„Systém TIR nadále funguje, IRU však požaduje řadu zlepšení“

Michaela Havelková (ČESMAD Bohemia) pro DN

Vyhrocená situace kolem budoucnosti Úmluvy TIR se již poněkud zklidnila a systém TIR nadále funguje. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU nicméně v listopadu vydala rezoluci, v níž vyjmenovala požadavky na celou řadu jeho zlepšení. O bližší informace jsme požádali vedoucí celního odboru Sdružení ČESMAD Bohemia Michaelu Havelkovou. „Jakým způsobem se podařilo vyřešit spor mezi IRU a Evropskou hospodářskou komisí OSN ohledně fungování systému TIR, který vyvolaly rozdílné názory obou stran na výši příspěvku IRU a způsob jeho výběru?“ „Rada pro nákladní dopravu a valné shromáždění IRU v listopadu rozhodly, že IRU na financování výkonné rady a sekretariátu TIR EHK OSN převede požadovanou částku 955 tisíc USD. Zároveň však všemi hlasy schválily rezoluci, v níž dopravci trvají na splnění několika požadavků.“ „Můžete obsah rezoluce více přiblížit?“ „IRU požaduje, aby v této oblasti bylo obnoveno partnerství soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP), aby ze strany EHK OSN nedocházelo ke vměšování do vnitřních záležitostí IRU a aby byla opravena zpráva auditorů OSN. V této zprávě bylo chybně uvedeno, že IRU si ponechává určitou část peněz, což je v naprostém rozporu se stávající praxí. K ničemu takovému nikdy nedocházelo ani docházet nebude. IRU takový postup považuje za očerňování a požádala, aby se EHK OSN veřejně omluvila. Členové IRU dále požadují transparentní financování výkonné rady TIR a urychlenou opravu Přílohy 8 v článku 13 Úmluvy TIR, která se této problematiky týká. Trvají zároveň na tom, že návrh budoucího rozpočtu sekretariátu TIR musí odpovídat skutečným nákladům a že vyčleněné prostředky musí sloužit pouze k financování systému TIR. V této souvislosti bych navíc upozornila na skutečnost, že s financováním výkonné rady TIR ze zdrojů IRU se původně počítalo pouze na omezenou dobu zhruba dvou let, než budou zajištěny prostředky z rozpočtu OSN. Podle IRU je také nutné, aby kontrolní systém SafeTIR fungoval v reálném čase a byl připravován projekt Nového počítačového tranzitního systému (NCTS) / TIR. Členové IRU požadují transparentní financování výkonné rady TIR a urychlenou opravu Přílohy 8 v článku 13 Úmluvy TIR Posledním požadavkem je svolání konference Úmluvy TIR, která by schválila všechny změny, jež byly přijaty od roku 1994 ve zkrácené lhůtě. Je zapotřebí, aby se všechny zúčastněné strany jasně vyjádřily, zda s těmito změnami souhlasí.“ „Takže krize je již zažehnána?“ „IRU rezoluci spolu s průvodním dopisem a šekem na 995 tisíc USD v listopadu odeslala EHK OSN. O všech jejích požadavcích se bude dále rokovat. Valného shromáždění IRU se zúčastnil také ředitel odboru cla a daní (TAXUD) Evropské komise Miroslaw Zielinski, který delegáty ujistil o tom, že je i v zájmu Evropské komise, aby nenastal kolaps systému TIR. Komise podle něj podporuje veřejno-privátní partnerství a prostřednictvím TAXUD se bude snažit stanoviska EHK a IRU sblížit.“ „Jak podle vás bude systém TIR fungovat v příštím roce?“ „V příštím roce bude systém TIR určitě fungovat. A vzhledem k tomu, že v roce 2007 se aktivním členem IRU zřejmě stane i Čína, je navíc velice pravděpodobné, že se během příštího roku rozšíří i dále na východ. Co se týče systému České republiky: od ledna – v důsledku přistoupení Rumunska a Bulharska k Evropské unii – očekáváme zhruba čtyřicetiprocentní pokles vydaných karnetů TIR. Letos jich vydáme na 37 tisíc. Příští rok dojde i k přeskupení používaných typů karnetů TIR, neboť se sníží počet karnetů vydaných v Evropě. Jen v Rumunsku se tento pokles bude pohybovat kolem 95 procent. Systém TIR však pro české dopravce, s ohledem na přepravy do Ruska, dalších bývalých států Sovětského svazu a Turecka, zůstane nadále velmi důležitý.“ „Jak se k další spolupráci soukromého a veřejného sektoru v této oblasti staví kompetentní orgány v České republice?“ „Generální ředitelství cel nás ujistilo, že učiní vše pro to, aby tato spolupráce pokračovala i v budoucnu. V poslední době registrujeme snahy o vytvoření nového elektronického záručního systému TIR, který by využívaly a spravovaly celní orgány. České GŘC tento postup odmítá a preferuje pokračovat ve využívání elektronických systémů, které jsou již nyní k dispozici.“ Systém TIR pro české dopravce zůstane nadále velmi důležitý „Tento nový systém by měl nahradit stávající systém SafeTIR?“ „Takové snahy jsou patrné. SafeTIR je spravován IRU a jako kontrolní systém je i součástí Úmluvy TIR. Letos v srpnu vstoupila v platnost nová Příloha č. 10 Úmluvy TIR, která smluvní státy Úmluvy TIR (konkrétně jejich celní orgány) zavazuje k předávání informací o uzavíraných karnetech TIR. Právě v této souvislosti se dnes projevují určité snahy ze strany sekretariátu EHK OSN a některých členských států o vytvoření zcela jiného systému, který by byl zpracováván výlučně celními orgány. Tím by byla úloha záručních sdružení ve stávající podobě zcela vyloučena a záruky by se poskytovaly obdobně, jako je tomu v současném systému NCTS, kde ručí například schválení odesílatelé, schválení příjemci či speditérské organizace.“ Milan Frydryšek

spinner