14. prosince 2006
Asi šedesát procent evropských dopravců neví, do jaké míry ovlivňuje spotřebu volba správné pneumatiky. Zvýšit jejich povědomí o tom, jaký vliv může mít správně vybraná pneumatika na výši faktur za pohonné hmoty, se letos přední světový výrobce Michelin rozhodl pomocí internetové soutěže. Vyhlásil ji u příležitosti zářijového autosalonu užitkových vozidel IAA v německém Hannoveru (viz DN 39/06) a její výsledky zveřejnil na konci listopadu. „Kolik pohonných hmot lze ušetřit na trase Clermont-Ferrand – Hannover, jeli vozidlo vybaveno úspornými pneumatikami pro dálkovou dopravu Michelin A2 Energy?“ Tak zněla soutěžní otázka, s níž Michelin v září oslovil na dva tisíce evropských dopravců. Řada z nich prokázala velmi dobrý odhad, ale téměř úplně do černého se trefil německý dopravce Giesker & Laakman. Tipoval, že na vzdálenosti 1250 kilometrů mezi sídlem koncernu Michelin a hannoverským výstavištěm čtyřicetitunová souprava při nahrazení pneumatik E2+ úspornými A2 Energy ušetří 28,70 litru nafty. O kolik se zmýlil? Ve skutečnosti Michelin při notářsky ověřené jízdě dvou identických souprav naměřil úsporu 28,69 litru. Šek na více než 31 tisíc € na nákup pohonných hmot zástupci firmy Hubertu Laakmanovi ve výrobním závodě Michelinu v sárském Homburgu na konci listopadu předal Philippe Verneuil, výkonný viceprezident koncernu Michelin zodpovědný za odbyt pneumatik pro užitková vozidla v Evropě. Částka pokryje průměrnou roční spotřebu jedné čtyřicetitunové soupravy společnosti, která s flotilou šedesáti vozidel přepravuje především suroviny pro stavebnictví a zemědělské produkty. Pneumatiky Energy snižují náklady i emise Za posledních šest let se průměrná cena nafty v Evropě vyšplhala z 60,56 na 89,39 € za sto litrů. Náklady na pohonné hmoty se staly druhou největší nákladovou položkou dopravců – v současné době již tvoří až třicet procent jejich celkových nákladů. Každé jejich snížení má proto pro dopravce mimořádný význam. „Při testu jsme naměřili, že rozdíl ve spotřebě mezi úspornou dálkovou pneumatikou A2 Energy a běžnou pneumatikou E2+ pro regionální rozvážku představuje 2,3 litru nafty na 100 kilometrů. Kdyby Giesker & Laakman s každým svým vozidlem ujela ročně jen 120 tisíc kilometrů, při ceně 0,85 € za litr by ušetřila rovných 140 tisíc €. Za to by mohla pořídit celých tři sta pneumatik Michelin A2 Energy,“ řekl Philippe Verneuil. „A kdyby s pneumatikami Energy jezdilo všech 6,5 milionu evropských kamionů a autobusů, ušetřilo by se ročně osm milionů litrů paliva. Do ovzduší by se přitom dostalo o 20 milionů kilogramů méně emisí CO2,“ dodal. Podobný srovnávací test Michelin v říjnu roku 2002 provedl i v České republice. Při jízdě na trase mezi Břeclaví a Mikulovem při něm dvě shodné soupravy o hmotnosti 22 tun s nákladem cementu – vybavené pneumatikami A2 Energy a pneumatikami starší řady A – vykázaly rozdíl ve spotřebě pohonných hmot o 6,17 procenta. Odlišná směs i dezén snižují valivý odpor Při jízdě se pneumatika v kontaktu s vozovkou zplošťuje. Při deformaci se zahřívá a část energie, kterou dodává motor, se tak mění na teplo. Překonávání takzvaného valivého odporu je zodpovědné za zhruba třetinu spotřeby pohonných hmot. Jinými slovy: každé