test

Mercedes-benz Citaro K – městský autobus s ovladatelností minibusu

Kompaktní nízkopodlažní autobus Mercedes-Benz Citaro K se zkráceným rozvorem vhodný do stísněných městských prostor představila v lednu v Praze dopravcům i širší veřejnosti společnost EvoBus Bohemia, s. r. o.

Při zkušebních jízdách jsme si mohli i sami ověřit, že manévrovací schopnosti nové verze citara jsou na vysoké úrovni. Základní koncepce klasického dvanáctimetrového citara s rozvorem zkráceným o 1,5 na 4,4 metru umožnila výrobci dosáhnout poloměru otáčení pouhých 17,24 metru a ovladatelnosti takřka na úrovni běžného minibusu.

Šestistupňová automatická převodovka reaguje lehce a kontinuálně a příjemné je i nastavení režimu zapínání zastávkové brzdy ručním tlačítkem na pravé straně ovládacího panelu – vypíná se automaticky při sešlápnutí plynu. Toto řešení přijde vhod nejen na zastávkách, ale také při čekání například na semaforech nebo v kolonách. Jako jednu z konfigurací lze nastavit i vyřazení rychlosti při zabrzdění.

Vozidlo je vybaveno podobným systémem ovládání dveří cestujícími, jaký se používá v tramvajích. Kneeling, tedy snížení nástupní hrany při zastavení, lze nastavit i tak, že k poklesu dojde automaticky při otevírání dveří.

Celkově můžeme konstatovat, že jízda v běžném pražském provozu z centrály EvoBusu ve Stodůlkách přes Dejvice a Strahov s autobusem byla příjemná, a to jak z pohledu řidiče, tak cestujících.

Doplnění nabídky, nikoli zjednodušená verze

„Krátké citaro představuje rozšíření portfolia naší společnosti. Kratší neznamená menší ani výrazně levnější (vůz má agregáty i výbavu jako každý jiný model této řady). Hlavním cílem, proč přicházíme s tímto modelem, je nabídnout obratnější vozidlo tam, kde je zapotřebí s menším autobusem obsloužit poměrně mnoho cestujících,“ řekl při představení autobusu Andreas Türk z vývojového oddělení společnosti Mercedes-Benz.

Důraz na ekologii

Model Citaro K splňuje nejen nejpřísnější stávající emisní normy EEV, ale je také nositelem ocenění Modrý anděl, které zdůrazňuje šetrnost vozidla k životnímu prostředí. Tu podtrhují také nízká spotřeba, nízká hlučnost vně i uvnitř vozidla a rovněž ekologické výrobní technologie. K těm patří například lakování barvami neobsahujícími těžké kovy a s méně než 130 gramy rozpouštědla na metr čtvereční či absence látek poškozujících ozonovou vrstvu ve výrobě.

Výkonný šestiválec OM hLA

Testovací vozidlo pohání kompaktní naležato umístěný řadový šestiválec OM 906 hLA o objemu 6,4 litru s technologií SCR. Poskytuje výkon 210 kW (286 k) a maximální točivý moment 1120 Nm. Převodovka je šestustupňová automatická ZF HP 502 z řady Ecomat. Do ní je zabudován retardér s obsluhou přes brzdový pedál a pětistupňovou ovládací páku na sloupku řízení. Brzdový systém je standardně vybaven systémy ABS a ASR. Stejně jako u obou dalších modelů řady Citaro je podvozek testovacího autobusu vybaven nezávislým zavěšením kol na přední nápravě a pneumatickým pérováním s elektronicky ovládanou regulací výšky a kneelingem. Tuto regulaci lze využít i v opačném směru, například pro potřeby údržby či při přejíždění překážek.

Prostor pro cestující a pracoviště řidiče

Dveře, interiér a pracoviště řidiče jsou obdobné jako u klasického citara. Dvě kamery umožňují řidiči sledovat prostor pro cestující a účinně tak doplňují elektricky nastavitelná zrcátka. Vozidlo je vybaveno rovněž inteligentním informačním systémem.

Obsaditelnost převáděného vozidla je 25 sedících a 58 stojících cestujících. Jeho celková hmotnost je 18 tun, pohotovostní deset tun.

Dagmar Braunová

www.busportal.cz

www.evobus.cz

spinner