19. prosince 2011

Letošní rok se vyznačoval nárůstem poptávky po dopravních kapacitách, což se projevilo i oživením zájmu dopravců o obnovu dopravní techniky. O tom, jaký to mělo dopad na trh s přípojnými vozidly, jsme hovořili s jednatelem společnosti EWT, s. r. o., Ing. Michalem Žižákem. EWT se sídlem v Zápech u Brandýsa nad Labem v České republice zastupuje předního německého výrobce návěsů Schmitz Cargobull.
„Jaký byl pro značku Schmitz Cargobull letošní rok v České republice?“
„Již v druhé polovině roku 2010 se v České republice nastartovala průmyslová výroba, především její rozhodující část – automobilový průmysl, a dopravci se této příležitosti okamžitě chytili. To se projevilo i na oživení trhu s nákladními vozidly včetně trhu s návěsy a tento trend pokračoval v podstatě v průběhu celého letošního roku. Zaznamenali jsme dvě silné fáze: první trvala od konce prvního čtvrtletí až do prázdnin, kdy byla poptávka poněkud nižší, druhá začala v září a právě vrcholí. Například říjen byl pro nás z hlediska přihlášené dopravní techniky rekordní za celých posledních 36 měsíců.
Výsledku z dnes již bájných let 2007 a 2008 jsme samozřejmě nedosáhli, ale je třeba si uvědomit, že právě tehdejší přehřátí ekonomiky nás dovedlo do hluboké recese v následujících dvou letech. Prodeje byly tak enormní, že jen těžko mohla všechna nová vozidla najít uplatnění.
V tuto chvíli je však rozhodující, že prodej návěsů letos probíhá velice dobře a jsou i předpoklady pro stabilitu trhu v roce 2012.“
„Jak by se tedy podle vás mohl trh v příštím roce vyvíjet?“
„Poptávka na rok 2012 existuje, ale označil bych ji zatím za opatrnou. Stávající situace nahrává tomu, že dopravci neplánují větší dlouhodobé investice. Zatímco dříve bylo běžné, že si někdo objednal například na dvanáct či čtyřiadvacet měsíců větší počet vozidel, která pak postupně odebíral, nyní raději každý nakupuje postupně třikrát za rok menší počet vozidel.“
„Při prodej vozidel hraje stále větší roli nejen kvalita výrobků, ale také dalších návazných služeb…“
„Tímto směrem jde i Schmitz Cargobull, který dopravcům mimo jiné za nízký poplatek nabízí ke svým vozidlům na území celé Evropy asistenční službu. Ihned po uvedení na trh v roce 2009 se tato služba setkala s velice příznivou odezvou a dnes již představuje pro naše prodejce dobrý obchodní argument. Řada klientů si tuto službu objednává a je s ní spokojena.“
„Jaká je pozice značky Schmitz Cargobull v jednotlivých zemích?“
„Rozložení tržních podílů Schmitz Cargobull je velice zajímavé. Největším trhem zůstává nadále Německo, které generuje 35 procent jeho obratu. Hned na druhém místě je pak střední Evropa s 13,5 procenta obratu. Do tohoto regionu zahrnujeme Českou republiku, Slovensko, Polsko a Maďarsko. Dalšími dominantními trhy jsou Skandinávie a východní Evropa. Naopak například dnes v souvislosti s problémy v eurozóně zmiňovaná Itálie představuje pro Schmitz Cargobull jen asi tři procenta obratu, takže případné otřesy na tomto trhu by na nás neměly mít velký dopad.“
„Již delší dobu se vede bouřlivá diskuse o tom, zda povolit provoz obřích souprav, jež Schmitz Cargobull rovněž vyrábí…“
„Letos v tomto směru došlo k malé revoluci i v České republice. Se společností Tesco se nám podařilo dohodnout na používání prodloužených návěsů o délce 14,5 metru. Je jich zatím pět a na jejich provoz byla udělena výjimka. Byly přihlášeny do provozu v září a nyní se těšíme na první vyhodnocení po třech měsících, do něhož se promítne i silný předvánoční trh. Jsem opravdu zvědav, jaké bude mít Tesco s těmito vozidly zkušenosti, protože distribuce zboží po České republice stále sílí a hlavní část potravin jde právě přes velké obchodní řetězce. Jejich obchody jsou navíc koncipovány tak, že mohou být zaváženy velkými návěsy. Věříme, že se jedná o produkt, který v dalších letech najde velké uplatnění.“
„Připravujete pro vaše zákazníky nějakou novinku?“
„Schmitz Cargobull již delší dobu nabízí například aerodynamické zakrytování návěsu. S příchodem nového tahače Mercedes-Benz Actros toto téma vystupuje opět do popředí, protože nový actros se vedle velkého komfortu pro řidiče vyznačuje především vysoce hospodárným provozem a nízkou spotřebou. Dovedu si proto představit, že v příštím roce představíme předváděcí soupravu nového actrosu s návěsem, který bude mít aerodynamické zakrytování. Taková souprava bude zajímavá především při provozu na delších trasách, při jízdě po dálnicích konstantní rychlostí, kde má aerodynamika větší vliv.“
„V souvislosti s opravami na D1 se hovořilo o tom, že část nákladní dopravy by se dala převést na železnici. Jaký je váš názor na využití kombinované dopravy v tomto případě?
