13. prosince 2007
Sněžení, sníženou viditelnost, teploty pod bodem mrazu a kluzké namrzlé silnice má rád asi jen málokdo. Snížená přilnavost pneumatik k asfaltu na vozovce je nebezpečná, dopravní nehody a jejich následkem dlouhé stání v kolonách na dálnicích i na ostatních silnicích jsou v mrazivých podmínkách nepříjemné. V takovém případě pomohou dopravní informace.
Základními požadavky na zprostředkovávání informací nejen o stavu provozu na pozemních komunikacích, ale také například o sjízdnosti českých dálnic a silnic jsou především rychlost a přesnost dostupných zpráv. „Řidiči mají k dispozici průběžnou, pravidelně aktualizovanou informaci o počasí, stavu povrchu vozovek a doporučení pro sjízdnost na webových stránkách Ředitelství silnic a dálnic ČR, Ministerstva dopravy ČR nebo na Portálu veřejné správy,“ uvedl k tomu Jaroslav Zvára, koordinátor realizace projektu Jednotného systému dopravních informací pro Českou republiku.
V zimě slouží speciální aplikace
Dispečeři správců komunikací poskytují o sjízdnosti dálnic, rychlostních komunikací, silnic I. tříd, silnic II. a III. tříd i místních komunikací aktuální informace prostřednictvím centrální aplikace Zimní zpravodajské služby při každé změně podmínek počasí a sjízdnosti. Dodávají je čtyřikrát denně ve standardních časech (do 5 hodin ráno, do 8 hodin ráno, do 16 hodin odpoledne a do 20 hodin večer). Situace na jednotlivých úsecích dálnic a rychlostních silnic, v jednotlivých regionech (nejčastěji na úrovni bývalých okresů), ve velkých městech a na horách se průběžně sleduje a vyhodnocuje z hlediska stavu komunikací a sjízdnosti jako normální (zelená), naléhavá (oranžová) nebo mimořádně naléhavá (červená). Všechny informace jsou na webových stránkách uspořádány do přehledných map, ikony označují závažnost situace a po nastavení kurzoru myši na ikonu se zobrazí i detailní informace.
Za stav silnic odpovídají dispečeři
Na adresu silničářů padá často během zimy kritika za špatně či nedostatečně uklizené silnice. „Dispečeři správců komunikací odpovídají ze zákona za stav komunikací a zmírňování následků povětrnostních podmínek na komunikaci ve lhůtách podle stanoveného pořadí. Proto musí mít vždy a za všech okolností přehled o aktuální situaci a jsou schopni tyto informace průběžně i poskytovat motoristické veřejnosti,“ řekl dále Jaroslav Zvára.
Zprávy o sjízdnosti publikované na webových stránkách prezentují převažující stav na komunikaci nebo v oblasti. Pokud se situace v různých místech liší, popisují tu pro řidiče nejnebezpečnější.
Bez dobré předpovědi to nejde
Počasí člověk ovlivnit neumí. Pro zmírňování následků povětrnostní situace mají silničáři k dispozici jen pluh a na většině dopravně zatížených komunikací i chemický posyp nebo zkrápění solankou. „Řidiči by si měli uvědomit, že při hustém sněžení nebo mrazu komunikaci až na hladký asfalt vždy uklidit nelze. Každý, kdo zametal chodník před svým domem, ví, že než dometl na druhý konec, byl počátek už zase pod sněhem. Jeden sypač přitom musí zvládnout desítky kilometrů komunikací a sůl nebo solanka za některých podmínek působí pomalu nebo vůbec,“ vysvětluje Jaroslav Zvára. Pro efektivní zásah silničářů jsou nejdůležitější co nejpřesnější informace o vývoji počasí. Především na dálnicích i na některých dalších komunikacích je k dispozici více než 200 silničních meteostanic, které pravidelně každých 10 až 12 minut měří teplotu vzduchu, teplotu povrchu vozovky, teplotu rosného bodu, intenzitu srážek, vlhkost vzduchu, vyhodnocují nebezpečí vzniku náledí i další parametry.
Informace míří do centra
Hodnoty ze všech meteostanic jsou zobrazovány v Jednotném meteorologickém silničním informačním systému, kde je zároveň k dispozici také široká škála předpovědí ČHMÚ včetně specializovaných šestihodinových prognóz pro údržbu komunikací, a to zvlášť pro jednotlivé dálnice a zvlášť pro jednotlivé kraje. Systém obsahuje i výstrahy a varování. Přístup do systému mají nebo mohou mít nejen správci komunikací všech kategorií, ale i pracovníci operačních středisek Policie ČR, Hasičského záchranného sboru ČR, Zdravotnické záchranné služby a dalších organizací, které se starají o údržbu komunikací a o dohled nad silničním provozem. Nově jsou sypače a další mechanismy správců komunikací vybavovány také systémem pro GPS sledování vozidel. K dispozici tak budou data o konkrétních trasách, které sypače projely, včetně informace o rozsahu pluhovaných úseků, posypu, spotřebě materiálů apod.
Informační technologie si posvítí na vše
Tyto moderní informační technologie v budoucnu umožní nejen průběžně provádět dohled nad provedením zimní údržby komunikací, ale zároveň umožní i optimalizovat provedení a prioritu zásahu pro místa, kde může častěji docházet k problémům. K průběžnému sledování meteorologické situace nově pomáhají také kamerové dohledové systémy. Na českých dálnicích a rychlostních komunikacích již vyrostlo více než 60 „zvědavých očí“ a obrazové informace z řady z nich jsou již také k dispozici na webu Jednotného systému dopravních informací. Právě tento systém vytváří komplexní prostředí pro sběr, zpracování, sdílení a publikování dopravních informací. Do společného projektu ministerstev dopravy, vnitra a Ředitelství silnic a dálnic ČR jsou zapojeni Policie ČR, HZS ČR, správci komunikací, silniční správní úřady, obecní policie a další subjekty.
Informace z rádia i z mobilu
Informace nejen o sjízdnosti využívá ve vysílání většina rozhlasových stanic, jsou publikovány na proměnných informačních tabulích přímo na dálnicích, budou k dispozici pro dopravní informační služby GSM mobilních operátorů a v blízké budoucnosti budou šířeny ve spolupráci s Českým rozhlasem i prostřednictvím služby RDS-TMC pro dynamickou navigaci. Zájem o dopravní informace jen na webových stránkách ŘSD ČR vzrostl meziročně v průměru 6,6krát a zájemci zhlédli v období od února 2006 do března 2007 celkem 5,3 milionu jednotlivých stránek. Přitom Jednotný systém dopravních informací pro ČR bude dokončen teprve v průběhu příštího roku.
Tomáš Johánek