23. června 2005
Začátek června přinesl premiéru nové modelové řady MAN TGL v České republice. Po představení před mezinárodní novinářskou komunitou v Německu se první lehká nákladní vozidla TGL rozjela i po českých silnicích. Nová vozidla ovšem v republice byla již o nějakou dobu dříve – přesně tak dlouho, aby je dokázali nástavbáři připravit pro prezentaci před českým publikem. Pro slavnostní předvedení si pak české zastoupení mnichovské značky vybralo letiště u Hradce Králové. Počin to byl velmi prozíravý, neboť pozvaní zákazníci, obchodní přátelé, partneři, zástupci sdělovacích médií či prostě jen obdivovatelé značky MAN měli dostatek prostoru a nerušeného času k podrobné prohlídce vozidel. Důležitou součástí prezentace byly odborné přednášky, které odhalily cenné detaily nové modelové řady. S perfektně zorganizovaným doprovodným programem, s cyklistickými hvězdami v podobě biketrialové show mistra světa Martina Šimůnka a cyklistických rejů Českého klubu velocipedistů 1880 nebylo vůbec jednoduché zvládnout všechny atrakce. Hlavní hvězdou byla ovšem samozřejmě vozidla MAN TGL, která lákala možností zakusit jízdní pocity přímo za volantem. Ještě než jsme do nich sedli, nechali jsme si vysvětlit celou genezi jejich vývoje.
Plánovaná strategie Přesně jak velí logika a strategie vývoje konstrukce nákladních vozidel, implantovala mnichovská automobilka to nejlepší, co vyvinula pro tahače TGA, i do nejlehčích vozidel. Technologie známá pod souborným názvem Trucknology® zahrnující nejnovější konstrukční postupy, využití elektronických systémů, důslednou aplikaci zákaznických požadavků a ergonomii dvacátého prvního století tak ovládla vozidla hmotnostního segmentu 7,5 až 12 tun. Ambice projektu TGL, který MAN připravoval zhruba čtyři roky při investicích kolem 200 milionů €, lze shrnout do jedné věty: lehký, všestranný, ekonomický, vysoce bezpečný, komfortní a životnímu prostředí příjemný. Konstruktéři do své zodpovědné práce zahrnuli řadu výsledků dlouhodobých pozorování a analýz z mnoha typických provozů lehkých nákladních vozidel. Zaměřili se hlavně na poznatky z rozvážkové služby, využití v komunální sféře, ve stavebnictví a z přepravy zboží na středně dlouhé až dlouhé vzdálenosti. Stoprocentní implantace technologie Trucknology® znamená sto procent ve prospěch zákazníka, říkají zástupci společnosti MAN. Základem je ergonomický design komfortních budek ve třech rozměrech – C (komfort), L (large) a LX (spací). Základem vysokého stupně bezpečnosti provozu vozidla je MAN BrakeMatic, kotoučové brzdy, brzdový asistent, ABS a systém zpětných zrcátek neobsahující prakticky žádný mrtvý úhel – to vše ve standardním vybavení.
S novým srdcem „pod kapotou“ Nový Common Rail motor D08 s maximálním výkonem 110 kW (150 k), 136 kW (180 k) a 154 kW (206 k) ve čtyřválcové verzi a 176 kW (240 k) v šestiválcové verzi má díky vysokému pracovnímu tlaku vstřikování (1600 barů) a třem vstřikům paliva během jednoho pracovního cyklu příznivé výkonové charakteristiky (vysoký točivý moment), měkký chod, bezproblémový hlukový projev, nízké emise a navíc přípravu pro splnění emisních norem Euro 4 a 5. Čtyřválec s maximálním výkonem 154 kW (206 k) je osazen dvěma turbodmychadly, malým a velkým, která jsou schopna poskytovat patřičný tlak v sání v širokém spektru otáček. Na výběr jsou čtyři modely převodových skříní, pětistupňová a šestistupňová manuálně řazená ZF, devítistupňová Eaton (se systémem řazení dvěma „háčky“ nad sebou) a automatizovaná MAN TipMatic. Převodovky ZF a MAN TipMatic lze kombinovat s motory o výkonu 110 kW (150 k) až 154 kW (210 k), devítistupňový Eaton je určen pro 176kW (240k) šestiválec. Modelová řada TGL má díky použití nových konstrukčních materiálů, inovativnímu rámu a ušetřené vlastní hmotnosti výhodu 250 kg užitečné hmotnosti oproti konkurenčním značkám. TGL je vyráběn v sedmi variantách rozvoru od 3050 do 6700 mm pro celkovou délku vozidla až 10 125 mm. Na přání zákazníka je možno vozidla v jakékoli tonáži osadit listovými pery či vzduchovým odpružením na zadní nápravě. Dlouhé intervaly výměny motorového oleje, až 80 tisíc km u provozu na dlouhých tratích, systém recirkulace výfukových plynů EGR a vysoký stupeň použití bezúdržbových konstrukčních skupin (a tedy i menší náročnost na spotřebu mazadel) jsou zárukou nižšího negativního dopadu provozu a údržby TGL na životní prostředí.
Za volantem Protože organizace zkušebních jízd a jejich zabezpečení je u MAN již tradičně na dobré úrovni, mohli jsme se soustředit na co nejlepší prožitek za volantem. K dispozici byla vozidla TGL s valníkovými, skříňovými a sklápěcími nástavbami, vybavená všemi variantami nabízených nových motorů D08 a všemi typy převodovek (kromě automatizované MAN TipMatic – ta bude k dispozici až koncem letošního roku). První nám „padl“ do ruky TGL 10.210 4×2 BB – vozidlo s kabinou C (tedy typ komfort s jedním vstupním schůdkem a vnitřní šířkou 2056 mm), s motorem D0834 LFL42 Doppel-Turbo a šestistupňovou převodov-kou ZF 6 S 850, s listovými pružinami vpředu i vzadu a s koly 235/75 R 17,5”. Náš první dojem byl příznivý – naprosto tichý a pružný chod motoru, velmi dobrý výhled z vozidla umožňující řidiči mít přehled jak o situaci před, tak za vozidlem a kolem jeho pravého boku. Akcelerace na šestý převodový stupeň byla výrazně znatelná – čtyřapůllitrový (4580 cm3) motor se velmi dobře sbíral z nízkých otáček. Již při otáčkách 1200 min-1 je totiž k dispozici točivý moment 800 Nm a jeho maximum – 830 N.m – naskočí při zvýšení o pouhých 200 otáček. Pro okamžité porovnání jsme vyrazili vzápětí s TGL 12.210 4×2 BL s širšími pneumatikami 265/70 R 17,5” a stejným motorem. Přestože šlo o dvanáctitunu (co se celkové hmotnosti týče), pružnost motoru byla prakticky stejná. Zdá se, že s Doppel Turbem sáhli u MAN opravdu do správného šuplíku. Po-dle našeho názoru je dvěstědesítka výhrou v loterii. Je zcela zřejmé, že MAN opět předvedl dokonalou přípravu, a hlavně naslouchal požadavkům zákazníků. I když nepřišel s novou lehkou řadou na trh jako první, zcela jistě dostál své pověsti pečlivého výrobce. V souvislosti s tímto poznáním se velmi těšíme na automatizovanou převodovku TipMatic – ta bude pro náročnou rozvážkovou práci bezpochyby dalším přínosem. Emil Lánský