podmínkou je však podle Milana Šimonovského to, aby tento systém byl kompatibilní se všemi, které se již v Evropě využívají. „Technologie se vyvíjejí velice rychle, a je tedy možné, že se objeví nějaký nový systém,“ dodal ministr.
(tj)