Sedmimístný tahač Actros zvyšuje efektivitu školení řidičů

Mercedes-Benz

České zastoupení značky Mercedes-Benz má od května k dispozici speciální sedmimístný tahač Actros, který jejímu školicímu středisku umožnil zvýšit efektivitu školení řidičů. Na začátku července jsme se s tímto vozidlem mohli seznámit i my, a to s odborným výkladem školitele řidičů Milana Ureše. Sedmimístný tahač je určen ke školení řidičů firem, které vozidla Actros provozují. Vychází z modelu Actros 2 s kabinou Mega Space a je vybaven některými nadstandardními prvky. Zatímco osaditelnost běžného typu je 1 + 1 a dvě lůžka, do školicího vozidla bylo mezi sedadlo řidiče a spolujezdce nainstalováno sedadlo pro instruktora a zadní lůžko nahradila lavice pro čtyři osoby s bezpečnostními pásy. Tahač je i v této úpravě schválen pro provoz na pozemních komunikacích. Vedle standardní dvoustupňové odlehčovací brzdy je školicí tahač vybaven také třístupňovým retardérem Voith, což umožňuje více šetřit provozní brzdu. Ve vozidle je i asistent jízdního pruhu – kamera, která sleduje, zda se vozidlo drží ve svém jízdním pruhu. V případě, že překročí pravou nebo levou bílou čáru, upozorní asistent řidiče na příslušné straně zvukovým signálem. Ve výbavě je i adaptivní tempomat, který s pomocí radaru udržuje stále stejný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Motor vozidla splňuje emisní limity Euro 5, a to díky systému SCR; součástí vozidla je 90litrová nádrž na AddBlue, která umožňuje ujet na jedno natankování 4500 až šest tisíc kilometrů. Převodovka je šestnáctistupňová EPS. Sedmimístné vozidlo bude využíváno pro školení řidičů jak v České republice, tak i na Slovensku a v Maďarsku.

Styl jízdy je podstatný Podle Milana Ureše existuje mnoho řidičů, kteří jezdí s vozidlem Actros nesprávně a zbytečně tak zvyšují jeho spotřebu. Společnost Daimler-Chrysler Automotive Bohemia, s. r. o., proto nabízí několik druhů školení. V první řadě se jedná o informace, které jsou řidičům sdělovány již při předávání vozidel, případně dodatečně přímo u dopravců. Toto školení trvá půl dne a řidiči se při něm mohou seznámit s faktory, které (pozitivně i negativně) ovlivňují hospodárnost a bezpečnost jízdy. Součástí zaškolení je i demojízda. Vyšší stupeň školení představuje tzv. ekotrénink. Při tomto celodenním školení řidiči projdou nejprve vstupní testovací jízdou s plně naloženou soupravou, po níž následuje teoretická část. Po obědě přichází na řadu demojízda a výstupní jízdní test po stejné trase jako dopoledne. Při testu se měří spotřeba, počet řazení a doba jízdy. Podle Milana Ureše se dosud vždy ukázalo, že při závěrečném testu se neprodloužila doba jízdy a snížil se počet řazení a spotřeba paliva. V současné době však převažují spíše školení prvního typu. O školení na speciálně upraveném tahači projevují podle Milana Ureše zájem jen některé firmy. Význam přípravy řidičů by podle něj ovšem neměl podceňovat žádný dopravce. „V praxi se neustále potvrzuje, že styl jízdy může spotřebu ovlivnit až o 12 procent, a to jak směrem dolů, tak i nahoru,“ řekl. (lan)

spinner