„Často se s dopravci skutečně seriózně bavím o tom, co se bude dít, až se dálnice D1 stane parkovištěm. Všichni jsme viděli, co dokázala její rekonstrukce v Mirošovicích, která kolem 28. října prakticky zablokovala výjezd z Prahy. V tuto chvíli si vůbec nedovedu představit, co by se stalo, kdyby se začaly opravovat i další úseky.
Jistě, populistická teorie o převážení vlaky se na první pohled jeví jako zajímavá myšlenka. Pokud by mělo jít jen o jakési překlenutí mezi Brnem a Prahou, jednalo by se nepochybně o přepravu celých silničních souprav, tedy o vlaky Ro-La, které jezdily například z Lovosic do Drážďan a dodnes jezdí v Rakousku. Ovšem nevím, zda v Praze existuje nějaké vhodné nádraží. A pokud by snad kamiony kvůli cestě do Brna musely jet nejdřív do Lovosic, to si vůbec nedovedu přestavit. Stejně tak nevím, jestli je vhodné nádraží v Brně či jeho okolí. Využití kombinované dopravy při rekonstrukci naší páteřní dálnice proto pokládám za sice zajímavou úvahu, ale v tuto chvíli opravdu pouze za úvahu.“
„Vaše firma je jedním z tradičních vystavovatelů na brněnském veletrhu Autotec. Jaký podle vás bude nadcházející ročník?“
„O Autotecu 2012 se bavíme s kolegy od tahačů i návěsů a většina z nás je toho názoru, že ho nepotřebujeme. Možná jedním z důvodů, proč ho nepotřebujeme, je, že od Brněnských veletrhů a výstav nedostáváme dostatečné nabídky. Jejich aktivita je prakticky nulová.
Můžeme si skutečně hrát na to, že Autotec nepotřebujeme, protože si můžeme zajet podívat se na veletrhy do Mnichova či do Hannoveru. To určitě ano, je tam nespočet vystavovatelů, řada novinek a mnoho firem se na tyto veletrhy koncentruje, protože jsou opravdu důležité, stejně jako celá německá ekonomika.
Ale přesto mi připadá, jako bychom tak ztráceli něco jako součást národní identity, a to navíc velice laciným způsobem. Bohužel, ať se mi to líbí nebo ne, BVV dělají vše pro to, aby se tak skutečně stalo. Například za celý letošní rok jsem ani jednou nezažil, že by mi BVV představily nějaký zajímavý koncept, který by mě přiměl, abych o účasti na veletrhu začal vážně uvažovat. Mohl by se jmenovat například Jak hospodárně vystavovat a mohl by zahrnovat vše, co je nám pořadatel schopen nabídnout – třeba nějaké balíčky služeb včetně ubytování. Výstavnictví totiž není jen o pronájmu a hodnotě výstavní plochy, ale také o tom, kolik vystavovatele stojí stánek, ubytování celého týmu a tak dále.
Takže na jednu stranu jdu samozřejmě s proudem, který říká Autotecu ne, protože tam nebudu stát s návěsem sám, ale na druhé straně je mi to líto. Přece jenom to byla určitá společenská událost, výstava měla svou prestiž a v minulosti se profilovala velice dobře.“
Milan Frydryšek www.ewt.cz