Činnost celníků komplikují rozdílné výklady zákonů

Karel Šimák (Generální ředitelství cel) pro DN

Celní správa získala v posledních letech vedle svých „tradičních“ kompetencí také některé nové kontrolní činnosti v silniční dopravě. Jak v rozhovoru pro Dopravní noviny uvedl ředitel odboru dohledu Generálního ředitelství cel Karel Šimák, celníkům při jejich výkonu vadí nejasný výklad zákonů, kvůli kterému občas dochází ke zbytečným střetům mezi nimi a řidiči či dopravci. „Jaké pravomoci má celní správa vůči dopravcům, a hlavně řidičům kamionů?“ „Celní úřady ve smyslu § 40 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, mají postavení orgánu státní správy. V rámci těchto zmocnění se zabývají kontrolním vážením nákladních aut, kontrolováním zákonných přestávek ve smyslu dohody AETR a kontrolou přepravy nebezpečných látek na základě mezinárodní úmluvy ADR. Vedle toho nám nyní přibyly kontrolní činnosti v oblasti elektronického mýtného. Celní správa má právo kontrolovat novým způsobem zpoplatněná vozidla, zda mají funkční palubní jednotku, zda jsou zaregistrována v systému a zda mají správně zadané údaje do palubní jednotky. Pokud tomu tak není, mohou celníci udělovat sankce.“ „Je možné po pár týdnech hodnotit systém elektronického mýtného? Jaké mají celníci zatím zkušenosti?“ „Na to, že se celý provoz systému rozjel za minutu dvanáct, probíhá výběr mýtného podle dostupných informací od dodavatele systému velice dobře. Celní správa však nemá se samotným výběrem mýtného nic společného, provádí pouze kontrolu dodržování zákona. Z naší statistiky vyplývá, že do konce ledna jsme zjistili 1986 případů porušení předpisů a uložili blokové pokuty v celkové výši 2,58 milionu Kč. Určitá část přestupků v oblasti placení mýtného je ještě ve správním řízení. To jsou případy, kdy řidič odmítl zaplatit pokutu, protože nesouhlasil s kvalifikováním přestupku, nebo kdy se porušení dopustila právnická či podnikající fyzická osoba.“ „Jak ovlivnilo přípravu celní správy na kontrolu mýtného to, že jste například potřebná vozidla dostali až opravdu na poslední chvíli?“ „To nám situaci ztížilo stejně, jako nám ji ztěžuje nejasná situace se startem druhé etapy zpoplatnění komunikací. V současné době nevíme, zda bude druhá etapa spuštěna k 1. červenci nebo někdy později, jaké úkoly bude mít v druhé etapě celní správa a jaký systém v ní vlastně bude zaveden. Kontrolní auta v první etapě jsme obdrželi opravdu až těsně před koncem roku, takže jsme neměli možnost naučit se s nimi jezdit a zacházet a obsluhovat techniku. To vše se nyní řeší za provozu.“ „Museli jste do celní správy kvůli novým povinnostem nabírat nové lidi, nebo to zvládáte se současným počtem?“ „Z většiny to celní správa zvládla ze svých vlastních zdrojů.“ „Daří se celníkům zachycovat všechny hříšníky, které odhalí elektronický systém?“ „To určitě ne, a hlavně systém není rozhodně postavený na tom, že musíme porušitele zákona chytit teď hned. My sice provádíme kontroly prostřednictvím mobilních jednotek, ale zároveň můžeme porušitele postihnout při následném vjezdu na zpoplatněné úseky. Data zůstávají uložena, my je vidíme, a pokud se například cizí kamion vrátí na území ČR, jsme schopni ho postihnout dodatečně.“ „Čím argumentují ti, kteří nemají funkční palubní jednotku?“ „Většinou tím, že při vjezdu na placený úsek neměli možnost si ji pořídit, případně že je dopravce palubními jednotkami nevybavil. Obvykle se totiž jedná o zaměstnance nějaké firmy, pak je to otázka následujícího správního řízení s provozovatelem vozidla.“ „Jaký je podíl zahraničních řidičů mezi těmi, kteří jednotku nemají nebo jim nefunguje?“ „Přesnou statistiku nemáme, protože systém zachycuje všechna vozidla bez rozdílu toho, odkud pocházejí. Podíl zaregistrovaných českých dopravců na celkových registracích do systému je zhruba 60 procent. Vysoký je také podíl slovenských dopravců a na třetím místě jsou polští dopravci. Národnostní složení porušitelů však neznáme, takovou statistiku si nevedeme.“ „Jakou nejvyšší pokutu mohou celníci udělit na místě, případně ve správním řízení, pokud kamion nemá funkční jednotku? Jak vysoké pokuty zatím průměrně udělujete?