„Bloková výjimka zkvalitnila práci značkových i neznačkových servisů“

Jiří Sýkora (SISA) pro DN

k náhradním dílům a technickým informacím souvisejícím s jejich činností. O tom, jaký dopad měla bloková výjimka na činnost českých servisů a na trh s náhradními díly, jsme hovořili s prezidentem Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) Jiřím Sýkorou. „Jaké jsou zkušenosti s existencí blokové výjimky po zhruba roce a půl její platnosti v České republice?“ „Bloková výjimka bezesporu zlepšila pozici neznačkových i značkových autoservisů na trhu. Značkové servisy dostaly možnost nakupovat náhradní díly od nezávislých distributorů. Tomuto trendu jednoznačně odpovídá zvýšení celkového obratu těchto distributorů. Odpůrci blokové výjimky sice stále tvrdí, že norma kromě možnosti prodejů více značek u jednoho prodejce nikomu nic nepřináší, ale již dnes je vidět, že i autorizovaným servisům se rozšířilo pole působnosti. Vzhledem k možnosti servisování většího počtu značek a díky kvalitnímu vybavení mohou nyní nabízet služby pro širší klientelu. Došlo tak zároveň ke zvýšení konkurence, k pozitivnímu tlaku na ceny, ke zvýšení kvality nabízených služeb. A to vše v konečném důsledku vede ke zvýšení spokojenosti zákazníků.“ „Můžete přiblížit termín bloková výjimka v oblasti autoopravárenství?“ „Bloková výjimka umožňuje, aby autorizované servisy nakupovaly a používaly originální náhradní díly a díly srovnatelné kvality od třetích osob, aniž by je kdokoli omezoval. Závazek autorizovaného servisu používat pro běžnou údržbu a opravy motorových vozidel pouze originální díly dodávané výrobcem vozidla by byl jejím závažným porušením. Za porušení blokové výjimky se nepovažuje povinnost používat náhradní díly určité značky do výše 30 procent nákupu konkurenčních náhradních dílů autorizovaného servisu a také případy použití dílů pro svolávací akce, servis zdarma a záruční opravy. Autorizované servisy mohou také prodávat náhradní díly dalším subjektům – autoservisům, které je používají při opravách a údržbě vozidel.“ „Jak se bloková výjimka projevila na práci neautorizovaných servisů?“ „Ty získaly na blokové výjimce asi nejvíce. Především se jim otevřel přístup k technickým informacím (patří k tomu například i možnosti získání speciálních nástrojů, diagnostiky, technických dat, ale i specializovaná školení pro servisy). Možnosti získání a použití originálních i neoriginálních dílů pro opravy zase rozšířily nabídku těchto opraven. To vše pak ruku v ruce opět pozitivně působí ve vztahu k zákazníkům. Díky tomu, že bloková výjimka umožnila také oddělení prodeje vozidel a jejich servisování, rozšířila se i nabídka servisů vozidel pro nezávislé opravny, které mohou přejímat práci od prodejců či kooperovat se značkovými servisy. Neznačkové servisy se také mohou specializovat na určité značky. Vše pomáhá i rychloservisům a řetězcům rychloopraven.“ Za porušení blokové výjimky se nepovažuje povinnost používat náhradní díly určité značky do výše 30 procent nákupu konkurenčních náhradních dílů autorizovaného servisu „A jaké jsou výhody pro samotného spotřebitele?“ „Pokud se na blokovou výjimku podíváme ze strany přínosu pro spotřebitele, je třeba vyzdvihnout pozitivní vliv blokové výjimky na ceny, kde v současnosti dochází k jejich sbližování. Pokud je zákazník o blokové výjimce informován, může využít všech jejích výhod. Jedná se především o svobodnou volbu místa pro servisování vozidla. Zákazník si může vybrat podle své svobodné vůle, zda chce své vozidlo nechat opravovat ve značkovém nebo neznačkovém servisu. Zákazník má také právo na volbu náhradního dílu – může si určit, jaký díl bude při opravě použit. Tím opět dochází k tlaku na cenové relace a zkvalitnění služeb.“ „Jedním z pravidel blokové výjimky je možnost používání náhradních dílů stejné kvality, jako mají náhradní díly přímo dodávané výrobcem vozidla. Jak se takový díl pozná?