3. července 2003
Světové premiéry pneumatik Michelin X One a XDY 3, praktická ukázka deflektoru omezujícího rozstřikování vody, seznámení se „čtyřmi životy“ pneumatiky a test úspory pohonných hmot při použití nových pneumatik A2 Energy – to vše čekalo na odborné motoristické novináře v červnu na testovacím okruhu Rábaring v blízkosti maďarského města Györ, kde pro ně francouzský výrobce připravil akci Michelin Test Show.
Novou řadu nákladních pneumatik A2 Energy včetně testu úspory pohonných hmot představil Michelin v České republice již loni na podzim (viz DN 49/02). Jejich hlavní výhodou oproti předchozí řadě je, stručně řečeno, výrazně delší životnost (až o 35 procent větší kilometrový proběh) a úspora pohonných hmot (až o 6 procent). Takových zlepšení konstruktéři dosáhli mimo jiné použitím nového designu pláště, který má větší styčnou plochu s vozovkou a zároveň nižší valivý odpor.
„Čtyři životy“ pneumatiky Michelin
Ke snížení provozních nákladů výrazně přispívají i tzv. čtyři životy pneumatiky Michelin. „Prvním životem“ je provoz nově pořízené pneumatiky. Tu lze po ojetí původního vzorku prořezat. Náklady na tuto operaci představují pět procent z pořizovací ceny pneumatiky, kilometrový proběh („druhý život“) se však zvýší až o 30 procent.
Po ojetí prořezané pnemumatiky lze plášť odrásat a při využití technologie Remix tepelně protektorovat („třetí život“). Náklady na toto prodloužení životnosti jsou poloviční než při pořízení nové pneumatiky, avšak životnost pláště s protektorem Remix je stejná jako u nové pneumatiky. Protektor pak lze po sjetí dezénu prořezat („čtvrtý život“), opět s pětiprocentními náklady a kilometrovým proběhem zvýšeným o 30 procent. Pokud náklady na pořízení nové pneumatiky představují 100 procent, pak náklady na všechny čtyři životy činí 160 procent – kilometrový výkon (včetně nové pneumatiky, jejíž výkon činí 100 procent) ovšem v takovém případě vzroste až na 260 procent. Jediným omezením je tak v podstatě životnost kostry, která činí podle výrobce asi jeden milión kilometrů.
Životnost pneumatiky i úspora pohonných hmot je pochopitelně dána volbou správného pláště pro konkrétní provoz. Michelin proto nabízí dopravcům tři řešení – řadu E2+ (pro různé provozní podmínky), řadu A2 Energy (ekonomický provoz) a pneumatiku XDN Grip (zajišťuje dostatečný záběr za každého počasí).
Výkonový test
Aby bylo možné porovnat úsporu paliva při osazení vozidla novou pneumatikou A2 Energy, předvedli zástupci firmy Michelin novinářům výkonový test, který provedli již v řadě zemí (včetně České republiky). Během něj dvě stejné jízdní soupravy – jedna s novými pneumatikami a druhá s předchozí řadou – absolvují sérii jízd po stejné trase za přesně stanovených podmínek, aby bylo možné vyloučit některé nepřesnosti, dané například odlišným stylem jízdy řidičů nebo rozdíly v jízdních vlastnostech vozidel. Spotřeba paliva se měří podle hmotnosti, čímž se vyloučí případné odchylky dané tepelnou rozpínavostí paliva. Průběžné výsledky z testů na Rábaringu v Maďarsku korespondovaly s předchozími výsledky v ostatních zemích a bylo z nich patrné, že výrobcem udávané až šestiprocentní úspory paliva lze v praxi skutečně dosáhnout (loni v říjnu při testu v ČR činila úspora 6,17 procenta – pozn. red.).
Pneumatika X One
Michelin v Maďarsku odborné veřejnosti poprvé oficiálně představil i novinku, o níž se již dlouho mluví – ultraširokou pneumatiku Michelin X One, která otevírá nové možnosti pro konstrukci vozidel. Jedna pneumatika
X One totiž nahrazuje dvě pneumatiky používané v klasické dvojmontáži kol. Její výhodou je podle výrobce to, že ačkoli má nižší hmotnost než dvě dosud užívané pneumatiky, snese stejné zatížení. Vozidla, která jsou jí osazena, navíc vykazují o dvě procenta nižší spotřebu paliva. Novou pneumatiku lze použít i u autobusů – v tomto případě mohou konstruktéři vozidel využít pro cestující více prostoru uvnitř vozidla, neboť vzdálenost mezi vnitřními stranami pneumatik na zadní nápravě je větší než při klasické dvojmontáži kol. Dosud však byla pneumatika X One homologována pouze pro tahače.
Pro motáž nové pneumatiky musí být splněny dvě podmínky – vozidlo musí být vybaveno stabilizačním systémem ESP a novým systémem Wabco, který kontroluje změnu tlaku v pneumatikách. O tom, že nová pneumatika je bezpečná a řidič ani v případě defektu neztratí nad vozidlem kontrolu, se novináři mohli přesvědčit na vlastní oči. Na testovací dráze při rychlosti 90 km/h byla pneumatika X One proříznuta a souprava ani poté nezměnila směr jízdy.
Pneumatika XDY 3
Další premiérou, kterou Michelin pro prezentaci v Maďarsku připravil a završil tak obnovu své nabídky pneumatik pro nákladní vozidla, byla pneumatika XDY 3, určená pro náročné provozní podmínky, jaké jsou charakteristické například pro stavebnictví. I v tomto případě výrobce zdůrazňuje delší životnost pneumatiky a až o 30 procent delší kilometrový proběh než u předchozího typu. Vzhledem k náročným provozním podmínkám se při vývoji kladl důraz i na vyšší odolnost vůči mechanickému poškození.
Antisplash Deflector
Tzv. Antisplash Deflector, který zabraňuje intenzivnímu rozstřikování vody kolem pneumatiky, uvedl Michelin na trh letos v květnu. Přestože se nejedná o zdokonalení, které by nějak zlepšovalo jízdní vlastnosti nebo ekonomiku provozu nákladních vozidel, představuje tato drobná úprava (princip byl převzat z pneumatik pro letadla) výrazný příspěvek ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Pásek umístěný na vnější straně pláště nad dezénem totiž brání rozstřikování vody do větší výšky, což snižuje například riziko ohrožení okolo projíždějících osobních vozidel. Milan Frydryšek