“ „V blokovém řízení je pokuta ve většině případů do jednoho tisíce, maximálně pak do pěti tisíc Kč, ve správním řízení je pak možné udělit pokutu až do výše půl milionu Kč. Zatím většinou udělujeme pokuty do tisíce Kč.“ „Pokud je řidič přistižen, že nemá palubní jednotku, mohou mu celníci zabránit v další jízdě po zpoplatněné komunikaci?“ „Současná právní úprava nás k tomuto neopravňuje. Osobně se však domnívám, a mé informace tomu nasvědčují, že bude připravena nová úprava, která bude nedostatky v zákonné úpravě řešit. Systém by měl fungovat lépe než dnes i z hlediska vynutitelnosti práva. Ale je pravda, že distribuční místa dnes fungují relativně dobře, i když stále ještě existují místa, kde není možné palubní jednotku pořídit hned na začátku placeného úseku. Tyto a jiné problémy řešíme s provozovatelem mýtného systému, Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky, které je naším nejbližším partnerem.“ „Setkávají se celníci při kontrolách se snahou nějakým způsobem znemožnit funkčnost palubní jednotky? Hovořilo se například o nástřicích na sklo a podobně…“ „Já tyto informace, které byly prezentovány v médiích, nemám. Žádná taková konkrétní zjištění jsme prostě neučinili.“ „Bude letos celní správa pokračovat v namátkových kontrolách hmotnosti nákladních vozidel?“ „Určitě ano. To jsou věci, které probíhají kontinuálně ve spolupráci s dalšími kompetentními orgány.“ „Kolik máte momentálně k dis-pozici vážních zařízení?“ „Máme dva druhy vah. Stacionární jsou umístěny na některých hraničních přechodech a v jednotlivých krajích máme vedle nich také čtrnáct mobilních souprav.“ „Daří se snižovat počet přetížených vozidel, když je tolik namátkových kontrol?“ „Jsem přesvědčen o tom, že daří.“ „Velkým problémem pro instalaci zejména mobilních vah byl loni nedostatek vhodných míst na vážení. Jak to vypadá letos?“ „S odstavnými plochami nejen pro kontrolní vážení je situace opravdu velice špatná. Jejich množství a kvalita je naprosto nevyhovující. Problémy s tím má podle našich informací i Policie ČR. O řešení této situace jsme požádali ministerstvo dopravy, ale zatím nebylo nalezeno vyhovující řešení. S odstavnými plochami na dálnicích a rychlostních komunikacích je situace velmi špatná, ale na silnicích I. třídy, které by měly být zpoplatněny v druhé etapě, je naprosto katastrofální. Na nich prakticky vůbec neexistují a kontrolování kamionů je složité a rizikové pro obě strany.“ „Má celní správa dostatek kompetencí v této oblasti, mohou celníci odstavovat přetížené kamiony?“ „Úprava problematiky kontrolního vážení není v současných zákonech optimálně řešena. Existuje řada nejasností, dochází k názorovým střetům mezi námi jako kontrolním orgánem a dopravci. Několikrát jsme na nedostatky upozorňovali ministerstvo dopravy, chtěli bychom je co nejrychleji odstranit. Dovedu si představit, že by celníci mohli odstavovat přetížené kamiony, ale na druhou stranu nyní probíhají diskuse o tom, zda je celní správa vůbec tím správným orgánem, který by měl vykonávat kontrolu například právě hmotnosti nákladních vozidel v celém rozsahu.“ „Jaká by tedy měla být optimální úprava legislativy?“ „Na to se špatně odpovídá. Optimální představa hovoří o tom, aby výklad a vynutitelnost práva byly jednoduché a zcela jednoznačné. Pokud někde existují výkladové rozpory, bude vždycky docházet ke střetům a snaze zákon obcházet.“ S odstavnými plochami nejen pro kontrolní vážení je situace opravdu velice špatná „Máte nějaké účinné nástroje na zahraniční řidiče, kteří dostanou pokutu a řeknou prostě, že nemají peníze?“ „Toto je opravdu specifická otázka. Celní správa vymáhá nejen své pohledávky, ale také pohledávky jiných státních orgánů a organizací. V mezinárodním styku je to vymáhání sice nikoliv nereálné, ale výrazně náročnější.“ „Měla by mít celní správa obecně vůči dopravcům a řidičům větší pravomoci?“ „Já si to nemyslím. Celní správa tady není od toho, aby v nějakém nadměrném rozsahu suplovala kompetence jiných orgánů. Rozhodně si nemyslím, že by v této oblasti měla své kompetence rozšiřovat.“

Tomáš Johánek

spinner