“ „Možnost používat náhradní díly stejné kvality zde byla již před blokovou výjimkou z roku 2002, respektive z roku 2004. Rozdíl je v tom, že nyní mohou tyto díly po-užívat autorizované servisy, což bylo dříve tabu. Za díly originální se po-dle blokové výjimky považují též díly od výrobce dílu, který je dodává výrobci vozidla, a též díly, které jsou vyráběny podle výrobních specifikací schválených výrobcem vozidla. Kvalitativně rovnocenné díly jsou takové díly, u nichž je výrobce schopen kdykoli prokázat, že díl odpovídá kvalitě příslušných odpovídajících komponentů motorových vozidel. Je na výrobci náhradních dílů, aby takové prohlášení vydal a seznámil s ním uživatele, a to buď na obalu výrobku, nebo na přiloženém papíru, nebo publikováním na internetu.“ „Jak se liší originální náhradní díl a díl srovnatelné kvality?“ „Jestliže má splňovat podmínky stanovené v blokové výjimce, pak by rozdíl byl pouze v označení a logu výrobce. Podle blokové výjimky máme tři kategorie originálních dílů. Originální díl 1. kategorie je díl, který nese označení výrobce motorového vozidla. Originální díl 2. kategorie, který vyrábí výrobce komponentu, může již nést značku výrobce, je vyráběn na stejné výrobní lince a je dodáván jak do prvovýroby, tak pro náhradní spotřebu. Originální díly 3. kategorie jsou vyráběny podle výrobních norem specifikací poskytnutých výrobcem motorového vozidla.“ „Jak se prokazuje kvalita náhradních dílů srovnatelné kvality? Kdo může posoudit, zda je opravdu daný díl stejně kvalitní jako originál?“ „Prohlášení o kvalitě je povinen vydat výrobce dílu. Takové prohlášení může být vytištěno na obalu výrobku nebo na přiloženém listu anebo publikované na internetu. Záleží na výrobci náhradních dílů, pro jaký způsob se rozhodne. Záleží též na výrobcích náhradních dílů, zda se rozhodnou vydat sami rovněž certifikáty anebo učiní další kroky a odkáží na certifikaci provedenou nezávislým orgánem, například zkušebním ústavem či jinou certifikační organizací. Osvědčení vydané nezávislým orgánem však není podmínkou pro klasifikaci náhradních dílů jakožto originálních náhradních dílů.“ „Jaký vliv na záruku motorového vozidla má používání originálních dílů a dílů stejné kvality?“ „Pokud by záruka výrobce vozidla vyžadovala, aby autorizovaný servis nebo nezávislý servis používal pro běžné opravy a údržbu v záruční době výhradně náhradní díly jím dodané, bylo by to zásadní omezení po-dle čl. 4 odst. 1 písm. k) a na prodejní systém výrobce by se již nevztahovalo nařízení č. 1400/2002 ES. Za porušení blokové výjimky se nepovažuje to, že autoopravna používá OES pro svolávací akce, servis zdarma a záruční opravy. V těchto případech se připouští, aby servisy používaly díly doporučené výrobcem vozidla. Pokud servis a opravy nejsou poskytovány zdarma a zákazník je musí hradit, pak platí, že si může vybrat náhradní díly, respektive nemusí použít díly dodávané výrobcem vozidla.“ „Setkáváte se ve své praxi s problémy toho typu, že výrobce vozidla prostě neuzná závadu způsobenou použitím ,neoriginálního‘ dílu?“ „Nesetkáváme, ale pro uplatnění reklamace za nekvalitně provedenou servisní práci stejně jako za nekvalitní náhradní díly platí obecné občanskoprávní předpisy.“ „Jedním z problémů, které SISA musí řešit, je výroba plagiátů nebo kopií originálních dílů. Je to častý problém a lze vůbec rozeznat plagiát od originálu?“ „Tento jev není v oblasti náhradních dílů zatím příliš rozšířen. Naše asociace má zájem, aby na trhu s náhradními díly byly pouze kvalitní náhradní díly. Proto spolupracujeme s příslušnými orgány státní správy – v tomto případě s Celní správou a s Českou obchodní inspekcí.“ „Dostávají se už i na český trh kopie z Asie?