1. dubna 2011

Společnost JAPO – autodoprava, s. r. o., ze Střelic u Brna slaví letos dvacáté výročí svého založení. Její vozový park se od roku 1991 rozrostl z jedné avie na 118 moderních vozidel, která lze potkat po celé Evropě, především v Itálii a Švýcarsku. Těžiště její činnosti v současnosti představuje sběrná služba a doprava zásilek o hmotnosti od jednoho kilogramu do 24 tun.
Firmu založil v roce 1991 Josef Janulík, otec současného jednatele Igora Janulíka, který začal podnikat ve vnitrostátní dopravě s jednou avií. „Postupně jsme přikupovali další vozidla, a když jsme jich měli kolem deseti, začali jsme podnikat i v mezinárodní kamionové dopravě. V současné době jezdíme po celé Evropě, ale nejvíce se specializujeme na Itálii a Švýcarsko, kde máme denní pokrytí. Například v Itálii máme týdně na devadesát vozidel. V České republice nám jezdí jen zhruba pět až sedm vozů,“ řekl Igor Janulík.
Vozový park firmy dnes stojí na značce DAF a zhruba tři čtvrtiny vozidel splňují emisní normu Euro 5; vozidla zakoupená letos již budou mít motory EEV. Avie jsou ve flotile dopravce již jen dvě, ale k dispozici má i dvě dodávky. Mezi přípojnými vozidly převažují plachtové návěsy a přívěsy Schmitz Cargobull.
Vlastní zázemí v Popůvkách
Společnost vlastní areál o rozloze 30 tisíc m2 v blízkých Popůvkách u Brna. Provozuje v něm pro vlastní účely servis, sklad s regálovým systémem a vysokozdvižnými vozíky, myčku pro nákladní vozidla a veřejnou čerpací stanici s nonstop provozem.
„Servis je vybaven válcovou brzdovou stolicí, diagnostikou, montážní jámou i veškerým potřebným nářadím. Jeho nepřetržitý provoz zajišťuje sedmnáct mechaniků. Pro případ poruchy v zahraničí máme i výjezdní servisní vozidlo,“ uvedl Igor Janulík.
Na konci února zahájila JAPO – autodoprava v Popůvkách výstavbu nového servisu, který bude sloužit i širší veřejnosti. Jeho dokončení včetně zprovoznění olejového hospodářství a vybavení technologiemi je naplánováno na konec letošního roku. V další fázi, v závislosti na vývoji ekonomické situace, pak společnost v areálu počítá i s výstavbou nového skladu s kapacitou osm tisíc palet a nových kanceláří.
O 12 procent vyšší obrat než před krizí
„Samozřejmě uplynulé dva roky nebyly ani pro nás jednoduché a i my byli ve velice tíživé finanční situaci. Měli jsme nakoupená vozidla na leasing, který pro nás byl příliš zatěžující, ale jednání s leasingovými společnostmi a bankami o snížení splátek probíhala vstřícně – nepochybně i proto, že jsme vždy platili včas. I když pojišťovny dopravcům plošně vypovídaly smlouvy, protože doprava byla rizikovým oborem, my jsme takové problémy neměli a ani jsme nemuseli navyšovat záruky. Ukázalo se, že někteří lidé, se kterými jsme v dlouhodobém kontaktu, pochopili, že všichni dopravci nejsou stejní,“ řekl Igor Janulík.
„Přijali jsme také některá úsporná opatření i vůči zaměstnancům, například řidičům jsme snížili diety, a nepříznivou dobu přečkali. Náš obrat je v současné době dokonce již o dvanáct procent vyšší než před krizí a opět objednáváme nová vozidla,“ řekl dále.
„Jistě, i naši zákazníci byli v útlumu, a navíc někteří dopravci k nim pronikli s cenami, které vůbec neodpovídaly realitě. To ale nemohli dlouhodobě udržet a odpadli, takže zákazníci, kteří s námi přerušili spolupráci, se k nám opět vrátili. Ale i u partnerů, kteří s námi byli po celou tu dobu, produkce poklesla, což se promítlo do nižšího objemu přeprav, takže jsme museli hledat nové zakázky,“ dodal Igor Janulík.
Drahá nafta a mýtný systém
Vzhledem k tomu, že společnost JAPO – autodoprava provozuje převážně mezinárodní dopravu, a navíc se nachází i v blízkosti hranice s Rakouskem, nepředstavují pro ni vyšší spotřební daň z nafty a nové mýtné sazby v ČR tak velkou komplikaci jako pro vnitrostátní dopravce. Přesto pokládá Igor Janulík snahu ministerstva dopravy udržet vyšší sazbu daně z hlediska přínosu pro státní rozpočet za kontraproduktivní. „I když máme vlastní čerpací stanici a bereme pohonné hmoty přímo od distributora, je pro nás výhodnější tankovat v zahraničí, stejně jako pro ostatní dopravce. Přesto pokládáme provoz této stanice i vzhledem k jejímu umístění v blízkosti okruhu Velké ceny Brna pro budoucnost za perspektivní,“ uvedl Igor Janulík.
Odstranění problémů plynoucích ze špatně fungujícího systému elektronického mýtného společnosti Kapsch pokládá Igor Janulík téměř za „boj s větrnými mlýny“. „Ač vše dodržujete a platíte poctivě, nemůžete si být jist, že vám jednou nepřijde dopis z advokátní kanceláře Pavla Němce, že jste po letech povinen uhradit nedoplatek na mýtném třeba za průjezd mýtnou branou u Poděbrad, která půl roku nefungovala. A takových dopisů přišlo dopravcům v poslední době opravdu hodně. Sdružení ČESMAD Bohemia nám sice pomohlo některé nedoplatky vyreklamovat jako neoprávněné, přesto je takový postup nespravedlivý nejen z toho důvodu, že chybu jsme nezavinili my, ale také proto, že jsou sankcionování jen dopravci z České republiky, zahraniční firmy jsou nepostižitelné,“ řekl Igor Janulík.
Podobně je tomu podle něj i při silničních kontrolách Policie ČR. „Česká policie neumí kontrolovat zahraniční dopravce a raději zastavuje Čechy, s kterými se domluví. Vůči zahraničním dopravcům se u nás postupuje mnohem mírněji než vůči nám v cizině. Například v kraji Vysočina se situace v tomto směru velice špatná,“ přiblížil Igor Janulík některé skutečnosti, které silničním dopravcům komplikují jejich podnikání.
Milan Frydryšek www.japodoprava.cz
JAPO – autodoprava, s. r. o. Společnost JAPO založil v roce 1991 Josef Janulík, který začínal podnikat s jednou avií. V současnosti má firma 118 moderních vozidel a lze se s nimi setkat po celé Evropě, především v Itálii a Švýcarsku, kam jezdí denně. Její specialitou je sběrná služba. Současným jednatelem je syn zakladatele Igor Janulík. Vedle sídla ve Střelicích u Brna má firma i svůj vlastní areál v blízkých Popůvkách, kde provozuje veřejnou čerpací stanici, myčku, sklad a servisuje svá vozidla. V současné době zde buduje také nový servis pro širší veřejnost.