3. prosince 2010

Ministr dopravy Vít Bárta považuje nabídku společnosti Kapsch na rozšíření mýtného na silnice I. třídy za velmi kvalitní a zajímavou. Ministr to v polovině listopadu bez dalších podrobnosti řekl senátorům z podvýboru pro dopravu poté, co se Kapsch na začátku listopadu dostal do sporu se slovenskou konkurenční společností SkyToll. Kapsch ji kritizoval za to, že její nabídka na rozšíření mýta je nereálná a neúplná. SkyToll naopak tvrdí, že českému státu nabízí výrazně levnější řešení než Kapsch.
Ministerstvo dopravy má připraveny varianty zpoplatnění některých silnic I. třídy pro nákladní vozidla od poloviny příštího roku.
„Já jsem jednal s Kapschem a tak jako s každým dodavatelem jsem řekl: buďto budeme ve shodě a chci velké slevy, anebo budeme válčit za cenu nějakých řešení,“ uvedl Vít Bárta. „Kapsch přišel z mého pohledu s velmi kvalitní a zajímavou nabídkou, která reagovala na poptávku, kterou slyším já od prvního dne, co jsem ve svém úřadu: rozšířit mýtné na další komunikace, především první třídy,“ řekl.
Ministerstvo dopravy požádalo Kapsch jako stávajícího provozovatele, aby zpracoval dvě varianty zpoplatnění 2500 kilometrů. Podle Kapsche je na tuto vzdálenost mikrovlnná technologie levnější než satelit.
Již dříve ministerstvo oslovilo také všechny relevantní firmy, aby předložily své předběžné nabídky na satelitní zpoplatnění rovnou 5500 kilometrů silnic první třídy a až 3600 kilometrů „dvojek“ a „trojek“. Podle Víta Bárty šlo o deset zájemců.
Výběrové řízení zatím vypsáno nebylo
Ministr zdůraznil, že nejde o výběrové řízení. Ministerstvo si podle něj nyní potřebuje ověřit, zda cena hybridního zpoplatnění, tedy kombinace satelitního a mikrovlnného mýta, je v maximálním měřítku dohodnutém s kraji ekonomicky reálná. Dokud ministerstvo nedospěje ke strategickému rozhodnutí, zda a v jaké míře mýto rozšířit na další silnice I. třídy, případně dalších tříd, a zda přitom používat satelitní nebo mikrovlnný systém, nemá podle Víta Bárty smysl začít připravovat tzv. PPP projekty.
Mýtné se v České republice zatím vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy mikrovlnnou technologií Kapsche, která si žádá výstavbu ocelových mýtných bran. „Co se týká dalšího rozšíření, zůstává ve hře stále jakákoliv z variant,“ řekl již dříve mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Definitivní rozhodnutí o směřování mýtného systému hodlá ministerstvo dopravy učinit do konce roku.
SkyToll: rozšíření mýtného může být levnější
Společnost SkyToll je schopna zajistit zpoplatnění 5500 kilometrů silnic I. třídy a 3600 kilometrů silnic II. a III. třídy za 3,6 miliardy Kč, oznámil v první polovině listopadu na tiskové konferenci v Praze ředitel SkyToll Matej Okáli. Konkurenční Kapsch podle něj nabízí rozšíření elektronického mýtného v České republice na 2500 kilometrů silnic I. třídy za 4,8 miliardy Kč.
Slovenské řešení je podle Mateje Okáliho výhodnější i z mnoha dalších důvodů. SkyToll například garantuje efektivitu výběru mýtného na zpoplatněných komunikacích přesahující 98,8 procenta a nabízí palubní jednotku, která dokáže komunikovat i s dalšími systémy. To je v souladu s rozhodnutím Evropské komise o naplnění tzv. evropské mýtné služby, jejímž cílem je umožnit dopravcům jezdit v Evropě s jednou palubní jednotkou a platit veškeré mýtné prostřednictvím jedné faktury.
Možnost bezproblémového rozšíření elektronického mýtného systému pomocí satelitní, respektive hybridní technologie, umožňuje podle Mateje Okáliho nahradit existující mikrovlnné řešení ještě před rokem 2017.
Satelit umožňuje spravedlivější zpoplatnění
Za další přednosti satelitního systému Matej Okáli označil to, že umožňuje zpoplatňovat vozidla přesně podle ujeté vzdálenosti bez ohledu na délku úseku, nikoli podle toho, kde se zrovna nachází mýtná brána. Z toho vyplývá i další výhoda satelitního systému – snadné, rychlé a levné rozšíření bez nutnosti budovat další infrastrukturu, řekl.
SkyToll provozuje od letošního roku mýtný systém na Slovensku.
Kapsch výhrady odmítá
Rozdíly v cenách ředitel společnosti Kapsch Karel Feix připisuje obecnému zadání z ministerstva a čísla společnosti SkyToll popírá. Tvrdí také, že účinnost na Slovensku ani nelze pořádně změřit, neboť nejsou povinné elektronické palubní jednotky pro kamiony a údajně tak neexistuje řádná kontrola placení mýtného. Obě firmy si navzájem předhazují i délky kolon kamionů, které se po spuštění systémů tvořily na hranicích.
(čtk/lan)