“ „Posoudit, zda se jedná o kopii nebo zda výrobek pochází od renomovaného výrobce dílů či komponentu, není tak jednoduché, protože jak jistě víte, řada výrobců dílů přesunula své výrobní kapacity do Číny. V případech, že by se jednalo skutečně o padělky či nedovolené napodobeniny, musí zde sehrát svou úlohu celní orgány, případně Česká obchodní inspekce. Ale jejich úloha není příliš snadná ani záviděníhodná. Pro svou práci potřebují dostatek informací o produktu, a to ve velmi krátkém čase.“ „Jaký důraz by měl motorista klást na cenu náhradního dílu?“ „Motorista by měl především vědět, že bloková výjimka mu dává daleko větší možnosti než dříve. Pravidla zakotvená v blokové výjimce byla přijata v zájmu spotřebitele. Je třeba, aby byl patřičně informován o svých právech a aby svého práva – tedy svobodně se rozhodnout, kde nechá svůj automobil opravit, s jakými náhradními díly a v jaké cenové relaci – využíval. Pokud zákazníci svých práv nebudou využívat, pak bude platit to, co tvrdí kritici blokové výjimky – že totiž bloková výjimka nic nepřinesla a nic nezměnila. Obecně platí pravidlo, že čím více a lépe bude zákazník informován, tím spíše může využít dané možnosti ve svůj prospěch.“ „Jak se bloková výjimka projevila na konkurenci servisů na českém trhu? Změnilo se nějak fungování českých servisů?“ „Rozhodně se posílilo konkurenční prostředí. Bloková výjimka přispěla k rozšíření nabídky kvalitnějších služeb a servisy se musí více snažit přilákat klienty. Dopad blokové výjimky je evidentní i v cenové politice jednotlivých operátorů na trhu. Pokud jde o autorizované servisy, právo odebírat náhradní díly též od nezávislých distributorů jim umožňuje servisovat i starší motorová vozidla za použití právě těchto levnějších dílů shodné kvality; mohou opravovat i jiné značky, a mohou tudíž vícevyužívatná­ročnouservisní techniku, kterou mají k dispozici. Ve srovnání s předchozí-mi léty byl zaznamenán nárůst odběru těchto dílů od nezávislých distributorů.“ Bloková výjimka přispěla k rozšíření nabídky kvalitnějších služeb a servisy se musí více snažit přilákat klienty „Snížily se po zavedení blokové výjimky ceny náhradních dílů či servisních prací?“ „Konkurenční prostředí stlačuje ceny náhradních dílů – na trhu je přetlak nabídky náhradních dílů, výrobci automobilů upravili nově složky marží pro obchod s náhradními díly a lze říci, že zuří cenová válka.“ „Setkáváte se ve své praxi s tím, že by si servisy stěžovaly na porušování blokové výjimky?“ „Není důvod, aby si servisy na blokovou výjimku stěžovaly. Naopak stále více servisů uvádí na svých internetových stránkách, že využívá výhod, které jim poskytuje bloková výjimka, a tím nabízí zákazníkům vyšší kvalitu oprav a služeb.“ „Jaké problémy jste museli v souvislosti s blokovou výjimkou řešit?“ „Například na jaře loňského roku se SISA a někteří její členové potýkali s problémy, které vznikaly z nesprávného pochopení blokové výjimky. Jednalo se například o zamezování přístupu k technickým informacím od některých subjektů. Objevily se také problémy vyplývající z nesprávného pochopení výjimky na straně dodavatelů dílů, když některé obchodní společnosti vydávaly například prohlášení o kvalitě dílů. Toto prohlášení je však povinen vydat pouze výrobce, a to předepsaným způsobem.“ „Co momentálně nejvíce trápí členy sdružení SISA?“ „Největším nešvarem jsou případy ,nekalosoutěžního‘ jednání. Spolupracujeme v této věci s orgány státní správy, zejména s Ministerstvem dopravy ČR, jakož i s dalšími asociacemi, které v autobranži působí. Pokud vycházíme z plánu aktivit na rok 2006, hodláme se letos zabývat vedle již zmíněných problémů například také problematikou schvalování technické způsobilosti výbavy vozidel, prodejem autodílů na vrakovištích, problematikou STK a kvalitou kontrol, opravárenskou doložkou, novými emisními limity pro autolakovny, elektronizací automobilů a vlivem na aftermarket a analyzátory jako stanovenými měřidly.“ Tomáš Johánek

spinner