třetí natankování jde na konto valivého odporu. Valivý odpor jednotlivých pneumatik se může lišit až o polovinu. V zájmu jeho minimalizace museli vývojoví pracovníci koncernu Michelin zajistit, aby se pneumatika při jízdě méně deformovala při zachování svých jízdních vlastností. Pro pneumatiky Energy vyvinuli zvláštní směs a současně navrhli hustší členění jednotlivých segmentů dezénu. Výsledek vývoje – úsporné pneumatiky s přídomkem Energy – francouzský výrobce pro nákladní vozidla představil poprvé v roce 1995 (pro osobní v roce 1992) a průběžně pracuje na jejich dalším vývoji. V současné době jsou již na trhu pneumatiky XZA 2 a XFA 2 Energy pro řízenou nápravu, XDA 2 +Energy a X One XDA 2 Energy pro hnací nápravu a XTA 2 Energy pro návěs. Všechny jsou homologovány pro prvomontáž u všech hlavních výrobců nákladních vozidel. Od příštího roku začne Michelin při výrobě úsporných pneumatik využívat i nejmodernější postup s označením Michelin Durable Technologies. Tato revoluční technologie podle francouzského výrobce přispívá k dalšímu významnému zvýšení bezpečnosti a hospodárnosti jízdy. Jako první začne novou technologií vyrábět pneumatiku Michelin 315/60 R 22.5 X Energy pro vozidla s celkovou hmotností do 7,5 tuny, kterou oficiálně představil letos v září právě v Hannoveru. Díky nové konstrukci s vrstvou Infinitycoil se mu podařilo snížit valivý odpor nové pneumatiky o dalších sedm procent. Podle Philippa Verneuile ovšem Michelin nehodlá být průkopníkem jen při výrobě úsporných pneumatik. Současně hodlá napomoci jejich rozšíření v celosvětovém měřítku. Jednou z jeho iniciativ je snaha o zavedení označení, které by ukazovalo úsporný index každé pneumatiky. Takové označení by podle jeho názoru mohlo rozšíření úsporných „zelených“ pneumatik v praxi dále urychlit. Koncern Michelin s ročním obratem 15,6 miliardy € (2005) vyrostl z malé továrny na výrobu zemědělských strojů a čerpadel založené v roce 1832 v Clermont-Ferrand. Jméno jí dal o pár let později malíř Eduard Michelin, který opustil svůj ateliér v Paříži a stal se obchodním ředitelem firmy. Osudovým se pro Michelin stal rok 1891, kdy si v dílně nechal opravit kolo anglický turista. Již o sedm let později vznikl slavný maskot Bibendum. Postupně se pak Michelin vypracoval do pozice hlavního dodavatele pneumatik pro francouzský automobilový průmysl, zejména pak vozidel značky Citroën. Dnes je francouzský koncern se sídlem Clermont-Ferrand jedním ze tří největších světových producentů pneumatik (s podílem 19,2 procenta světového trhu si dokonce těsně udržuje první místo). Zaměstnává celkem asi 125 tisíc pracovníků – z toho na dvacet tisíc v domovské Francii, přes šest tisíc v Německu a více než tisícovku v Maďarsku. Vedle pneumatik Michelin v 74 výrobních závodech v 19 zemích vyrábí i pneumatiky značek Kleber, Uniroyal, BF Goodrich, Kormoran, Taurus a dalších. Součástí impéria je i šest kaučukových plantáží v Brazílii a v Nigérii a tři moderní technologická centra na třech kontinentech. Denně koncern vyrobí 844 tisíc pneumatik, 42 tisíc duší, 96 tisíc kol a 75 tisíc silničních map a cestovních průvodců. Novinky pro nákladní dopravu Michelin naposledy představil v roce 2003 v Maďarsku (viz DN 27/03).
Luboš Spálovský