8. července 2011

Náklady na palivo tvoří podle údajů německého svazu nákladní dopravy a logistiky BGL během životnosti vozidla 26 procent jeho celkových nákladů (při pětiletém provozu v dálkové dopravě a ujetí 600 tisíc kilometrů). Jsou ovšem spolu s pořizovacími náklady (9,95 procenta), platbami za údržbu a opravy (11 procent) a personálními náklady (28 procent) také jednou z mála nákladových položek, které mohou dopravci (respektive jejich řidiči) skutečně aktivně ovlivňovat. V České republice je to velmi podobné: i nepatrné snížení průměrné spotřeby může dopravcům přinášet výrazné úspory.
Cest ke snižování spotřeby je několik; jeden z nejmodernějších způsobů založený na využití telematiky a důkladném školení řidičů dopravcům již přes rok nabízí společnost Mercedes-Benz. V dubnu spustila druhou, tentokrát půlroční etapu své Mercedes-Benz Profit Academy, během níž dopravcům v praxi představuje pokročilý telematický systém Fleetboard a širokou nabídku školicích programů značky pro řidiče a vedoucí flotil, to vše s cílem minimalizace spotřeby jejich vozidel.
„Technicky se produkty jednotlivých značek přibližují, rozhodující jsou nyní lepší poprodejní služby,“ komentoval novou iniciativu značky ředitel prodeje užitkových vozidel Mercedes-Benz Karel Kňap.
Fleetboard: neocenitelný pro práci s řidiči
Telematický systém Fleetboard nekontroluje jen pozici vozidla, naprosto přesně sleduje a zaznamenává také veškeré údaje o jeho provozu a technickém stavu. Umožňuje tak nejen komplexní hodnocení celkové kondice vozidla, ale především řidiče a jeho stylu jízdy a výkonnosti. Vedle toho slouží i pro komunikaci za jízdy. Výstupy systému Fleetboard mohou být neocenitelné pro další práci s řidičem. Majitel vozidla si na jejich základě může například jednoduše ověřit, jak předvídavě jeho řidiči jezdí. Přesvědčí se, jestli nejezdí v příliš vysokých otáčkách, jak brzdí a zda dostatečně využívají nezávislé brzdy nebo omezovač. Upozorní jej rovněž na různé aspekty jejich stylu jízdy zvyšující spotřebu. V neposlední řadě také pomáhá identifikovat konkrétní problémy a omezit tak prostoje vozidla.
„Data se z vozidla přenášejí v reálném čase přes satelit a GPRS a jsou tak spolehlivá, že je někteří dopravci používají rovnou jako základ pro zpracovávání mzdové agendy,“ poznamenal Karel Kňap.
Actrosy ve speciální úpravě
Při první etapě iniciativy Mercedes-Benz na prezentacích v osmi dealerstvích přivítal 105 zájemců. Nabídku na čtyřměsíční testovací cyklus s modelem Actros vybaveným jednotkou Fleetboard a odborné školení za cenu 1490 € využilo celkem dvanáct firem. Jako výsledek jim Mercedes-Benz garantoval snížení spotřeby o tři procenta. Po celou dobu testování pro ně pravidelně vyhodnocoval údaje získané z jednotky Fleetboard a zajišťoval individuální poradenství. Součástí nabídky bylo i případné doškolení řidičů.
Během šesti měsíců nynější druhé fáze mají zájemci k dispozici osm mírně upravených vozidel Actros se systémem Fleetboard. Za vstupní poplatek 500 € si některý z nich mohou na tři týdny zapůjčit, aby se přesvědčili o přínosu nové techniky a praktického školení řidičů a mohli dosaženou spotřebu porovnat s již provozovanými vozidly.
Při úpravách osmi vozidel Actros se Mercedes-Benz inspiroval u modelu, který v roce 2008 dosáhl světového rekordu v co nejnižší spotřebě (19,5 litru/100 kilometrů; viz DN 26/08). K mimořádné výbavě patří například čelní kamery nahrazující zrcátka. Narozdíl od rekordmana z Nardo` jsou však vozidla vybavena běžnou kabinou pro dálkovou dopravu (megaspace).
Souboj spotřeby
„Souboj spotřeby“ mezi Actrosem a vlastním vozidlem dopravce začíná zevrubným vyškolením řidiče (případně dvou řidičů) a poté třítýdenním testem, při němž se pravidelné vyhodnocují údaje z jednotky Fleetboard. Za minimální cenu si tak dopravci mohou vyzkoušet nové vozidlo, v praxi prověřit doprovodné služby Fleetboardu a vyškolit řidiče (v případě koupě vozidla jim Mercedes-Benz částku vrátí v dvojnásobné výši ve formě vybraných poprodejních služeb). „V neposlední řadě jim získané know-how může pomoci docílit úspor i u dalších vozidel jejich flotily,“ dodal Karel Kňap.
Celá akce začala v dubnu v Olomouci, během května pokračovala na dalších místech. Celkem Mercedes-Benz očekává účast 40 dopravců a až 60 řidičů. Do finále jejich soutěže v říjnu v Brně z nich postoupí deset nejlepších, pokud splní podmínku minimálního proběhu 2000 kilometrů.
Luboš Spálovský